3176
Sök

Behöver jag köra in en ny turbo ?

52 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej !

Åkte på ett turbo ras under sommarn och ny turbo sitter nu på, behöver jag köra in den ? isf hur många mil behövs de ?


MVH
Robin

8 250 Inlägg
4 oktober 2009
#2
Det sägs ju att man ska ta det lungt de första 50 milen.


52 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
#3
ok... tackar tackar

"audiot"
287 Inlägg
5 oktober 2009
#4
Här hittar du monteringstips för ny turbo.

http://www.gikturbo.se/?contentID=6& … =subfolder

MVH

EDIT: Formulering
Senast redigerat av oumi (5 oktober 2009)

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"

371 Inlägg
6 oktober 2009
#5
Hmm. Har då aldrig kört in en ny turbo???
Och man kan väl knappast kalla det inkörning det dom håller på med när dom balanserar turbon.
Kör den i fler intervaller med maxvarv big_smile


669 Inlägg
7 oktober 2009
#6
https://www1.garaget.org/gallery/archive/73224/778646_46gdlp.jpg

vart är oljeinloppet? oljetrycksledningen? och oljeutloppet?


669 Inlägg
7 oktober 2009
#7
det här är anledningen till att jag frågar.

Fyll turbon med färsk motorolja genom oljeinloppet. Använd inte tätningsmassa eller gängtejp då oljetrycksledningen monteras. Kör runt utan tändning (bränsleledning frånkopplad) tills olja kommer genom turbons oljeutlopp, innan oljereturledningen monteras.


669 Inlägg
7 oktober 2009
#8
vart är oljeinloppet? oljetrycksledningen? och oljeutloppet?


5 710 Inlägg
7 oktober 2009
#9
Taskig bild men....
https://www1.garaget.org/gallery/archive/1909/778652_aqyx7y.jpg
Olje utloppet sitter på motsatt sida inloppet, alltså inlopp kl 12 och utlopp kl 6.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Roboo
7 oktober 2009
#10
Inte så hemma på turbo men det borde väl logiskt sett vara den övre anslutningen som är inloppet då oljan från turbon ska rinna av sig självt ner i blocket.

925 Inlägg
7 oktober 2009
#11
Bortsett från VISSA kamaxlar. Så är det BARA kolvringarna man "Kör in" i en motor.
Dock är det förnuftigt att ha lite koll på en nyihopsatt motor. Kolla efter oljeläkage osv.
Gasar man fullt med oljeläkage så kommer man inte så långt.

Men, Turbon ska ha oljetryck, sedan är det bara att köra.

Mats

669 Inlägg
8 oktober 2009
#12
har bytt turbo nu. men bilen vit röker som fan endå! jag fattar inte vad som kan vara fel?
det vitröker som fan!  vattnet ser bra ut, oljan ser bra ut. så vad kan det vara för fel?


#2573
1 489 Inlägg
8 oktober 2009
#13
Kollat tryckrören? Efter ett turboras sitter det fullt med mysigt klägg i slangarna (oftast olja wink) som går in i motorn igen, kollar om det är mycket olja i insug slang medmera?

• Även den starka måste ta i när han skiter

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
8 oktober 2009
#14
snipercat skrev:
har bytt turbo nu. men bilen vit röker som fan endå! jag fattar inte vad som kan vara fel?
det vitröker som fan!  vattnet ser bra ut, oljan ser bra ut. så vad kan det vara för fel?

olja kvar i fodret i ljuddämparna....

2slow

669 Inlägg
8 oktober 2009
#15
ja men vafan det ryker från turbon också....


Down n`out
514 Inlägg
8 oktober 2009
#16
blockpacning?

Down n`out

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
8 oktober 2009
#17
sniper

du har inte spillt olja eller på annat sätt fettat ner turbon eller har du inte fått downpipen tät mellan turbon och pipen?

2slow


Sök