3839
Sök

Tjejen tankade bensin i dieselbilen - Vad göra nu? (Seat Altea XL - 08)

309 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Hon skulle köra mina föräldrar till flygplatsen. Hon var rätt stressad så hon tog fel pump utan att tänka på det.
Hon körde typ 10 meter ut från bensinstationen innan den stannade helt, så hon körde inte långt så att säga. Det fanns typ 15 liter diesel kvar. Hon tankade väl ca 20 liter bensin på det.
Nu undrar jag:

Är det bara att suga ur alt. riva ner tanken och tömma den på allt och sedan pumpa ut det bränsle som finns i slangar eller kommer jag att få byta slangar eller något annat som kanske har tagit skada?
Bensin kanske fräter mer än diesel, vad vet jag. Men tips vore väldigt tacksamt.

Att köra turbo är beroendeframkallande...

689 Inlägg
11 oktober 2009
Du har ju bränslefiltret i motorutrymmet på denna.. sug via slangarna där och byt bränslefilter!

1337
1 343 Inlägg
11 oktober 2009
rätta mig om jag har fel men ska inte detta vara omöjligt??
Med tanke på storleken på munstyckena på bensinslangen!

I'm not a fighter, I'm a lover!

309 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Det lät enkelt. Jag rör inte tanken då?

309 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Xtravagant skrev:

Det har jag faktiskt inte tänkt på för att vara ärlig. Ska höra lite mer med henne om hur hon lyckades. Själv har jag inte den blekaste.

689 Inlägg
11 oktober 2009
_Nas_ skrev:

På detta vis ja brukar göra för att slippa hålla på med tanken då de inte finns någon avtappning.. se till att tanka en full tank med diesel sen och en "cleaner" i tanken

309 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Bagarn skrev:
_Nas_ skrev:

På detta vis ja brukar göra för att slippa hålla på med tanken då de inte finns någon avtappning.. se till att tanka en full tank med diesel sen och en "cleaner" i tanken

Tack för snabbt svar. Vart kan jag hitta en "sugare" snabbt och enkelt? Biltema? Mekonomen? Autoexperten?

689 Inlägg
11 oktober 2009
_Nas_ skrev:
Bagarn skrev:
_Nas_ skrev:

Tack för snabbt svar. Vart kan jag hitta en "sugare" snabbt och enkelt? Biltema? Mekonomen? Autoexperten?

Det var en bra fråga, ja brukar använda mig av en "bromsvätskesug"

309 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Bagarn skrev:
_Nas_ skrev:
Bagarn skrev:

Det var en bra fråga, ja brukar använda mig av en "bromsvätskesug"

Och det funkar bra? Ska prova det. Tack så mycket för hjälpen, guld värt. Ha en fortsatt trevlig söndag smile

1 749 Inlägg
11 oktober 2009
Kanske en oljebytarsug från biltema duger det med?

Ang. det att det är omöjligt att få ner munstycket så gäller det nog tvärtom, att det inte går att få ner dieselhandtaget i en bensinare, som är gjord för enbart blyfritt.
Det blev ett smalare hål när de kom bara för att undvika att svenskarna tankade i blyad bensin.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

309 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Jag har som sagt ingen större koll på det. Har inte tänkt på det med munstyckena så mycket men när Xtravagant nämnde det så ringde det en klocka. Men jag vet inte hur det är exakt. Ska till biltema idag om jag hinner, annars imorgon för att se vad dom har att erbjuda smile

2 911 Inlägg
11 oktober 2009
Oljebytarsugarna funkar fint också.

Jag skulle dock rekommendera att fylla t.ex. 5 liter diesel i tanken när du är klar, och suga ut det också.
Om det är bensin kvar eller liknande. Kostar 60 spänn att vara lite extra säker

309 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Bra, då blir det oljebytarsug smile.
Jadå, tack för tipset. Tänkte även lite på det också smile.

Men vad tror ni om slangar o dylikt? Inte enkelt att veta jag vet, men hur stor chans tror ni att det är att de har tagit skada?

181 Inlägg
11 oktober 2009
Xtravagant skrev:

Jag tankade bensin i min gamla d5:a en gång, gick jätte bra, haha, as stressad jobbat i två veckor i streck och skulle äntligen få åka hem, drar i bensin i den, kör iväg och märker ingenting förräns den börjar gå illa en mil eller så efter, blev att byta dieselpump och div filter och lite annat smått och gott, tur det var företagsbil iaf ^^

309 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Jag hoppas på att komma billigt undan, så jag slipper byta pump o grejer. För det lär nog inte gå på några garantier eller så hmm..

181 Inlägg
11 oktober 2009
_Nas_ skrev:
Jag hoppas på att komma billigt undan, så jag slipper byta pump o grejer. För det lär nog inte gå på några garantier eller så hmm..

Nae det är ju handhavande fel så inget sånt, har för mig att min gick på 18.000 ungefär att laga, med jobb och så, sen är det väl + moms då antar jag tongue

309 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Ja, det är ju de kostnader som skrämmer mig hmm. Men ska suga ur allt bränsle, tanka lite mer diesel och suga ur det också. Byter bränslefilter, tankar och häller i en cleaner och hoppas på det bästa..

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 oktober 2009
ut med diseln, ner med lite bensin, och sug ut det med, sen byt soppa filter kör en injector cleaner, i med soppa o kör, borde inte ha hänt så mycket på den lilla sträckan!

309 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Funkiee skrev:
ut med diseln, ner med lite bensin, och sug ut det med, sen byt soppa filter kör en injector cleaner, i med soppa o kör, borde inte ha hänt så mycket på den lilla sträckan!

Du menar nog "ner med mer diesel" istälet för bensin tongue. Men jag förstår er. Tack smile Kan återkomma om hur det gick smile.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 oktober 2009
_Nas_ skrev:
Funkiee skrev:

Du menar nog "ner med mer diesel" istälet för bensin tongue. Men jag förstår er. Tack smile Kan återkomma om hur det gick smile.

ahaha ja, såg fel tongue trodde hon hade tankat disel i bensin bil! big_smile

Sök