För ett år sedan köpte jag en Seat Ibiza -99 1.6 SXE. Då gick den fint och jag betalade 36 000 kr.
I mars 2007 gick flexröret precis före katalysatorn sönder. Jag orkade inte bry mig genast, och kort därefter blev jag av med körkortet, så sedan stod bilen avställd till december då jag tagit nytt kort.
Efter att jag ställde på bilen i december så började den gå ojämt, och jag tog en titt under bilen och såg att röret gått helt av under tiden den stått avställd.
Två olika verkstäder sa att hela avgassystemet (även katalysator och främre rör) behövde bytas. Jag kan inget om bilar så jag antog att om två verkstäder säger detta så stämmer det nog. Efter lite turer fram och tillbaka så fick jag alltihop bytt för 13 220 kr. Dom sa även att bromsbelägg var slut så jag bad dem byta det också. Sen ringde dom och sa att skivorna också behövde bytas. Totalt betalade jag 2 280 kr för belägg och skivor.
När jag fick tillbaka bilen gick den fortfarande ojämt, men den lät väldigt mycket bättre. Jag åkte hem och ringde runt till några olika verkstäder om felsökning av motor och bestämde mig så småningom för Din Autoverkstad i Täby AB. Efter ett par dagar var de klara och hade då gjort följande (enligt kvittot):
- Felsök tomgång (500 kr)
- Byte tändstift (700 kr + 4*67 kr materiel)
- Byte bränsletrycksregulator (300 kr + 769 kr materiel)
- Rengöring spjällhus (1 000 kr)
- Rengöring grenrörstrycksensor (300 kr)
- Radering felkoder samt provkörning (500 kr)
- Oljeservice (500 kr + 75 kr oljefilter + 532 kr olja)
De tog också betalt för en tempgivare (292 kr) och "SI-1 Bränsleadditiv" (118 kr) och "SI-1 443" (118 kr)
Totalt landade det på 7 655 kr inkl moms. Detta var den 25:e januari.
Efter det gick bilen bra, upplevde jag det som, och kände mig ganska nöjd.
Jag bokade genast en besiktning (bilen skulle besiktigas senast i mars) och när jag var där den 4 februari fick jag följande fel:
1. Färdbroms hjulbroms, bak, båda sidor, anliggning.
2. CO-halt tomgång, för hög. (värdet är 5,6 och tillåtet är max 0,5)
3. HC-halt tomgång, för hög. (383, tillåtet 100)
4. CO-halt förhöjd tomgång, för hög. (7,8, tillåtet 0,3)
5. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt. (0,78, tillåtet 0,97-1,03)
Idag fick jag äntligen kontakt med Din Autoverkstad igen, och de har gett mig följande kostnadsförslag:
- Lambdasensor D&M (300 kr arbete, 1 088 kr materiel)
- Felsökning provkörning radering felkoder (300 kr)
- Bromsbackar bak (alla) D&M Uppsmörjning (1 400 kr)
Med moms landar det på 3 960 kr.
Bilen har redan kostat 23 155 kr senaste månaden. Plus soppa, efter påställningen har den dragit i snitt 1,2 liter/mil vilket är galet mycket, det var runt 0,7 när jag köpte bilen.
Är det värt att fortsätta det här? Det känns som att det bara kommer kosta mer och mer pengar.
Vad tror ni bilen är värd idag?
Vad tror ni bilen är värd efter att Din Autoverkstad är klara (de har inte påbörjat arbetet ännu, ska dit på torsdag), om vi antar att det inte kommer fler överraskningar och den går igenom besiktning utan problem efter det?
Bilen hade vid besiktningen 4 februari gått 93 621 km. Registreringsnumret är KMU771.
I mars 2007 gick flexröret precis före katalysatorn sönder. Jag orkade inte bry mig genast, och kort därefter blev jag av med körkortet, så sedan stod bilen avställd till december då jag tagit nytt kort.
Efter att jag ställde på bilen i december så började den gå ojämt, och jag tog en titt under bilen och såg att röret gått helt av under tiden den stått avställd.
Två olika verkstäder sa att hela avgassystemet (även katalysator och främre rör) behövde bytas. Jag kan inget om bilar så jag antog att om två verkstäder säger detta så stämmer det nog. Efter lite turer fram och tillbaka så fick jag alltihop bytt för 13 220 kr. Dom sa även att bromsbelägg var slut så jag bad dem byta det också. Sen ringde dom och sa att skivorna också behövde bytas. Totalt betalade jag 2 280 kr för belägg och skivor.
När jag fick tillbaka bilen gick den fortfarande ojämt, men den lät väldigt mycket bättre. Jag åkte hem och ringde runt till några olika verkstäder om felsökning av motor och bestämde mig så småningom för Din Autoverkstad i Täby AB. Efter ett par dagar var de klara och hade då gjort följande (enligt kvittot):
- Felsök tomgång (500 kr)
- Byte tändstift (700 kr + 4*67 kr materiel)
- Byte bränsletrycksregulator (300 kr + 769 kr materiel)
- Rengöring spjällhus (1 000 kr)
- Rengöring grenrörstrycksensor (300 kr)
- Radering felkoder samt provkörning (500 kr)
- Oljeservice (500 kr + 75 kr oljefilter + 532 kr olja)
De tog också betalt för en tempgivare (292 kr) och "SI-1 Bränsleadditiv" (118 kr) och "SI-1 443" (118 kr)
Totalt landade det på 7 655 kr inkl moms. Detta var den 25:e januari.
Efter det gick bilen bra, upplevde jag det som, och kände mig ganska nöjd.
Jag bokade genast en besiktning (bilen skulle besiktigas senast i mars) och när jag var där den 4 februari fick jag följande fel:
1. Färdbroms hjulbroms, bak, båda sidor, anliggning.
2. CO-halt tomgång, för hög. (värdet är 5,6 och tillåtet är max 0,5)
3. HC-halt tomgång, för hög. (383, tillåtet 100)
4. CO-halt förhöjd tomgång, för hög. (7,8, tillåtet 0,3)
5. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt. (0,78, tillåtet 0,97-1,03)
Idag fick jag äntligen kontakt med Din Autoverkstad igen, och de har gett mig följande kostnadsförslag:
- Lambdasensor D&M (300 kr arbete, 1 088 kr materiel)
- Felsökning provkörning radering felkoder (300 kr)
- Bromsbackar bak (alla) D&M Uppsmörjning (1 400 kr)
Med moms landar det på 3 960 kr.
Bilen har redan kostat 23 155 kr senaste månaden. Plus soppa, efter påställningen har den dragit i snitt 1,2 liter/mil vilket är galet mycket, det var runt 0,7 när jag köpte bilen.
Är det värt att fortsätta det här? Det känns som att det bara kommer kosta mer och mer pengar.
Vad tror ni bilen är värd idag?
Vad tror ni bilen är värd efter att Din Autoverkstad är klara (de har inte påbörjat arbetet ännu, ska dit på torsdag), om vi antar att det inte kommer fler överraskningar och den går igenom besiktning utan problem efter det?
Bilen hade vid besiktningen 4 februari gått 93 621 km. Registreringsnumret är KMU771.
0
0
0
0