2584
Sök

Ang Bakljus till volvo 740

Volvoskadad
6 017 Inlägg
8 december 2008
#21
ja men det behöver ju inte vara färg på färg, som jag sa får man mäta med voltmeter vilken som är parkering, broms, blinkers osv, sen följer man ju upp i bakljuset vart parkerningsljuset ska in osv

Jonas

94 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#22
Volvo__Mannen skrev:
ja men det behöver ju inte vara färg på färg, som jag sa får man mäta med voltmeter vilken som är parkering, broms, blinkers osv, sen följer man ju upp i bakljuset vart parkerningsljuset ska in osv

Okejj, ja jag har redan gjort så en gång, Sen var jag tvungen att sticka så gömde jag av allt:P

94 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#23
Nä nu får jag ett helvetes damp här! Jag har fått reda på vilka färger som är vad från kontakterna. Men när jag kopplar allt blir det en hel jävla röra! Säkerligen jordnings fel som fan. Men om någon skulle kunna visa hur ni kopplat jorden så är jag tacksam:) Eftersom jorden sitter i bakljusen på dom gamla.

såhär går det.
Vänster sida:

Gul = Bromsljus +

Röd = Varselljus +

2st Svarta*= Backljus +

Grön = Blinkers +

Brun = dimbackljus+

Kaross = JORD -





Höger sida:

Gul = Bromsljus +

Vit/brun = Varselljus +

Svart = Backljus +

Grön/blå = Blinkers +

brun = Dimbackljus +

Kaross = JORD -

1 785 Inlägg
22 december 2008
#24
B23 skrev:
tjenare, Nu är det hög tid att byta bakljus på min volvo 740-88 ! Ska byta till 90:ans bakljus. Som säkert alla vet så är det andra kopplingar till baklamporna.
såhär ser det ut. http://img166.imageshack.us/img166/1475/imag0531nw9.jpg
http://img166.imageshack.us/img166/imag0531nw9.jpg/1/w640.png
Det är 2 svartgråa som jag inte vet var dom ska gå till iaf. Och nu när jag har kopplat allt detta så blinkar bakljusen när jag blinkar åt höger eller vänster. bromsljuset går typ till blinkersljuset nu Och ja, allt är som en enda jävla paj! någon annan som har kopplat 90ans på sin?smile Hjälp är jag i stort behov av!!!

Men hjälp av en multimeter börjar du med att ta reda på vilken av dem som är jord. När du vet detta ansluter du den till den anslutningen som leder till samtliga av armaturens lampor.

Nästa steg är att mäta vilken som får en pulsande spänning alltså blinkers, denna ansluter du sedan till den banan som leder till blinkers i armaturen.

För att se vilken anslutning som leder till vilken del i armaturen använder du dig av ohm mätning resten mäter du spänning mellan chassi och den kabel du undersöker. Använd gärna penna och papper när du tar reda på vilken anslutning som leder vart. Penna och papper är underskattat!

Mät sedan fram nästa som är fast spänning på när du har halvljus och tändningen på. Denna är då belysningen röd.

Back får du fram med tändningen på och backen i, kolla att spänningen försvinner när du lägger ur växeln.

Bromsljuset ja jag tror du hajar principen vid det här laget
Senast redigerat av dbjanoz (22 december 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

____________________________________
1 340 Inlägg
28 september 2009
#25
ska det vara så svårt att testa med testmejseln innan man skapar massa trådar om såna enkla saker

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

ljudfantast
1 372 Inlägg
28 september 2009
#26
aningen föråldrad tråd tycker du inte?


Sök