3091
Sök

Olagligt med rensad katt?

Diktator
968 Inlägg
8 september 2009
caromania skrev:
janni_ruda skrev:
...keramik...

???

Det var väl själva fan... Det är absolut inga problem att lösa detta rent tekniskt. Häng med lite i utvecklingen. Därmed slutpostat i tråden om katalysatorer.

varför skulle du vilja ha en katt som är 1 meter lång för att få samma effekt som du får av en katt som är dubbelt så bred som avgasröret men men bara 20 cm lång? varför liksom... slå du i någon stans på den 1 meter så pajjar ju skiten, men med 20 cm så har du ju mindre utsatt yta... och desutom kommer väl den första biten på katten slitas rätt ojämnt med resten av katten

102 Inlägg
8 september 2009
caromania skrev:
janni_ruda skrev:
...keramik...

???

Det var väl själva fan... Det är absolut inga problem att lösa detta rent tekniskt. Häng med lite i utvecklingen. Därmed slutpostat i tråden om katalysatorer.

ja snälla. kolla på en racingmaskin med mycke volym och effekt. är deras katalysatorer små?

5 111 Inlägg
9 september 2009
janni_ruda skrev:
kolvas skrev:
janni_ruda skrev:
88a behöver ej ha katalysator. 88b måste den sitta där men behöver ej fungera. 89 måste den både sitta där och fungera...

bygg du in din katt i ett 2.5 rör så kan du glömma att få tillräckligt stor keramik mäng för att få katalytiskverkan på de avgaserna din motor ger.. om du nu inte kör med nån moppe motor i din bil.

Sitter det en katalysator på en -88 så ska den sitta där, oavsett ett A eller B.... som jag aldrig sett på nåt regbevis.

Man kan köpa en ljuddämpare med inbyggd kat, inte lätt för någon att säga om den finns där eller inte men jag förstår inte vitsen med att plocka bort en kat när man kan sätta dit en race-kat om det nu är effekten man är ute efter, visst på en gammal skrotbil som bara ska överleva vintern så kan man ju göra så men ifall det är en bil som man tänkt ha längre tid eller t.o.m bygga nåt på så kan man lika gärna köpa en racekat

i volvo sammanhang så sitter det aldrig på en 88A pga de inte behövs.

Fel.
Det såldes Volvo 88A med och utan katalysator. 1988 års modell krävde ingen katalysator.

88B är egentligen tidiga 89or, därav "B"-beteckningen, som många bilar hade det året. Den finns ju dock snarare som en beteckning från bilföretagens sida för att t.ex. veta om det är till en riktig 88 eller en 89 såld som 88 man beställer delar...

Och varför såldes 89or som 88or då?

Helt enkelt för att 87-88, för att få folk att köpa katalysatorbilar, så gav staten rabatt på varje såld katalysatorbil. 1989 kom ju kravet på kat och rabatten togs bort. För att kunna sälja bilar på rabatten så länge som möjligt, så sålde de flesta bilfirmor de tidigaste "89"orna som årsmodell "88B", men i regbeviset heter de årsmodell "88"... Det brukliga är ju att den nya årsmodellen kommer på hösten året före...

Och man får inte ändra på avgasreningen, så en 88 som haft kat, måste man ha kvar katten på, medans en 88 som inte haft det självklart inte måste ha någon. Dock, så mäts 88or enligt den gamla normen (bara CO på tomgång, tror det var max 3,5% då?) även om de har katalysator, så om den är rensad är det inte så stor risk att det upptäcks... Egentligen så får man nog inte rensa den heller då man då ändrat på avgasreningen till ett utförande motorn inte är certifierad som...

77 Inlägg
15 september 2009
Jag betalar både miljöskatt o vägskatt. det är min rättighet att skita ner precis hur mycket jag vill. Jag tänker fortsätta med raka rör.

1 482 Inlägg
16 september 2009
Creds till boenana för den meningen!

