2800
Sök

Köpråd! Bmw 523 alt 528

205 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
#1
Har stora funderingar att införskaffa mig en Bmw 523 alternativt en 528 -96 års mod och uppåt.
Men min fråga är, vissa har rullat mellan 20.000 mil och 24.000 mil, vågar man köpa ett sånt exemplar eller ska man hitta någon som rullat mindre ?
Isåfall är det något speciellt man ska kolla upp innan ?

Tack förhand!


2 982 Inlägg
6 oktober 2009
#2
vad är budget?
är det din bil på din bild?

kolla rost rost och återigen rost.
bmw innan 2004 har endast 8års rostskyddsgaranti medan från 04 har de 12 år. smile
Senast redigerat av Residence (6 oktober 2009)


205 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
#3
Budgeten är inte mycket 30-35k hade jag max tänkt att lägga.
Det är min gamla 540 på bilden.
Men det blir väl -96 -97 -98 nånting, beroende på utrustning.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 oktober 2009
#4
Kolla begagnatguiden för Bmw E39 på www.autopower.se Annars tipsar jag om den stora motorn, drar inte mer och kostar inte mer att äga men går bättre smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

205 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
#5
Har läst lite på autopower men tänkte om det var någon visste något annat som kan hända efter 20.000 mil, vet inte om jag vågar köpa riktigt.
Bmw är duktigt att hålla nere soppan på sina bilar, min 540 med 4,4l drog endast 0.8 landsväg


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
6 oktober 2009
#6
Inga problem bara den är skött som den ska, M50/M52 motorerna är som en gammal B20, bara går och går wink

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

huh?
10 427 Inlägg
6 oktober 2009
#7
Lite inne på liknande spår jag med (dock inte nu tongue *host*studerande*host*).

Behöver man oroa sig nåt över kamkedjan när bilarna rullat hyfsat långt?


511 Inlägg
6 oktober 2009
#8
kamkedjan är ju inte känd för att krångla på bmw,n men man kan ju ha otur som alla andra,
dock tycker jag personligen inte att man bör ora sig pga 20000mil,
haft en bmw 740 som gått nästan 30 och en bmw 730 ac schnitzer som hade gått 47 tongue haha
325 som gått 24 helt problemfria och riktigt mycket kvar i motorn och den sistnämda körde jag riktigt skiten ur, dock höll den i vårt o tort smile
annars har ju autopower dom bästa tipsen som man bör akta sig för och så vidare,
och autopowers forum är rugigt bra för tips också, många bmw mekaniker där osv smile eller hobby bmw mekare så klart,

jag hade defenitivt tagit bmw,n med störst motor, skiljer inte mycket i bensindrift eller ägande pris,
och man får mycket roligare med den större motorn, och lättare att sälja större motorerna eftersom bmw är ju lite av kvalite prestanda mässigt och man är ju oftast ute efter motorn och komforten

(tycker jag)
Senast redigerat av halvorsen (6 oktober 2009)

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 oktober 2009
#9
Vi har inom familjen haft x antal Bmw som vi kört till mellan 30 och 40k mil utan nått att hetsa upp sig över, så hyvelbänken är nog det sista man behöver oroa sig för smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

205 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
#10
halvorsen skrev:
kamkedjan är ju inte känd för att krångla på bmw,n men man kan ju ha otur som alla andra,
dock tycker jag personligen inte att man bör ora sig pga 20000mil,
haft en bmw 740 som gått nästan 30 och en bmw 730 ac schnitzer som hade gått 47 tongue haha
325 som gått 24 helt problemfria och riktigt mycket kvar i motorn och den sistnämda körde jag riktigt skiten ur, dock höll den i vårt o tort smile
annars har ju autopower dom bästa tipsen som man bör akta sig för och så vidare,
och autopowers forum är rugigt bra för tips också, många bmw mekaniker där osv smile eller hobby bmw mekare så klart,

jag hade defenitivt tagit bmw,n med störst motor, skiljer inte mycket i bensindrift eller ägande pris,
och man får mycket roligare med den större motorn, och lättare att sälja större motorerna eftersom bmw är ju lite av kvalite prestanda mässigt och man är ju oftast ute efter motorn och komforten

(tycker jag)

