3314
Sök

Rassel/skrammel i motorn Nissan S14 -94

NissanMotorsport
5 september 2009
Trådstartare
Om jag står på tomgång och gasar till lite försiktigt.. runt 2000varv MED växel i, så hörs de ett skallrande ljud.. men hörs inget om jag inte har någon växel i..  och hörs ingenting när motorn är kall, hörs mer och mer desto varmare motorn blir.. och det hörs också när jag är ute och åker sakta på låga varv..

kan de va ngt me oljan? ska byta den imorn iaf..  kan väl inte va kamkedjan? då det hörs ju inget när denstår på tomgång..
Senast redigerat av MIG1408 (6 september 2009)

Volvo Tekniker
149 Inlägg
5 september 2009
MIG1408 skrev:
Då ska man försöka förklara ett ljud igen då, svårt..

Men om jag ligger och kör lugnt, specielt vid låg fart ~ 30 km/h.. så skramlar/rasslar det när jag gasar lite försiktigt, dock så slutar det om jag gasar lite hårdare.. eller om jag ligger konstant på höga varv så hörs det inget.. bara vid låg fart och vid låga varv.. slutar också när jag släpper gasen helt..  vad kan de vara?.. tror det är kamkedja på dessa bilar, kan de va den som börjar ge upp?.. tycker det låter mer och mer för varje vecka..

Alltid svårt att beskriva oljud.
men har du kollat så det är inte så enkelt som nån plåt, typ värmeplåt vid avgassystemet,
Eller nåt annat som bara ligger och vibrerar, som kan skruvas fast, elelr tar bort helt wink

Ställ dig i motorrummet/lägg dig under bilen och be nån gasa och försök lyssna vart det kommer ifrån.

mvh

NissanMotorsport
5 september 2009
Trådstartare
Tror inte de är nån plåt eller så, kollade lite nogrannare idag efter de börja låta mera..

de blir inge skrammel alls när man står på tomgång, men så fort man lägger i växeln, spelar ingen roll viken växel, och gasar lite försiktigt så börjar de skramla, kan de va kedjan?.. om det nu är kedja på 200orna.. ska kolla upp det.. och isåfall, vad gör de för skada om kedjan går av?..

NissanMotorsport
5 september 2009
Trådstartare
De är kedja på 200orna.. iaf S14.. så är väl antagligen de som rasslar..  men vad kan dessa göra för skada om dom går sönder?..

Meister
6 763 Inlägg
5 september 2009
MIG1408 skrev:
De är kedja på 200orna.. iaf S14.. så är väl antagligen de som rasslar..  men vad kan dessa göra för skada om dom går sönder?..

Går kedjan av så är det sallad med ventilerna. Kolla upp det för de blir inte billigt om skiten ger sig

NissanMotorsport
5 september 2009
Trådstartare
camaro67 skrev:
MIG1408 skrev:

Går kedjan av så är det sallad med ventilerna. Kolla upp det för de blir inte billigt om skiten ger sig

ok, suck.. fick tillbaka bilen för nån dag sen från verkstaden bara, och nu kan ja inte köra igen. så trött ja blir.. men men

om de är kedjan, ska den inte rassla när den står på tomgång också?.. och på högre varv?..

1 353 Inlägg
6 september 2009
Jo, den borde rassla precis lika mycket oavsett om du har växel eller inte i.

låter mer som det skulle vara nånting med kopplingen? då den snurrar ju med motorn när du har kopplingen nertryckt, vilket jag antar du har eftersom du gasar med växel i ^^

Pröva ha neutral i och tryck ner kopplingen samtidigt som du gasar, låter det då så är det förmodligen nånting med koppling, kanske ett urtrampningslager eller nåt som håller på att ge upp?
Senast redigerat av Batta (6 september 2009)

There's no replacement for displacement

NissanMotorsport
6 september 2009
Trådstartare
Batta skrev:
Jo, den borde rassla precis lika mycket oavsett om du har växel eller inte i.

låter mer som det skulle vara nånting med kopplingen? då den snurrar ju med motorn när du har kopplingen nertryckt, vilket jag antar du har eftersom du gasar med växel i ^^

Pröva ha neutral i och tryck ner kopplingen samtidigt som du gasar, låter det då så är det förmodligen nånting med koppling, kanske ett urtrampningslager eller nåt som håller på att ge upp?

Har testat det, låter ingenting då.. bara om man har växeln i och gasar lite, spelar ingen roll om man har kopplingen nere eller öppe, då det hörs när man kör också..

1 353 Inlägg
7 september 2009
Då har jag inga ideér alls, låter ju konstigt om nånting inne i lådan skulle skramla när man står stilla..

There's no replacement for displacement

NissanMotorsport
7 september 2009
Trådstartare
Läste nyss att en kille skrev om katten är trasig, så kan den skramla? stämmer det?.. och mina HC, CO och Lambda värden är för höga och antagligen katten som är trasig.. inte möjligt att de kan va den som skramlar då?.. spekulerar lite bara, borde ju isåfall skramla även om ja inte har någon växel i?..

Med.lem
3 759 Inlägg
7 september 2009
http://i32.tinypic.com/1268nj4.jpg

Kunde inte hålla mig.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

NissanMotorsport
7 september 2009
Trådstartare
Mr_EmCom skrev:
http://i32.tinypic.com/1268nj4.jpg

Kunde inte hålla mig.

hah, äh S13 ju wink nemen stämmer nog lite faktiskt, haha.. men riktigt roliga bilar big_smile

Med.lem
3 759 Inlägg
7 september 2009
MIG1408 skrev:
Läste nyss att en kille skrev om katten är trasig, så kan den skramla? stämmer det?.. och mina HC, CO och Lambda värden är för höga och antagligen katten som är trasig.. inte möjligt att de kan va den som skramlar då?.. spekulerar lite bara, borde ju isåfall skramla även om ja inte har någon växel i?..

Låter inte så troligt, men jag är inte säker.

Ang kamkejdan så är det inte alls kostigt att den låter på vissa varv och inte på tomgång.
Ska bevisa med en film strax.

Kamkjedesträckaren kan ha blivit dålig eller ospännd eller likandne.

Med.lem
3 759 Inlägg
7 september 2009

NissanMotorsport
7 september 2009
Trådstartare

Så låter inte mitt ljud iaf, men kanske kan låta olika.. men ska ta och spela in ljudet på en film imorn och lägga upp här.. smile

Rycketofta Racing
292 Inlägg
5 oktober 2009
gissar på urtrampningslagret smile

//Rycketofta Racing

NissanMotorsport
5 oktober 2009
Trådstartare
Tab skrev:
gissar på urtrampningslagret smile

ok tack, men har ingen betydelse längre, då hela motorn har rasat smile

Rycketofta Racing
292 Inlägg
5 oktober 2009
tråkigt att höra, vad har hänt? du vet inte vart man kan hitta en topp till en sån här maskin? har kollat på laga.se och sånt men utan resultat sad

//Rycketofta Racing

NissanMotorsport
5 oktober 2009
Trådstartare
Tab skrev:
tråkigt att höra, vad har hänt? du vet inte vart man kan hitta en topp till en sån här maskin? har kollat på laga.se och sånt men utan resultat sad

näe faktiskt inte hmm svårt.. blir iaf dyrt, kanske beställa utomlands? eller hör med så många 200a ägare här på garaget som möjligt, hör med sånna som håller på med banracing om dom har några kontakter o.s.v.. ett bra sätt..

Sök