3616
Sök

Axielt glapp turbo

186 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#1
Har en 16T turbo med lite lite axielt glapp samt <-->, inte alls mycket men lite finns, turbon har legat ett bra tag. o e tom på olja. Men går de att köra me lite glapp i ell ska man försöka få tag på en fräschare??
// johan

1 915 Inlägg
28 oktober 2009
#2
Lite glapp radiellt är normalt, men ska inte glappa för mycket.
Om det glappar axiellt så är det dags för renovering.

Visst går det att köra med en glapp turbo, men rekommenderas inte.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Mekaniker/Fordonstek
80 Inlägg
29 oktober 2009
#3
Du skall inte kunna dra den upp och ner. åt sidorna lite är okej. men inget upp och ner alltså som om du skulle dra ut den.
Senast redigerat av Skeden (29 oktober 2009)

Kör 940Sleeper

169 Inlägg
29 oktober 2009
#4
Som "louksor" skrev så får det vara ett minimalt glapp radiellt men inte axiellt. Du kan ju testa och vrida kompressorhjulet samtidigt som du lyfter försiktigt. Då ska allt gå fritt och kompressorhjulet får inte ta i kompressor huset.

Mvh Mattias

186 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#5
Den tar inte i i sidorna när ja snurrar, dvs det går fritt hjulet tar ej i huset. Men de e just de axiella glappen ja e fundersam om.. Men får väl köpa mig en bättre beg.

54 Inlägg
29 oktober 2009
#6
Man kan ju alltid testa o montera isär turbon och kolla lager o sånt. Kul o pilla lite hehe... Nån som gjort det tidigare?


169 Inlägg
30 oktober 2009
#7
Hogge_ skrev:
Den tar inte i i sidorna när ja snurrar, dvs det går fritt hjulet tar ej i huset. Men de e just de axiella glappen ja e fundersam om.. Men får väl köpa mig en bättre beg.
Om inte hjulet tar i huset kan det ju inte vara tal om något större glapp. Då det inte brukar vara något stort spel mellan hjulet och huset. Jag hade monterat den och kört så länge det funkar. När den börjar vina, dra en massa olja och du börjar få metal spån i tryck rören då är det hög tid att byta....:o)

186 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
#8
hehe kanske värt att testa, får nog bli så big_smile


Sök