3324
Sök

Trimma min VOLVO 850 t5r

Nissan 200sx drifting
356 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej nu när vintern knackar mig på ryggen undrar jag följande från ni som vet och kan.

ska trimma min volvo 850 t5-r  årsmodell 95 och siktar någon stans mellan 400-450hk
vad behöver göras? skriv gärna en lista;)

Just nu är bilen chippad, öppet filter, större turbo, STOR intercooler, öppen dump, mer än så inte gjort.

sen har jag två glt kammar som ska på är det bara att byta dom och nolla dom eller måste man göra någon justering innan ? big_smile

tack på förhand.


502 Inlägg
11 oktober 2009
#2
du kommer att behöva uppgradera bränslesystemet, ny pump och spridare
sen blir du tvungen att öppna motorn och slänga i lite värre grejjer
större LMM och en mappning
Turbo som räcker till om inte nuvarande hänger med osv..

bara gå in på turboperformanceclub.com och ta en titt i projekt-delen så finns det massor av liknande projekt

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
11 oktober 2009
#3
Det är bara att byta kamaxlarna.

Du måste byta till smidda vevstakar i h-profil, jag rekommenderar dig att renovera hela motorn och om behov finnes borra till överdimension för att slippa vändkanter i samma veva!

I övrigt behövs:
Större turbo (T04e med steg 3 axel kan nog fungera bra som exempel!)
Nytt grenrör, antingen Japangrenrör s60r eller ett extraktorgrenrör
Ny bränslepump och större spridare, storlek och kapacitet lite beroende av vilken effekt du väljer att lägga dig på samt val av bränsle.
Justerbar BTR kan vara bra att ha (inget måste dock)
Nytt LMM-hus
3" avgassystem inkl. DP
En mappning, det kan t. ex. Autotech hjälpa dig med..
Jag kan rekommendera dig till att byta till återcirkulerande avlastningsventil så länge du inte planerar att byta till ett styrsystem med MAP-sensor

Kringutrustning som tillkommer är:
Ny koppling
Förslagsvis en Quaife-diff för att få ner effekten i backen!

Jag har säkert glömt en del, men det är i grova drag!

Edit: När du ändå öppnar motorn kan det vara en god idé att byta till den lätta vevaxeln och fräsa ut spår i vevhuset för att få bättre cirkulation på luften i vevhuset och slippa skjuten oljesticka. Om du söker kommer du hitta bilder på denna operation!
Senast redigerat av axelj (11 oktober 2009)

8 253 Inlägg
11 oktober 2009
#4
Stakar, koppling, soppapump, spridare, turbo (inkl wastegate), grenrör, 3" avgas och ett vettigt soppasystem. Och så lär det ju mappas. Det är grunden, sen är det bara en fråga om vad allt får kosta och hur bra resultat man vill ha. Det är ingen konst alls att lägga 80-100.000.- på en sån maskin utan att köpa det värsta som fuinns att tillgå. Stakar är ju ett måste att byta, och pga att dessa motorer lider av korta stakar så slits cylindrarna hårt, så det brukar sluta med att man är tvungen att borra och byta kolvar i samma veva. Jag har ju liknande mål med mitt bygge, du kan ju spana in mitt recept så får du ju kanske en liten ide om vad som ska göras.

Kammarna nollas och monteras som vanligt och sen är det bara att åka. Men vill man ha ut det mesta ut bytet så är det mappning som gäller.



Sök