4644
Sök

Kompression 850 2.0T

Mur&Kakel
332 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
#1
Gjorde ett kompressions test på min 850 2.0t idag, tyckte att de va lite väl lågt, fick:

1. 8,9
2. 10,0
3. 10,2
4. 9,2
5. 9,0

Läste på en sida att de skulle vara 11-13, men de kanske är till 2,3L?

Så vad ska kompet ligga på en 2,0t ungefär? fundera på om de är dags att se över lite nu när ändå motorn ska ur och lådan bytas, motorn har gått 28.700 mil och tror inte något spec är gjort på den tidigare.


301 Inlägg
18 oktober 2009
#2
if it aint broken dont fix it!!
rullar den å funkar som den ska så låt den gå...

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

677 Inlägg
18 oktober 2009
#3
bbosse skrev:
Gjorde ett kompressions test på min 850 2.0t idag, tyckte att de va lite väl lågt, fick:

1. 8,9
2. 10,0
3. 10,2
4. 9,2
5. 9,0

Läste på en sida att de skulle vara 11-13, men de kanske är till 2,3L?

Så vad ska kompet ligga på en 2,0t ungefär? fundera på om de är dags att se över lite nu när ändå motorn ska ur och lådan bytas, motorn har gått 28.700 mil och tror inte något spec är gjort på den tidigare.

Nu kan jag inget om volvon men det felar rätt mycket mellan 1 och 3an. gör ett leakdown test och kolla så ingen ventil eller toppackning är dålig.

2 021 Inlägg
18 oktober 2009
#4
låter som vettig komp för en turbomaskin, det är ju tillochmed högre än va äldre sugmotorer i regel har. dock skiljer det lite mellan dom men bör inte vara några problem.


Mur&Kakel
332 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
#5
okejokej! men är de ingen som vet vad kompet ska ligga på ? smile


8 253 Inlägg
18 oktober 2009
#6
bbosse skrev:
Läste på en sida att de skulle vara 11-13, men de kanske är till 2,3L?

Så vad ska kompet ligga på en 2,0t ungefär? fundera på om de är dags att se över lite nu när ändå motorn ska ur och lådan bytas, motorn har gått 28.700 mil och tror inte något spec är gjort på den tidigare.

Ska va samma komp i både 2,0 och 2,3. visst kan du plocka isär den, men va beredd på att det kan bli dyrt. Dels om det är en motor med gamla kolvringarna så tappar man en del där, sen så är det som så att cylindrarna slits rätt hårt i dessa motorer pga korta vevstakar. Mitt block gick efter 23500 mil precis att rädda med en uppborrning till 81,4 mm.


Mur&Kakel
332 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
bbosse skrev:
Läste på en sida att de skulle vara 11-13, men de kanske är till 2,3L?

Så vad ska kompet ligga på en 2,0t ungefär? fundera på om de är dags att se över lite nu när ändå motorn ska ur och lådan bytas, motorn har gått 28.700 mil och tror inte något spec är gjort på den tidigare.

Ska va samma komp i både 2,0 och 2,3. visst kan du plocka isär den, men va beredd på att det kan bli dyrt. Dels om det är en motor med gamla kolvringarna så tappar man en del där, sen så är det som så att cylindrarna slits rätt hårt i dessa motorer pga korta vevstakar. Mitt block gick efter 23500 mil precis att rädda med en uppborrning till 81,4 mm.

Hm, okej, så din motorn är en 2,0 från början också eller? vad tror du de bästa i mitt läge ett göra då? med tanke på att ja ska ha kvar bilen och lägga ut lite... men kanske inte en förmögenhet... hehe


926 Inlägg
20 oktober 2009
#8
bbosse skrev:
Gjorde ett kompressions test på min 850 2.0t idag, tyckte att de va lite väl lågt, fick:

1. 8,9
2. 10,0
3. 10,2
4. 9,2
5. 9,0

Läste på en sida att de skulle vara 11-13, men de kanske är till 2,3L?

Så vad ska kompet ligga på en 2,0t ungefär? fundera på om de är dags att se över lite nu när ändå motorn ska ur och lådan bytas, motorn har gått 28.700 mil och tror inte något spec är gjort på den tidigare.

