3183
Sök

Slutsteg överhettar... varför???

35 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
Hej alla!

Jag har fått 2 problem me mitt billjud sen jag flyttade över d från min gamla bil till den nya (bmw 320i coupe). De enda skillnade nu från förut (förutom problemen) e att ja har en hel ny bilstereo och har kopplat stegets jordning till batteriets minuspol istället för bilplåt. Annars har ja kopplat precis likadant som i gamla bilen.

Problem 1: Slutsteget pallar bara spela oavbrutet i ca 45-50 min sen slutar de inkopplade högtalarna att spela (baslådan och 2st 6'9or) o e tysta i ungefär 30-60 sec för att sen spela vidare som vanligt i nåra min o sedan dö igen o så håller den på. Tittar man på steget när högtalarna tystnar ser man att den lyser precis som vanligt o verkar va på.

Problem 2: När ja sätter på stereon o motorn är i gång så tjuter d som om nån visslar konstant i bakgrunden men försvinner så fort ja stänger av motorn.

Slutsteg:  http://www.biltema.se/products/productp … mId=133433
Stereo:    http://www.pixmania.se/se/se/1722977/ar … b-kdc.html
Baslåda:  STA Bandpass Box 12" från stylingbutiken.se

Vet någon va detta kan bero på? Skulle verkligen uppskatta all hjälp...

Tack på förhand.

normal people are scary
57 Inlägg
7 oktober 2009
generator störning..börja med att flytta jorden. har haft detta problem själv några gånger i olika bilar.

Fiat For Life
pasta bilar is the shit

2 914 Inlägg
7 oktober 2009
MrJim skrev:
generator störning..börja med att flytta jorden. har haft detta problem själv några gånger i olika bilar.

han har ju bästa tänkbara jord (i den bilen är batteriet i skuffen)
är de generatorvin?

4 074 Inlägg
7 oktober 2009
en enkel sak att kolla är att dra en extra jord till karossen från steget.. försvinner det då så har du problemet där..

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Saabmeck
233 Inlägg
7 oktober 2009
Jag hade ett liknande problem o då fick jag ett tips från en kompis att jorda i plåten i stället så nära förstärkaren som möjligt och det fungerade bra då big_smile

"Ta det aldrig lungt, kör alltid 90 på 50 väg!" - Ronny och Ragge

35 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
Hej igen

Jag skulle bara passa på o tacka alla som kom me förslag, jag flyttade jordkabeln från batteriet till bilplåten och allt funkar bra nu så jag tackar så mkt för hjälpen...

560 Inlägg
10 oktober 2009
Grym jord som BMW har orginal till batteriet faktiskt, bara att skrappa lite så är saken klar.

kalle_kalle skrev:
MrJim skrev:

han har ju bästa tänkbara jord (i den bilen är batteriet i skuffen)
är de generatorvin?

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

jobbar påre
751 Inlägg
10 oktober 2009
T-sound skrev:
Hej igen

Jag skulle bara passa på o tacka alla som kom me förslag, jag flyttade jordkabeln från batteriet till bilplåten och allt funkar bra nu så jag tackar så mkt för hjälpen...

låter dock konstigt att du fick de att funka med att flytta till plåten med samma längd och allt på kabeln..borde bli bättre å dra direkt på batteriet..måste ha varit dålig kontakt lr ngt=) men bra att de funkar nu:)

21 761 Inlägg
10 oktober 2009
Ja, det måste ha varit dålig kontakt på något sätt, håller med. Det kan ju annars inte bli bättre kontakt i karossen än på batteripolen eftersom karossen är en "extra anslutning" till batteriminuspolen. smile

jobbar påre
751 Inlägg
10 oktober 2009
PLUS att de är längre sträcka för jonerna att röra sig=)..

1 Inlägg
10 oktober 2009
tjenare:) kan kanske hjälpa med problem 1!

problemet kan vara att  du måste ha jordning i bilplåten.. fast det borde inte vara problemet.. eller att slutsteget inte klarar av stereon och basarna:/ testa med att koppla 6`9orna till stereon och basen till slutsteget.. e inte proffs när det gäller ljud men en åsikt mer eller mindre kan ju aldrig vara fel? lycka till mvh Emil

VW Ägare
1 011 Inlägg
10 oktober 2009
Med tanke på överhettningen och generatorvinet så låter det som dålig jordning. Med tanke på att du jordar direkt på batteriet så borde det inte vara det mer än om  du har dålig kontakt mellan kabeln och polen. Kolla över att kabeln är riktigt spänd på batteripolen samt på slutsteget..

Henrik Eberlund

21 761 Inlägg
10 oktober 2009
Trådskaparen har redan fått till felet, han skrev det i inlägg #6. smile

Sök