3609
Sök

Kan dåligt batteri orsaka att bilen rycker till?

2 600 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
hej pappas Ford focus har ett batteri som har suttit där original troligen vilket är rätt gammalt anser jag tongue  vilket fall så det gammalt vi har haft den i 7 år och inte bytt nån gång.  och nu undra jag då följande bilen har fått för sig att hacka till när man kör vanligast är när man tex kommer vid en sväng som den kunde klara av på 3 ans växel utan problem innan nu så går det inte för den börja rycka och hackar och även nu när man kör iväg så kan den få ryck tongue  märker med om man ha fläkten igång på 2 ans läge eller högre så höjs hastigheten på fläkten när man kör och sjunker när man stå stilla vid tomgång och motor varvet går ner också vid  tex när man höjer fläkten eller nått. svårt att förklara så jag ursäkta för mina förklaringar tongue har felsökt bilen med datorn med men den har inte visat några miss tändningar kan vara bra att veta tongue

gör som jag kör gubba racer=)

25 Inlägg
29 oktober 2009
Har kört med en del isbilar som har haft dåliga batterier och jag tror att om det är riktigt dåligt med ström så får inte insprutningen den ström den vill ha och tar inte batteriet emot laddning från generatorn så blir det helt tomt till slut. Bilen låter inte trög när du ska starta den?

2 600 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
den startar fint gör den vilket kanske är lite konstigt om batteriet är dåligt om det nu är det tongue  kan ju säga att det flimra lite i inne belysningen precis efter start med om detta hör ihop vet jag inte.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
29 oktober 2009
ingen aning egentligen men jag skulle kolla äver genratorn så den laddar som den ska!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

2 600 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
ska ut och kolla vad den laddar. tycker med att detta är konstigt tongue

2 600 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
varit ute nu och mätt spänningen när bilen är igång och fick ett värde först när bilen var kall på 14,30 och sen mätte jag igen  efter en andra uppstart då låg den på 14,74 i volt mätte flera gånger och gav samma resultat så spänning finns där men är inte 14,74 ganska högt ?

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 oktober 2009
Generatorn ska ge runt 14volt, så det är som det ska vara. smile

Om bilen har AC - så kan det ju lika gärna vara den som orsakar rycken när den kopplas till och från.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 600 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
ok ja då verka ju det vara som det ska tongue japp ac finns men som vanlig så funkar den inte tongue så den är ute ur bilden tongue undra vad det kan vara då efter som den rycker till.

132 Inlägg
29 oktober 2009
http://club.ffcs.se/

folket där brukar ha koll på det mesta när det kommer till Focusen.

2 600 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
ska kolla kolla in den sidan tack smile

21 761 Inlägg
29 oktober 2009
klimpan skrev:
varit ute nu och mätt spänningen när bilen är igång och fick ett värde först när bilen var kall på 14,30 och sen mätte jag igen  efter en andra uppstart då låg den på 14,74 i volt mätte flera gånger och gav samma resultat så spänning finns där men är inte 14,74 ganska högt ?

14,74 V är ganska högt, men inte alarmerande ändå tycker jag. Det finns laddregulatorer som ger ut tex 14,8 V. Det du kan kolla upp är hur hög laddspänningen är på batteriet när motorvarvtalet ligger på tex 1500-2000 varv.

Att det vid första mätningen visade 14,3 V och sedan 14,74 V vid andra mätningen, det kan exempelvis bero på motorvarvtalet. Ifall mätningen gjordes med motorn på tomgång så kan varvtalet ligga precis på gränsen till att generatorn kan hålla en stabil laddspänning, det kan då räcka med en liiiten varvtalsändring för att laddspänningen ändras med flera tiondels volt. smile

2 600 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
men spänningen borde bli mindre vid lägre varv. först mätningen så låg den 1200 varv andra ca 900 varv tongue ska testa med olika varv tal och se. men som sagt 14,74 vid 900 rpm tycker jag är mycket nästan 15 volt ju inte redigt men nästan:P

Sök