Jag har precis köpt en Chevrolet Trailblazer, årsmodell 2003 med 4.2-liters sexa.
Bilen har varit avställd i ca ett halvår och hade tidigare inga problem, men när tidigare ägaren skulle starta upp den igen så gick den först helt normalt, men när han skulle testa att sätta på helljuset (två stora feta extralysen) så dog bilen. Han stannade vid kanten och startade igen utan problem. Den gick bra efter det.
När jag kom och skulle provköra bilen så startade den först helt utan problem. Vi testade att sätta på helljuset och då dog den igen precis som gången innan. Nu gick det däremot inte att starta den igen, den betedde sig dessutom väldigt mystiskt. Om man vred på tändningen så började bilen att blinka med halvljusen samtidigt som ett klickljud hördes nånstans ifrån och instrumentpanelen blinkade i takt med lysena. Vred man nyckeln till startläget så slutade allt blinkande och ibland så gick startmotorn några varv men inte varje gång.
Vi testade att koppla från batteriet en stund och det gjorde ingen skillnad. Men av nån anledning gjorde vi det en gång till och efter det startade bilen direkt och då gick den klockrent. Den hade dock lite svajig tomgång men bilar kan ju bli lite halvkonstiga ett tag efter att batteriet varit bortkopplat tänkte jag.
Ett par veckor senare återvände jag för att hämta bilen (jag fick ett bra pris och bestämde mig trots allt för att köpa den). Då startade den först inte alls, med samma symptom som jag beskrev ovan. Efter nån halvtimmes försök så hoppade den dock igång, men det verkade inte som om instrumentpanelen hängde med riktigt. Jag stängde av och startade om flera gånger (ibland gick det direkt, ibland inte). När motorn var igång fungerade varvräknaren ibland men ibland inte. Bränslemätaren rörde aldrig på sig (nu vet jag dock inte om tanken är nästan tom, isåfall beror det på det ). Det finns en voltmätare och den visade inte mer än 10-11 volt när motorn var på. Jag vet inte om den visar rätt med tanke på allt skumt beteende i övrigt. Bilen gick heller inte att köra, för nu idag lyckades jag inte få ur parkeringsläget på växellådan ens när motorn var igång. Tidigare har det inte varit några problem när motorn väl varit igång.
Att den visar så låg volt fick mig i alla fall att misstänka batteriet. Bilen har ju stått still väldigt länge och den har säkert laddat ur sig. Jag hade ingen egen voltmeter att mäta med men det brukar ju vara så. De gånger startmotorn gick runt lät det dock helt okej, inget segt malande ljud utan den tuggade på hyfsat snabbt och fint.
Bilen har en immobilizer, plus att fjärrkontrollen på nyckeln har slut på batteri, så jag fick deaktivera den manuellt varje gång (trycka in koden för hand). Jag vet inte om det har nåt med saken att göra.
Jag kommer köra bilen till en riktig verkstad så fort jag kan och har ingen avsikt att försöka laga bilen helt själv, det har jag inte kunskap till. Nu står den dock fast i sitt lilla garage, och jag har inte så stor lust att kosta på bärgare. Det är nog även rätt knepigt att baxa ut en 2.5 ton tung bil ur ett garage med låsta hjul.
Jag skulle bli mycket tacksam för alla slags tips om hur jag kan få igång bilen så jag kan köra den till verkstad åtminstone. Var ska jag börja?
Bilen har varit avställd i ca ett halvår och hade tidigare inga problem, men när tidigare ägaren skulle starta upp den igen så gick den först helt normalt, men när han skulle testa att sätta på helljuset (två stora feta extralysen) så dog bilen. Han stannade vid kanten och startade igen utan problem. Den gick bra efter det.
När jag kom och skulle provköra bilen så startade den först helt utan problem. Vi testade att sätta på helljuset och då dog den igen precis som gången innan. Nu gick det däremot inte att starta den igen, den betedde sig dessutom väldigt mystiskt. Om man vred på tändningen så började bilen att blinka med halvljusen samtidigt som ett klickljud hördes nånstans ifrån och instrumentpanelen blinkade i takt med lysena. Vred man nyckeln till startläget så slutade allt blinkande och ibland så gick startmotorn några varv men inte varje gång.
Vi testade att koppla från batteriet en stund och det gjorde ingen skillnad. Men av nån anledning gjorde vi det en gång till och efter det startade bilen direkt och då gick den klockrent. Den hade dock lite svajig tomgång men bilar kan ju bli lite halvkonstiga ett tag efter att batteriet varit bortkopplat tänkte jag.
Ett par veckor senare återvände jag för att hämta bilen (jag fick ett bra pris och bestämde mig trots allt för att köpa den). Då startade den först inte alls, med samma symptom som jag beskrev ovan. Efter nån halvtimmes försök så hoppade den dock igång, men det verkade inte som om instrumentpanelen hängde med riktigt. Jag stängde av och startade om flera gånger (ibland gick det direkt, ibland inte). När motorn var igång fungerade varvräknaren ibland men ibland inte. Bränslemätaren rörde aldrig på sig (nu vet jag dock inte om tanken är nästan tom, isåfall beror det på det ). Det finns en voltmätare och den visade inte mer än 10-11 volt när motorn var på. Jag vet inte om den visar rätt med tanke på allt skumt beteende i övrigt. Bilen gick heller inte att köra, för nu idag lyckades jag inte få ur parkeringsläget på växellådan ens när motorn var igång. Tidigare har det inte varit några problem när motorn väl varit igång.
Att den visar så låg volt fick mig i alla fall att misstänka batteriet. Bilen har ju stått still väldigt länge och den har säkert laddat ur sig. Jag hade ingen egen voltmeter att mäta med men det brukar ju vara så. De gånger startmotorn gick runt lät det dock helt okej, inget segt malande ljud utan den tuggade på hyfsat snabbt och fint.
Bilen har en immobilizer, plus att fjärrkontrollen på nyckeln har slut på batteri, så jag fick deaktivera den manuellt varje gång (trycka in koden för hand). Jag vet inte om det har nåt med saken att göra.
Jag kommer köra bilen till en riktig verkstad så fort jag kan och har ingen avsikt att försöka laga bilen helt själv, det har jag inte kunskap till. Nu står den dock fast i sitt lilla garage, och jag har inte så stor lust att kosta på bärgare. Det är nog även rätt knepigt att baxa ut en 2.5 ton tung bil ur ett garage med låsta hjul.
Jag skulle bli mycket tacksam för alla slags tips om hur jag kan få igång bilen så jag kan köra den till verkstad åtminstone. Var ska jag börja?
0
0
0
0