2609
Sök

Förgasarturbo Volvo B21??

5 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#1
Jag tänkte (som så många andra) att sätta Turbo på en gammal 240.
Bilen är en ren leksask, körs mest på IS. Så besiktningskrav är ointressant.

Jag har en original B21 med förg.

Har köpt komplett Turbo 530 Topp, med Strombergare, insug, grenrör, Turbo, downpipe 3", oljetråg med slangar till turbon.
Ja typ bara att mecka dit allt.

Men jag undrar lite.

1#soppa pump bör man kanske ha en med tryck regulator?
2#Dumpventil, behövs det på förg turbo?
3#intercooler, är väl bara att klämma dit om man nu skulle hitta nån?

Kompet lär väl bli för högt men jag tänker att kul så länge bottendelen håller.

Väldigt tacksam för svar, då jag håller på väldigt mycket med motorer men turbo är för mig helt nytt (och kul!)

MVH Hellamannen   smile

265 Inlägg
7 oktober 2009
#2
apropå kompet om du ändå ska byta topp packning så kan du ju he dit en tjockare så det blir lägre grundkomp . och apropå IC så är det att rekommendera kall laddluft är bra laddluft !
och du ska ha en tryckregulator svar JA ! dumpventil beror lite på hur mycke du ska ladda och om du vill ha dump ljud ! men en hybriddump från jbr är inte fel då är det 50/50 om jag inte är helt ute o cyklar hälften atmosfärisk och hälften åter cirkulerande Om du vill !

5 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#3
Tjockare packning hade jag tänkt.
Och regulator till soppan, måste man pilla dit EL-pump eller funkar orig??

Tackar smile

265 Inlägg
7 oktober 2009
#4
jag skulle ha kört på el men det finns väl HEVARE mekaniska men men El är att föredra!

5 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#5
Då blir det EL!

1#Måste man meckla dit retur till tanken då??

2#Tänkte på laddtrycksmätare? Är det bara att göra nippel och dra slang till?
(Mellan turbo och förg)

3#Ställbart kamdrev? Ett måste?



Mer tacksam för mer svar smile

265 Inlägg
7 oktober 2009
#6
1. Ja du måste mecka retur til tanken om jag it är ute o cyklar länge sen jag höll på med sådant
2. jooo du kan ta laddtrycket från ett ic rör med nippel .
3. då vi turbo konvertera en 240 då hade vi brytarlösfördelare och ställbart kamdrev svar ja men att ett ställbart kamdrev är ett måste det tror jag inte !

5 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
#7
Bra, nu börjar jag få ihop det.

En retur fixar man ju lätt, ställbart kamdrev skiter jag i då det är är mer ett "åsa-nisse" projekt, men jag vill ju att det ska funka någorlunda.

Nu saknar jag bara, IC, el-pump och regulator. Samt laddtr givare.

MVH Johan Wikner


Sök