4459
Sök

Läst felkoder, hur ska jag göra nu?

BMW ///M3
404 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#1
tjena, har som ni kanske tidigare läst haft problem med en audi 100 2.8 -93 som det bara kommer kall luft i kupén fast motortempen står på 90 grader.

läste då lite felkoder idag och fick dom här.

Potentiometern till temperaturregulatorklaffen ur funktion (krets öppen). Så länge felet kvarstår kan temperaturen endast ändras manuellt.

Potentiometern till centralklaffen ur funktion (krets öppen).

Potentiometern till golv- och defrostklaffen ur funktion (krets öppen).

så hur fixar jag detta och hur ändrar jag det manuellt som det står?
Senast redigerat av laaaarsson (29 oktober 2009)


1 513 Inlägg
29 oktober 2009
#2
vad e de för bil vi pratar om????


BMW ///M3
404 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#3
oj det glömde jag, en audi 100 2.8 från 93 big_smile

men vad jag har förstått så ska det vara nån lägesgivare i spjällmotorn som inte funkar som den ska?
Senast redigerat av laaaarsson (29 oktober 2009)


54 Inlägg
29 oktober 2009
#4
Tjena. Gå in på nordicaudi.com och bli medlem om du inte redan är det. Använd deras sökfunktion i audi 100 delen av forumet.

Där finns det mycket bra information, det är många som har fel på sina potentiometer, luftspjäll o sånt skit.

Man skulle tydligen montera ur och rengöra, smörja rörliga delar och sen koppla direkt ström från batteri för att se om dem sedan funkar som dem ska.

Hoppas det löser sig för dig. Det är ju rätt skönt med varm luft på vintern smile


Olika
907 Inlägg
29 oktober 2009
#5
laaaarsson skrev:
tjena, har som ni kanske tidigare läst haft problem med en audi 100 2.8 -93 som det bara kommer kall luft i kupén fast motortempen står på 90 grader.

läste då lite felkoder idag och fick dom här.

Potentiometern till temperaturregulatorklaffen ur funktion (krets öppen). Så länge felet kvarstår kan temperaturen endast ändras manuellt.

Potentiometern till centralklaffen ur funktion (krets öppen).

Potentiometern till golv- och defrostklaffen ur funktion (krets öppen).

så hur fixar jag detta och hur ändrar jag det manuellt som det står?

Spjällmotorn för värme/kyla sitter ute i motorrummet, på fläktpaketet intill torkarmotorn, innanför en plastkåpa.
Troligen är den så full med koldamm så den går för sakta.
Spjällmotorn har en potentiometer som talar om för ECC´n i vilket läge spjället befinner isg.
Diffar angivet värde och uppmätt värde slutar spjällmotorn att gå och en felkod lagras.

Det kan räcka att öppna och blåsa rent och sedan köra motorn i sina ändlägen med tex VAG-COM.

Finns som sagt mycket skrivet i ämnet på NA, även en FAQ.

Mvh
Fredrik

BMW ///M3
404 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#6
okej tack så mycket för svaren, får se om man börjar kolla lite imon när det är ljust ute (bor i lägenhet utan garage) så får se om den kanske får åka in på verksta ändå smile



Sök