Kör Racekattar som knappt renar ett skit på 540n och sportkatt på E30. Metalliska.

540n behöver mycket k-sprit för att klara SPB big_smile Import dessutom men den har sviniga problem att klara avgastesterna :p

BLT Service
Theracords Music Label

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
16 september 2009
evo_krolle skrev:
discokapten skrev:
evo_krolle skrev:
de e ju som så fick jag på pekat vid en flygande bes för 1 år sen att man kan få upp till 12000kr i miljö böter för detta å 5 min efter jag kommit därifrån tog dom en polare även han utan katt å de sluta med 5400kr i miljö böter för hans del!   de e nog mycket sällan dom delar ut dessa böter eller ens tänker på att där inte sitter någon katt men vill dom så kan dom

Jag tycker alltid dom här trådarna är så roliga, för börjar man prata så är det ALLTID någon polare som har fått "miljöböter" (Vad nu det är...) Men ber man dom visa någon form av bevis så försvinner dom ofta ifrån diskussionen, en scannad bot funkar för mig, är det något du sitter på?

ska givetvis fråga han om han har kvar de.. å hade han inte fått de å om bes hade jag nog inte behövt såga sönder hans greedy titan avgas på hans supra?! för att hänga dit en katt jävel i de röret

lite till er att läsa:) 

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20011080.HTM

Vart står det något om miljöböter? Har inte riktigt tid att läsa igenom ordentligt så du får gärna saxa och posta.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

5 710 Inlägg
16 september 2009
boenana skrev:
Jag betalar både miljöskatt o vägskatt. det är min rättighet att skita ner precis hur mycket jag vill.

Och den meningen hade du tänkt igenom?

//Jonas

MVH Jonas
..............

17 Inlägg
16 september 2009
Phaetoon skrev:
caromania skrev:
evo_krolle skrev:
de e ju som så fick jag på pekat vid en flygande bes för 1 år sen att man kan få upp till 12000kr i miljö böter för detta å 5 min efter jag kommit därifrån tog dom en polare även han utan katt å de sluta med 5400kr i miljö böter för hans del!   de e nog mycket sällan dom delar ut dessa böter eller ens tänker på att där inte sitter någon katt men vill dom så kan dom

Hemskt ledsen men det där tror jag inte på. Jo, jag tror på det att de sa till dig att du kunde få böter, men det är allt de kan göra, skrämmas. Hur mätte de avgaserna vid vägkanten på din kompis bil? Eller var det så att din kompis var så dum att han berättade att han inte hade kat??
Polisen har ingen möjlighet att på plats konstatera att bilen inte har katalysator. De kan däremot misstänka att den inte har det och kräva att du ska besiktiga bilen inom en viss tid för att du ska bevisa att du har det.

Klart att dom kan konstatera om du har katt eller inte. Men man kan ju inte konstatera att om den fungerar eller ej, utan rätt mätutrustning.

Här i Karlskrona har polisen en fullutrustad buss med co-mätare, ljusinställningsapparat m.m. så dom kan kolla allt dom vill. Den har funnits här i flera år och dom kan inte vara ensamma i hela sverige om en sån buss.

77 Inlägg
29 september 2009
jonTe skrev:
boenana skrev:
Jag betalar både miljöskatt o vägskatt. det är min rättighet att skita ner precis hur mycket jag vill.

Och den meningen hade du tänkt igenom?

//Jonas

Ja? betalar jag inte skatt för att jag påverkar? Du betalar kommunalskatt för att bruka kommunens tjänster. Tex. bibliotek. Det är ju stor förlust o inte bruka sina skattepengar. Jag gjorde lumpen enkom av den anledningen.

102 Inlägg
1 oktober 2009
börja böla när du betalar nån skatt som riktigt känns av. en skatt som måste betalas för att hålla sverige vid liv.
Senast redigerat av janni_ruda (1 oktober 2009)

Sök