4645
Sök

fel på startmotorn?

45 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
#1
Hej, nu har min ford scorpio 90- gjort det sista tror jag.

Problemet med startmotor är att tar man lös den och jordar den så funkar den som den ska, men när man skruvar fast den så knäpper det bara i den och kör man med en växel i så kryper den bara sakta framåt, inte dom vanliga ryckningarna som blir.

Jag anar väl att startmotorn e slut, men kan det kanske vara dålig gjord vid motor?

motorn la av två gånger.. kan den ha skurit? kanske därför den inte orkar dra runt motorn?

Volvo is king

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
29 augusti 2006
#2
Kan det vara nån jordfläta frå motor / växellåda som börjar vara sliten..?


45 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
#3
GT90 skrev:
Kan det vara nån jordfläta frå motor / växellåda som börjar vara sliten..?

växellådan har jag bytt för inte så länge sen, så den får det absolut INTE vara nått fel på...

men när jag bytte låda så vart det ehum... en jordfläta över, hehe. men bilen gick hur bra som helst i kanske 3 veckor, sen dog motorn, sen dog batteriet, sen bytte jag batteriet men då vill inte startmotorn gå runt när den är monterad. batteriet är det inge fel på, den använder jag dagligen till volvon.

Volvo is king

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
29 augusti 2006
#4
Ska sitta jordfläta från både motor & växellåda till karossen har jag för mig..


21 761 Inlägg
29 augusti 2006
#5
Ice Side skrev:
GT90 skrev:
Kan det vara nån jordfläta frå motor / växellåda som börjar vara sliten..?

växellådan har jag bytt för inte så länge sen, så den får det absolut INTE vara nått fel på...

men när jag bytte låda så vart det ehum... en jordfläta över, hehe. men bilen gick hur bra som helst i kanske 3 veckor, sen dog motorn, sen dog batteriet, sen bytte jag batteriet men då vill inte startmotorn gå runt när den är monterad. batteriet är det inge fel på, den använder jag dagligen till volvon.

Ja, där har du garanterat felet. Det är inte tillräckligt bra jord till startmotorn utan den får jord via andra klena kablar, därför orkar den inte. Precis som GT90 säger så brukar det sitta en fläta mellan kaross-motor på en del bilar, eftersom du fick en fläta över så ska den sitta någonstans. Antagligen ska ena änden sitta fastskruvad i en bult i närheten av växellådan och andra änden i en balk under golvet.
Senast redigerat av Drönirettab (29 augusti 2006)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 augusti 2006
#6
Ja med största sannolikhet, men byt fläta istället för den gamla, lika bra om du endå ska montera en...


62 Inlägg
29 augusti 2006
#7
Håller med, tror oxå att du har problemet där!

Var med om exakt samma grej idag faktiskt.. Hade byytt växellåda på en racing puma, sen när vi skulle starta skiten upplevdes det som om batteriet var skit dåligt + att vi fick en kabelbrand vid styrdonet, till slut kom vi på att vi glömt att sätta på en jordkabel till batteriet smile Så all jord gick via styrdonet, vilket resulterade i överbelastning vid kablarna till styrdonet och därav kabelbrand. Ruskig tur att inte styrdonet gick åt helvete smile


7 Inlägg
29 augusti 2006
#8
Enkelt att testa. Montera startmotorn och prova med startkablar direkt på startmotorn.

Leg. Spådam
816 Inlägg
30 augusti 2006
#9
gundepost skrev:
Enkelt att testa. Montera startmotorn och prova med startkablar direkt på startmotorn.

Ja, därför han redan har gjort det, vilket du sett om du verkligen läst inlägget...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

460 Inlägg
30 augusti 2006
#10
Merclone skrev:
gundepost skrev:
Enkelt att testa. Montera startmotorn och prova med startkablar direkt på startmotorn.

Ja, därför han redan har gjort det, vilket du sett om du verkligen läst inlägget...

Nja nu har du läst lite slarvigt.

Montera starten på sin plats där den ska sitta och prova att jorda direkt från startmotor till batteriet.
Fungerar det då är det flätan som är felet.
se till att batteriet är ordentligt laddat eftersom laddningen inte heller fungerar som den ska om jordflätan saknas, i vissa fall kan även generatorns dioder skadas.

Att köra med dålig jord eller ingen jordfläta är en brandfara då  motorn jordas genom gaswire växel stag/wire

A.E
bilverkstadsägare i 25år

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
30 augusti 2006
#11
carawelle skrev:
Merclone skrev:
gundepost skrev:
Enkelt att testa. Montera startmotorn och prova med startkablar direkt på startmotorn.

Ja, därför han redan har gjort det, vilket du sett om du verkligen läst inlägget...

Nja nu har du läst lite slarvigt.

Montera starten på sin plats där den ska sitta och prova att jorda direkt från startmotor till batteriet.
Fungerar det då är det flätan som är felet.
se till att batteriet är ordentligt laddat eftersom laddningen inte heller fungerar som den ska om jordflätan saknas, i vissa fall kan även generatorns dioder skadas.

Att köra med dålig jord eller ingen jordfläta är en brandfara då  motorn jordas genom gaswire växel stag/wire

A.E
bilverkstadsägare i 25år

Hörde en (sann tror jag) historia om en gasvire som svetsades fast i höljet p.g.a. brist på jordfläta.


7 Inlägg
30 augusti 2006
#12
Merclone skrev:
gundepost skrev:
Enkelt att testa. Montera startmotorn och prova med startkablar direkt på startmotorn.

Ja, därför han redan har gjort det, vilket du sett om du verkligen läst inlägget...

Hörru Merclone, vad är det för j-a påhopp??? Jag kan inte läsa någonstans att han haft den monterad och testat! Saken är att man då utesluter att startmotorn inte skulle gilla att sitta i det läget och man kan också testa om det är jord som saknas - stor skillnad mot att testa den vid sidan av bilen!

Tror det faktiskt är du Merclone som verkligen inte läst inlägget eller så har han maskerat det väl... One word: Looser!
Senast redigerat av gundepost (30 augusti 2006)


Sök