Det låter som att det inte ska vara några större problem då, jag kanske borde satsa på en 528 då, så får man ha det lite roligare iaf. Dom flesta bmw går ju billigt så


205 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
#11
Rquired skrev:
Vi har inom familjen haft x antal Bmw som vi kört till mellan 30 och 40k mil utan nått att hetsa upp sig över, så hyvelbänken är nog det sista man behöver oroa sig för smile

Dom har aldrig krånglat med te.x kylare, vattenpump osv ?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 oktober 2009
#12
sN4P skrev:
Rquired skrev:
Vi har inom familjen haft x antal Bmw som vi kört till mellan 30 och 40k mil utan nått att hetsa upp sig över, så hyvelbänken är nog det sista man behöver oroa sig för smile

Dom har aldrig krånglat med te.x kylare, vattenpump osv ?

Aldrig, vi har haft en kylarslang som läckt (mekanikern glömde spänna slangklämman, han drog inte åt alls visade det sig. Bmw Halmstad är kanske inte årets verkstad direkt). Och så har vi haft en bensinpump som gav upp, denna bilen var såpass ny att den måste varit defekt från fabrik.

Vi har kanske delvis haft lite tur, och dels skött bilarna väldigt väl. Men driftsäkrare bilar har vi aldrig haft och familjen är (vilket kanske märks) helsålda på Bmw smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

205 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
#13
Rquired skrev:
sN4P skrev:
Rquired skrev:
Vi har inom familjen haft x antal Bmw som vi kört till mellan 30 och 40k mil utan nått att hetsa upp sig över, så hyvelbänken är nog det sista man behöver oroa sig för smile

Dom har aldrig krånglat med te.x kylare, vattenpump osv ?

Aldrig, vi har haft en kylarslang som läckt (mekanikern glömde spänna slangklämman, han drog inte åt alls visade det sig. Bmw Halmstad är kanske inte årets verkstad direkt). Och så har vi haft en bensinpump som gav upp, denna bilen var såpass ny att den måste varit defekt från fabrik.

Vi har kanske delvis haft lite tur, och dels skött bilarna väldigt väl. Men driftsäkrare bilar har vi aldrig haft och familjen är (vilket kanske märks) helsålda på Bmw smile

Det låter bra! Jag är också helsåld på bmw därför jag vill ha en till, dock lite mindre motor nu tills jag får råd till något värre smile


205 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#14
Vågar man köpa en Mb 420 ? Dom ligger väldigt rätt i pris, men med tanke på v8an så är jag lite osäker om det är ett klipp eller inte ?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 oktober 2009
#15
Ja det är en rejäl och välbyggd bil, men tänk på att en sådan är betydligt dyrare att äga och underhålla än vad en E39 är smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

205 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#16
Rquired skrev:
Ja det är en rejäl och välbyggd bil, men tänk på att en sådan är betydligt dyrare att äga och underhålla än vad en E39 är smile

Ja det är iofs sant. Har du nån aning om hur mkt det kan skillja ? smile
Hittade en fin på blocket så det var därför jag funderade lite


Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 oktober 2009
#17
sN4P skrev:
Rquired skrev:
Ja det är en rejäl och välbyggd bil, men tänk på att en sådan är betydligt dyrare att äga och underhålla än vad en E39 är smile

Ja det är iofs sant. Har du nån aning om hur mkt det kan skillja ? smile
Hittade en fin på blocket så det var därför jag funderade lite

Vet inte riktigt tyvärr, men lyxbilar som S, CL och så vidare är inte byggda med ägandekostnader högt upp på prioriteringslistan. Där är mycket som kan gå sönder, och det kostar mycket när det går sönder smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

205 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#18
Rquired skrev:
sN4P skrev:
Rquired skrev:
Ja det är en rejäl och välbyggd bil, men tänk på att en sådan är betydligt dyrare att äga och underhålla än vad en E39 är smile

Ja det är iofs sant. Har du nån aning om hur mkt det kan skillja ? smile
Hittade en fin på blocket så det var därför jag funderade lite

Vet inte riktigt tyvärr, men lyxbilar som S, CL och så vidare är inte byggda med ägandekostnader högt upp på prioriteringslistan. Där är mycket som kan gå sönder, och det kostar mycket när det går sönder smile

Det är så sant! Vet ju bara hur det var med v8an i min gamla 540



Sök