Tänkte bara skriva lite om vad en intercooler gör för skillnad på effekten då innehållet i luftmassan ändras.
Tempratur T1 är på 70 grader Celcius och är den komprimerade luften före intercooler monteringen. Tempratur T2 är på 30 grader Celcius och är den komprimerade luften efter intercooler monteringen. Man kan räkna ut en den teoretiska effekthöjningen när laddtrycket är det samma som tidigare. Formeln man använder är den allmänna gaslagen, p V = nRT
Trycket, "p" är samma då det är lika laddtryck som tidigare före monteringen av ic'n som efter. Volymen på luften är "V" och den är också samma då det är samma motor man haft tidigare. Gaskonstanten är "R" och är konstant, den ändras inte. Det man räknar ut är skillnaden på luftens massa, n1 före och n2 efter intercoolerns montering.
Tempratur T1 = 70 + 273 = 343 Kelvin
n = (pV / R) /T pV / R är konstant så den kan sättas till en 1'a
n1 = 1 /343 = 0,002915
n2 = 1 /(30 + 273) = 0,003300
Så här blir skillnaden i luftmassa:
n2 / n1 - 1 = 0,003300 / 0,002915 - 1 = 0,132 avrundat till 13%
Du får alltså 13% mer effekt nu när man har monterat intercooler.
Det här är på ett ungefär, resultatet i verkligheten kan skilja sig från det du räknat fram. Men du har riktlinjer nu iaf
/mvh