2225
Sök

Volvo 855 t5 drar vatten. felsökningstips mm gärna välkomna!

34 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
Tjena tjena. Har en volvo 855 t5 95a. Min förra turbo va kass (13g) så köpte en begagnad på blocket (13t)
efter detta började bilen dra vatten, undrar nu om någon vart med om detta innan att nån vattenkanal är sprucken eller nåt så det kommer ut vatten?. Iaf så tror jag att det måste vara turbon eftersom det kom efter jag bytte, tror inte det är topplocks packningen då jag inte har kompression i expansions kärlet och vattnet är inte slaskigt eller missfärgat.
men berätta gärna va ni tror eller om ni vet nåt man kan göra för att fixa det

Mvh Christoffer smile
Senast redigerat av Bult-Koffe (21 oktober 2009)

8 253 Inlägg
20 oktober 2009
Kollat noga så att det inte läker vatten nånstans runt vattenrören eller kylaren? kollat om mattorna i bilen är blöta?

34 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Kollat noga så att det inte läker vatten nånstans runt vattenrören eller kylaren? kollat om mattorna i bilen är blöta?

Jaa, det ryker mycket ur avgasröret och kommer vatten ur röret så antar att det inte läcker nån annanstans. =/

424 Inlägg
20 oktober 2009
Bult-Koffe skrev:
Marlboroman skrev:

Jaa, det ryker mycket ur avgasröret och kommer vatten ur röret så antar att det inte läcker nån annanstans. =/

Men om den började dricka vatten efter turbo bytet och det inte läcker någon annan stans och topplockspackningen är hel,

Den nya turbon då? den är ju både vatten och oljekyld. läcker de inte utanför turbon så kan det ju läcka inuti !

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

34 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
Jaa det jag tror med, men tänkte mest om någon varit med om det innan, eller om man kan laga det själv på nåt sätt eller om det bara är att skrota den.

424 Inlägg
20 oktober 2009
Bult-Koffe skrev:
Jaa det jag tror med, men tänkte mest om någon varit med om det innan, eller om man kan laga det själv på nåt sätt eller om det bara är att skrota den.

Hur känns axeln i turbon? glappar den något ut och in?

Du är helt säker på att du fått tätt vid vattenrören till turbon?

Ha de gött !

34 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
joliba_01 skrev:
Bult-Koffe skrev:

Den glappade ingenting, kändes som en himla bra turbo. Jaa det tror jag, men eftersom det kommer vatten ur avgasröret så måste den läcka inuti?

424 Inlägg
20 oktober 2009
Bult-Koffe skrev:
joliba_01 skrev:
Bult-Koffe skrev:

Den glappade ingenting, kändes som en himla bra turbo. Jaa det tror jag, men eftersom det kommer vatten ur avgasröret så måste den läcka inuti?

Mycket sant. Jag vet faktiskt inte om det är så vanligt, har lixom inte hört någon som har det problemet bara att oljan läcker igenom. hur mycket vatten är det som försvinner?

Kan ju fortfarande vara topplockspackningen om du har otur men om det kom när du bytte turbo borde de ju vara den. men man kan ju aldrig vara säker utan en redig felsökning :S

Ha de gött !

34 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
nee precis, men ska undersöka ordentligt sen för att verkligen utesluta topplocks packningen. Men jag tror det är turbon, tänkte bara kolla om någon visste om det var ett vanligt fel och om man kunde laga det så jag inte köpt den i onödan. Inte allt för billigt med turbo, och svårt att veta sånna saker när man köper den, glapp och sånt och sprickor i avgashus mm kan man kolla men inte att den ska läcka vatten. Lite tråkigt .

424 Inlägg
20 oktober 2009
Bult-Koffe skrev:
nee precis, men ska undersöka ordentligt sen för att verkligen utesluta topplocks packningen. Men jag tror det är turbon, tänkte bara kolla om någon visste om det var ett vanligt fel och om man kunde laga det så jag inte köpt den i onödan. Inte allt för billigt med turbo, och svårt att veta sånna saker när man köper den, glapp och sånt och sprickor i avgashus mm kan man kolla men inte att den ska läcka vatten. Lite tråkigt .

Hur mycket vatten drar den?

hittade en som hade liknande symptom
http://www.zatzy.com/teknik/214495-nyre … atten.html

Ha de gött !

34 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
joliba_01 skrev:
Bult-Koffe skrev:

Låter precis som mitt, enligt deras kommentarer så verkar det nästan omöjligt att det är turbon. Men eftersom det kom efter jag bytte turbo så början man ju undra. Får köra en ordentlig genomgång och felsökning. Men tack för länken.

Christoffer

424 Inlägg
20 oktober 2009
Bult-Koffe skrev:
joliba_01 skrev:
Bult-Koffe skrev:

Låter precis som mitt, enligt deras kommentarer så verkar det nästan omöjligt att det är turbon. Men eftersom det kom efter jag bytte turbo så början man ju undra. Får köra en ordentlig genomgång och felsökning. Men tack för länken.

Christoffer

Hur mycket vatten försvinner det? eller har du bara märkt att den ryker vitt?

Ha de gött !

34 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
va ute och körde inte alls mkt så hade det lagt sig mellan max och min, så ganska mkt och man ser när man gasar på att det sprutar ut vatten ur avgasröret. och ryker vitt, sen luktar avgaserna glykol

Sök