Är mätaren i bra skick? Är motorn varmkörd? Har du bra "kräm" i batteri? Är gasspjället öppet?
Sitter väl hydrauliska ventillyftare, förmodar jag, annars är ventilspelet viktigt för att det ska bli ett bra kompprov.

Finns många felkällor som gör att testet kan bli lite sämre.

Mats

8 253 Inlägg
20 oktober 2009
#9
bbosse skrev:
Hm, okej, så din motorn är en 2,0 från början också eller? vad tror du de bästa i mitt läge ett göra då? med tanke på att ja ska ha kvar bilen och lägga ut lite... men kanske inte en förmögenhet... hehe

Nej, jag undviker aktivt 2,0. Svårt att säga, det beror ju på vad man anser det vara värt. Ett motorbyte är väl billigast, men å andra sidan en chansning... så det är ju en avvägning man får göra. En ide kan ju vara att göra ett till prov med motorn riktigt varm bara för att se om du får samma siffror som sist eller om det har ändrats.


Mur&Kakel
332 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#10
Ookejokej, tack för de tipsen:) ska teste de och göra ett nytt test..


Mur&Kakel
332 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#11
Nu har jag nyss vart och testat kompressionen igen, men mer riktigt och noggrant:)

Gamla test:

1. 8,9
2. 10,0
3. 10,2
4. 9,2
5. 9,0

Senast test

1. 9,7
2. 10,9
3. 10,9
4. 11,0
5. 10,9

Blev mycket bättre och jämnare, men 1an och 4 an skiljer det ju 1,3 vet inte om de har så stor betydelse eller hur dåligt de är? men de kan väl inte vara så farligt? Tips på vad som skulle kunna tänkas göra nu när ändå motorn ska ur ?

Mvh Anton


926 Inlägg
23 oktober 2009
#12
Se där, det lönar sig att vara noga!  :-)
Nu kommer i alla fall du att göra rätt nästa gång:P


Du kan göra ett ytterligare test.
Gör om ett tändstift så att du kan koppla trycklyft på det. Gör så att du kan låse vevaxeln med respektive kolv i topp, i tändläge. SÅ blåser du tryckluft i varje cylindern. Nu kan du höra om det blåser i vevhusventilation, insuget, eller i avgasröret. i Värsta fall kylarvattnet.

Vill man gå ytterligare ett steg köper man en Blow Down test verktyg, då mäter man också hur stort läckaget är. Enda riktiga sättet att mäta en motors kondition.

Men jag bedömmer ditt test som ganska OK. Inte anledning nog för en renovering.

Mats
Senast redigerat av mats757 (23 oktober 2009)

Mur&Kakel
332 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#13
mats757 skrev:
Se där, det lönar sig att vara noga!  :-)
Nu kommer i alla fall du att göra rätt nästa gång:P


Du kan göra ett ytterligare test.
Gör om ett tändstift så att du kan koppla trycklyft på det. Gör så att du kan låse vevaxeln med respektive kolv i topp, i tändläge. SÅ blåser du tryckluft i varje cylindern. Nu kan du höra om det blåser i vevhusventilation, insuget, eller i avgasröret. i Värsta fall kylarvattnet.

Vill man gå ytterligare ett steg köper man en Blow Down test verktyg, då mäter man också hur stort läckaget är. Enda riktiga sättet att mäta en motors kondition.

Men jag bedömmer ditt test som ganska OK. Inte anledning nog för en renovering.

Mats

Okej, får se vad de blir;) men ingen renovering än iaf tror ja!

mvh


167 Inlägg
23 oktober 2009
#14
Jag kollade min motor i 850 härom dan och fick mellan 11.5 och 12 på alla cylindrar=) det är en 2.0a och gått ca 11500mil... men en gammal 850 se jag hade var det runt 5 på ettan och ca 8 på 4an, 31000mil och den var trött.

Överladd<3

Mur&Kakel
332 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#15
XtremeStreetR skrev:
Jag kollade min motor i 850 härom dan och fick mellan 11.5 och 12 på alla cylindrar=) det är en 2.0a och gått ca 11500mil... men en gammal 850 se jag hade var det runt 5 på ettan och ca 8 på 4an, 31000mil och den var trött.

hehe kan ja tänka mig:P



Sök