3315
Sök

Problem med s60 T5 -04 Bsr steg 3

42 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#1
Hej
jag har strul med min s60. nyss köpt
det är en s60 T5 sport -04 med BSR steg 3.
13500 på mätaren.

Det ska vara 319hk enligt bsr och förra ägare. men det känns inte att det är mer än 200.
När man gasar på så känns det som att inte turbon laddar. och när man varvar högre på växlarna så ''juckar'' bilen fram, som att turbon inte skulle tappa laddtryck.
kan turbon vara slut? Lambdasond? LMM?

Någon med kunskap och/eller erfarenhetar som har lust att hjälpa mig!?!?!

Mvh

42 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#2
Jo den ska in, men tänkte att man skulle göra något själv:)

118 Inlägg
2 september 2009
#3
Min var lika dan. Byte magnetventilen, 400:- på volvo. Sen gick den kanon.

Överladdat, ja tack!

Volvo Tekniker
149 Inlägg
3 september 2009
#4
c_jay skrev:
Hej
jag har strul med min s60. nyss köpt
det är en s60 T5 sport -04 med BSR steg 3.
13500 på mätaren.

Det ska vara 319hk enligt bsr och förra ägare. men det känns inte att det är mer än 200.
När man gasar på så känns det som att inte turbon laddar. och när man varvar högre på växlarna så ''juckar'' bilen fram, som att turbon inte skulle tappa laddtryck.
kan turbon vara slut? Lambdasond? LMM?

Någon med kunskap och/eller erfarenhetar som har lust att hjälpa mig!?!?!

Mvh

Vet inte om du har hittat felet, men det låter lite som de andra säger i tråden att det är magnetventilen, och den sitter på luftfilterboxen närmast motorn till.
Testa med en annan sådan, du kan andra en från nästan vilken volvo som helst från -00

Kan oxå vara en dyrare historia om det är Gasspjället, så får du effekten att den känns slö, hackar lite, ibland svajar den på tomgång.  Nytt gasspjäll med kjukvara ligger på allt mellan 7-9000kr.   Kan ev räcka med ny mjukvara och en rengörning.

Kolla om du har en VIT eller en GUL etikett på ditt gasspjäll
VIT=gammal variant
GUL=ny variant

Åk in till en Volvo verkstad och låt dom läsa av den. Du kan ju be dom läsa av och skriva ner felkoderna om du så vill. Dom måste ju inte laga den för att dom läst av den wink

Kostar några hundra att få den avläst.
Dom kanske inte kan säga att "den är det fel på" men dom kan säga vart felet rör sig runt.

Lycka till


42 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#5
Okej. Tacksam för svar:)
nej jag har inte fixat felet än, hade bilen inner på service och dom misstänkte att det kunde vara LMM
som var trasig
Har kollat runt på nätet och det lutar åt att det är magnetventilen, har samma problem som andra att den pulserar fram när den laddar.
då är frågan vart man köper en och hur man sätter dit.

mvh

1 043 Inlägg
26 september 2009
#6
Köp en på volvo, när du ser hur den ser ut så inser du att det inte är så svårt att byta den, sitter vid luftfiltret.

42 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#7
jag provade en från en audi s2, funkade utmärkt och pulserandet upphörde, så nu är det bara att köpa en på volvo då.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
28 september 2009
#8
SporreS40 skrev:
c_jay skrev:
Hej
jag har strul med min s60. nyss köpt
det är en s60 T5 sport -04 med BSR steg 3.
13500 på mätaren.

Det ska vara 319hk enligt bsr och förra ägare. men det känns inte att det är mer än 200.
När man gasar på så känns det som att inte turbon laddar. och när man varvar högre på växlarna så ''juckar'' bilen fram, som att turbon inte skulle tappa laddtryck.
kan turbon vara slut? Lambdasond? LMM?

Någon med kunskap och/eller erfarenhetar som har lust att hjälpa mig!?!?!

Mvh

Vet inte om du har hittat felet, men det låter lite som de andra säger i tråden att det är magnetventilen, och den sitter på luftfilterboxen närmast motorn till.
Testa med en annan sådan, du kan andra en från nästan vilken volvo som helst från -00

Kan oxå vara en dyrare historia om det är Gasspjället, så får du effekten att den känns slö, hackar lite, ibland svajar den på tomgång.  Nytt gasspjäll med kjukvara ligger på allt mellan 7-9000kr.   Kan ev räcka med ny mjukvara och en rengörning.

Kolla om du har en VIT eller en GUL etikett på ditt gasspjäll
VIT=gammal variant
GUL=ny variant

Åk in till en Volvo verkstad och låt dom läsa av den. Du kan ju be dom läsa av och skriva ner felkoderna om du så vill. Dom måste ju inte laga den för att dom läst av den wink

Kostar några hundra att få den avläst.
Dom kanske inte kan säga att "den är det fel på" men dom kan säga vart felet rör sig runt.

Lycka till

Fanns inte bara dom "vita" varianterna på dom första modellerna 01 ?
Senast redigerat av Busgrabb (28 september 2009)

Autotech


Sök