2944
Sök

Insugsluft på Bmw e34!

1 534 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
#1
Tjena har en liten fråga nu... igen...

ta tex bmw:s sug motor skulle det ge någon märkbar effekt om man byggde en "luft uppfångaren" nere vid botten av främre stötfångaren, eftersom insugs delen vid luftburken sitter bakom lyktorna så det lär ju inte vara speciellt effektivt, har funderat på och ta bort vänster helljus lykta och sätta en 3" basport och dra in i burken, men vill inte få böter av farbror blå.
Men detta skulle ju isåfall inte synas...

Bilden ska föreställa motorutrymmet på en bmw e34 roll
http://img183.imageshack.us/img183/4798/luft.jpg


Vid lite högre hastigheter måste det ju vara ett visst lufttryck i fronten på bilen, skulle man då montera en "luftuppfångare" borde inte luften samlas upp lättare och liksom tyckas in i rör/luftburk insug?
+ insugsluften borde ju bli kallare?
Motorn borde ju ha lättare och hämta kall luft om den pressas in?  och montera en IC på det så blir ju luften ännu kallare?

skulle detta göra någon skillnad över huvudtaget? eller är jag helt ute och cyklar

nej jag vill inte montera turbo..roll


Allmänt efterbliven
542 Inlägg
10 september 2009
#2
Iam2fast4U skrev:
och montera en IC på det så blir ju luften ännu kallare?

Nej, du kan inte göra luften kallare med en intercooler än vad den omgivande luftens temperatur är
Iam2fast4U skrev:
skulle detta göra någon skillnad över huvudtaget? eller är jag helt ute och cyklar

nej jag vill inte montera turbo..roll

Det kallas ju för luffarturbo ^^ a.k.a ram air. Finns på en del motorcyklar bl.a där det ger någon extra hk i hög fart.

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

2 656 Inlägg
10 september 2009
#3
Iam2fast4U skrev:
Tjena har en liten fråga nu... igen...

ta tex bmw:s sug motor skulle det ge någon märkbar effekt om man byggde en "luft uppfångaren" nere vid botten av främre stötfångaren, eftersom insugs delen vid luftburken sitter bakom lyktorna så det lär ju inte vara speciellt effektivt, har funderat på och ta bort vänster helljus lykta och sätta en 3" basport och dra in i burken, men vill inte få böter av farbror blå.
Men detta skulle ju isåfall inte synas...

Bilden ska föreställa motorutrymmet på en bmw e34 roll
http://img183.imageshack.us/img183/4798/luft.jpg


Vid lite högre hastigheter måste det ju vara ett visst lufttryck i fronten på bilen, skulle man då montera en "luftuppfångare" borde inte luften samlas upp lättare och liksom tyckas in i rör/luftburk insug?
+ insugsluften borde ju bli kallare?
Motorn borde ju ha lättare och hämta kall luft om den pressas in?  och montera en IC på det så blir ju luften ännu kallare?

skulle detta göra någon skillnad över huvudtaget? eller är jag helt ute och cyklar

nej jag vill inte montera turbo..roll

snygg bild smile


jag ska dra ner så luft filtret sitter i nederdelen på fronten på min m30 motor med tycker de blir på tok för varmt i motor utrymet på e34rena smile så dra ner den i fronten så lär de iaf inte bli sämre smile


1 534 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
#4
DrKamikaze skrev:
Iam2fast4U skrev:
och montera en IC på det så blir ju luften ännu kallare?

Nej, du kan inte göra luften kallare med en intercooler än vad den omgivande luftens temperatur är
Iam2fast4U skrev:
skulle detta göra någon skillnad över huvudtaget? eller är jag helt ute och cyklar

nej jag vill inte montera turbo..roll

Det kallas ju för luffarturbo ^^ a.k.a ram air. Finns på en del motorcyklar bl.a där det ger någon extra hk i hög fart.

men eftersom e34 har rätt hög temperatur under huven
det måste väl göra något?


36 Inlägg
21 oktober 2009
#5
Tja tänkte höra med nån härom nån vet om en 5 växlad låda från en 518 e28 passar rakt av till en 518 e12 ??Om ni vet ellr har tips skicka ett mejl till mig...Tacksamm för svar


926 Inlägg
22 oktober 2009
#6
Iam2fast4U skrev:
Tjena har en liten fråga nu... igen...

ta tex bmw:s sug motor skulle det ge någon märkbar effekt om man byggde en "luft uppfångaren" nere vid botten av främre stötfångaren, eftersom insugs delen vid luftburken sitter bakom lyktorna så det lär ju inte vara speciellt effektivt, har funderat på och ta bort vänster helljus lykta och sätta en 3" basport och dra in i burken, men vill inte få böter av farbror blå.
Men detta skulle ju isåfall inte synas...
..roll

Farbror blå kommer inte att bry sig om du bygger om dina insugskanaler. Varför ska dom överhuvudtaget lyfta på huven? När bilen förövrigt verkar orginal.....

Luftintaget bakom lyktan är faktiskt en riktigt bra lösning. Det förvånar mig om du hittar mer effekt genom att bygga ett eget insug. Bil fabrikanterna lägger ner massor med arbete på att motorn ska göra sitt arbete så bra som möjligt. Annars hade dom nöjt sig med ett hål rakt in till luftfiltret. Bygger man någonting som kostar 20 kr på en bil så är det väl utprovat.

Mats

86 Inlägg
22 oktober 2009
#7
Tror inte det är värt besväret, du kommer med stor sannolikhet inte märka någon skillnad.

Kollade dock din bils sida och jag skulle föreslå dig att byta tillbaks till original LMM och spridare, du ökar bara
din bränsleförbrukning genom att montera 535ans delar tongue Ingen effektökning alls.. Ingen! tongue
Dom används endast när man snikkonverterar till turbo på din motor, men turbo ville du ju inte ha..

Mvh

4 682 Inlägg
22 oktober 2009
#8
kolla in denhär tråden på rejsa! http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60151


Sök