Köpte en sprillans ny Boxster S i 2000 och fick den på våren 2001. Hade den fram tills hösten 2006. Det var faktisk min första bil. Körde nästan 9000 mil med den och då var den till med avställd från slutet av oktober tills mitten av mars varje vinter.
De problem jag hade var läckage på utgående axel från motorn och hjullager.
Ett tips är att köpa en med glasbakruta istället för den plastbakrutan som fanns i början. Min hade plast och den blir lite mjölkig med tiden och då måste man polera den och det är ett lite krångligt, för det är svårt att komma åt.
Sen hör man lite då och då om rasade motorer (inte bara Boxster, men även 996). Problemet är nog inte så stort rent procentuellt, men tråkigt att vara bland de drabbade, så köp en nyare modell och med så få mil att din maskinskadaförsäkring täcker. Kräng iväg bilen när försäkringen inte täcker mer. En utbytesmotor på Porsche Center går på 150000 kr. På skroten finns de runt 40000 kr.
Om man inte är till det med barn och husvagnar, då tycker jag att det är en helt perfekt bil. Går att använda som bruksbil året om och det fläktar inte så värst mycket när man kör öppen, så säsongen för öppenkörning är lång. Autobahn öppen fungera kanon.
Det är även en bra semesterbil och man får med sig mycket bagage. En dansk 30 styck ölback får plats fram :-)
Det är även en trevlig bil att köra på bana med. Balansen är riktigt bra och bilen ger självförtroende, så man vågar att köra bilen på gränsen.
Köp in med skinninredning. Alltså på stolar, dörsidor och instrumentbräda. Det är så mycket snyggare än kunststoffinredningen, som ser lite billig ut.
Den kanske betraktas som en tjejbil, men det gör de flesta öppna bilar, eller? Faktisk sällan att man ser tjejer som kör Boxster i Sverige.
Jag kan varmt rekommendera Boxstern.
![https://www1.garaget.org/archive/95/94714/116342/116342-1101112.jpg]()