2720
Sök

740 Motorbyte, LH 2.2 till LH 2.4

Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#1
Tjenare!  smile

Nu e de så att ja har inhandlat en b230ft från en -92 (med triggergivare på svänghjulet) som ja ska stoppa i min 740 gl med
B230F (88b-90) 116 / 185 9.8 Bosch LH-Jetronic 2.4 (triggergivare i fördelare tror ja sitter ingen på svänghjulet iaf) motor och styrsystem orginal.  tongue

Nu är frågan då går det att använda den kabelhärvan som sitter i orginal i 740in och bara byta boxar samt dra runt lmm kontakten till andra sidan? och i så fall vad behöver ev. mer göras?

Eller är det enklare att sätta i den 940 kabelhärvan (dock avklippt, fick den från en skrot  ) som jag fick med?

Vet att de finns ett antal av dessa frågor och har läst att en del tar kabelhärvan från 240 med LH 2.4 sprutet och sätter i, dock har jag LH2.4 sprutet redan därför undrar ja om man inte kan göra så här.

En till fråga, funkar det med den soppapumpen som sitter orginal till b230f motorn?

Tacksam för alla svar ja får dock helst snabba hehe ska ha i motorn till helgen tänkte ja  smile


Mvh Johan
Senast redigerat av HeWeK89 (19 maj 2008)


68 Inlägg
19 maj 2008
#2
Jag hade en 740 Glt 16valve från -89, stoppade i en b230ft motor, var tvungen att byta hela kabelhärvan samt databox, soppapumpen kunde ja ha kvar och ja körde på en koppling från en 740 gl från -86, funka skit fint...... Lycka till, tänk på att de e lite arbete

// Aleks


Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#3
Okej jo ja vet inte riktigt

Tänkte på de att de e många som sätter i kabelhärva från 240 men ja tänkte att ja har ju typ samma men ja vet inte.

Mvh Johan


10 287 Inlägg
19 maj 2008
#4
Om du har triggergivare i fördelaren så har du inte LH 2.4. Kolla bränsleboxen - har den en 25 polig kontakt så är det LH2.2 - har den en 35 polig kontakt så är det LH2.4.

Har du LH2.4 är är det hyfast "rättfram", har du LH2.2 så är det mera jobb.

Avklippt kabelhärva är....kul, till nåt - jag vet inte vad dock :-(


Kolla först att du verkligen har LH2.4 så kan jag berätta mera sedan.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#5
FAN ja har inte LH 2.4 sad  Tack för upplysningen Sharky!! hade kunnat gått illa big_smile

Men går det att löda dit dom nya kontaktstyckena som sitter på LH 2.4 på LH 2.2 lr är de enklare att sätta i 940 härvan?

Vad behöver göras om man skall bygga om kabelhärvan till en LH 2.4 härva?

Ja har ju som sagt en nästan komplett LH 2.4 härva dock avklippt precis efter den kommer ut genom torpedväggen på vänster sida sad

Mvh Johan


10 287 Inlägg
19 maj 2008
#6
Enklast är att fixa en motorhärva från en 240 typ 91-93 från skroten. Då har man ALL motorel i en enda kabelhärva.
Ska man jävlas med att modifiera LH2.2 till LH2.4 eller byta till 740 LH2.4 härvor så är det ett mycket större (skit)jobb. Jag har en enda gång byggt om en LH2.2 härva till LH2.4 och....aldrig mer...

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#7
Sharky skrev:
Enklast är att fixa en motorhärva från en 240 typ 91-93 från skroten. Då har man ALL motorel i en enda kabelhärva.
Ska man jävlas med att modifiera LH2.2 till LH2.4 eller byta till 740 LH2.4 härvor så är det ett mycket större (skit)jobb. Jag har en enda gång byggt om en LH2.2 härva till LH2.4 och....aldrig mer...

/Göran

Okej jo ja kan tänka mig detta sad

Är själva (skit)jobbet att man måste dra mycke nya kablar lr?

Men va skulle man få ge för en sån kabelhärva då?

Ja har ju den till 940 men de kanske inte är värt de?

Mvh Johan


407 Inlägg
26 september 2009
#8
Nu har jag köpt grannens rostiga 740 -88b med LH 2.4. Det är bara systemet jag är ute efter.

Jag har en 740 B230F LH 2.2.

Jag har några fråger.
1. Är LH 2.4 från -88b samma som LH 2.4 -91? Det är inte så att första LH 2.4 -88b är en betaversion?
2. Är det svårt att byta system till 2.4?
3. Hur många kablar behövs bytas?

10 287 Inlägg
28 september 2009
#9
Det är samma LH2.4. Det enda större som skiljer är att LH2.4 har kallstartspridare fram tom 91 och är utan kallstartspridare efter 91.

Svårt är som sagt en definitionsfråga. Och skall man byta från 740 -> 740 så blir det tre kabelstammar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök