4017
Sök

Behöver hjälp med att laga en stötfångare!

SmartRepair.se
130 Inlägg
28 augusti 2006
#21
Braather skrev:
Thermoplast och härdplast funkar inte ihop... ?? hehe förklara  lite mer vad det är ?

Polypropylen som jag har för mig att din (saab) stötfångare är gjord av är en Thermoplast vilket innebär att den kan formas i värme då den går från fast till flytande till gas.
Polyester (spackel/glasfiber m.m) är en härdplast som inte kan forma sig i värme då den går från fast till gas.

Detta innebär i stort sett att när det är varmt ute så växer din stötfångare X-antal µm, men det gör inte din glasfiberspackling och därför uppstår sprickor runt lagningen och i värsta fall så trillar din spackelkaka av helt enkelt...

Där har du ett exampel på att du ska låta någon som kan göra det rätt på en gång...
Men visst testa du att laga den och betala för lackeringen av den...
Sen är det ju bara hålla tummarna att det inte släpper för då får du ju betala en lackering igen, plus en lagning...

(men vad vet jag du kanske tänkte ta till "ye old spraycan" till att lacka med...?)

><><><><><><><><><><><><><><
If you´re not doing it right! Why do it at all!?

(none)
1 725 Inlägg
28 augusti 2006
Trådstartare
#22
Okay. Men då kan man väl se till att värma upp den med en bra låga ? För det är väl det en plastsvets fungerar? Så det går väl med en mindre modell av en gaständare även kallad ?

--Lev i går som det vore i morgon--

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
28 augusti 2006
#23
Jag skulle iaf plasta ihop de med båtplast.. De är inte svårt o jag tror inte de att de är så dålig hållbarhet i de heller... Att svetsa ihop den är nästan ett större jobb... Men de är vad jag skulle göra...

/// SyyHn

SmartRepair.se
130 Inlägg
28 augusti 2006
#24
Braather skrev:
Okay. Men då kan man väl se till att värma upp den med en bra låga ? För det är väl det en plastsvets fungerar? Så det går väl med en mindre modell av en gaständare även kallad ?

Nej! tyvärr inte så enkelt...
Om du överstiger plastens smälttempratur så börjar du göra om molekylerna. (vilket garanterat händer med en låga)


Eftersom jag själv vill ha saker rätt gjorda så kan jag inte säga annat än lämna in den på raparation, eller hitta en annan front eller skit i den och kör med din orginalfront istället...

Men för all del, dra igång skärbrännaren och testa om du vill...

><><><><><><><><><><><><><><
If you´re not doing it right! Why do it at all!?

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
28 augusti 2006
#25
Braather skrev:
Okay. Men då kan man väl se till att värma upp den med en bra låga ? För det är väl det en plastsvets fungerar? Så det går väl med en mindre modell av en gaständare även kallad ?

man använder inte en låga eftersom temperaturen ligger mycket över plastens smältpunkt. istället har man en varmluftspistol med ett tunt rör på (för att kunna rikta värmen med precision) och så har man en "plaststicka" som man smälter ner i sprickan. detta kallas för plastsvetsning och det är så man lagar en spricka i plast.

glasfiberspackel fungerar, men kan som någon sa lossna vid temperaturförändringar då dom inte utvidgar sig lika mycket.

man lever bara en gång så lev väl!

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
28 augusti 2006
#26
"plaststickan" skall vara av samma material. antingen kan du skära av en sticka av en plastskiva eller köpa färdig sticka. jag har ingen aning var man kan köpa detta eftersom erfarenheterna kommer från ett arbete och inte från fritiden. röret jag talade om kan du tillverka själv genom att täta utblåset på luftpistolen och fästa ett rör som är ca 0,75cm (kör inte på för hög värme, risk för överhettning) temperaturen märker du är rätt när plaststickan är mjuk, då pressar du stickan mot sprickan och värmer mer, när detta har smält följer du sprickan med stickan och fortsätter att värma. svetsa gärna på båda sidor om det är tjockt och om sprickan syns när du lagat, och slipa det jämnt därefter.

detta kräver färdighet och kanske lite övning vore på sin plats? skulle du försöka svetsa igen sprickan och du misslyckas (det går åt helvete) så kan du alltid lämna in den hos någon som kan sin sak.

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!

Billackerare
737 Inlägg
29 augusti 2006
#27
Braather skrev:
Okay. Men då kan man väl se till att värma upp den med en bra låga ? För det är väl det en plastsvets fungerar? Så det går väl med en mindre modell av en gaständare även kallad ?

Vad fick du för pris förslag på en lagning och en lackering av din stötfångare?

Corrado VR6R 3.0 Turbo

6 Inlägg
29 augusti 2006
#28
det går att laga men det kommer garanterat att spricka igen.

du kan laga med lim tex innotocecs eller terosons 2komponents lim . slipa först ur i sprickan så att det blir ett v på båda sidorna, sätt en tejp över sprikan på framsidan sen kletar du på lim på baksidan och lägger dit väv av glasfiber eller nylon, sen smetar du på med mer lim. se till att du verkligen pressar ner limmet ordentligt i sprickan. låt härda sen är det bara å spackla

lycka till

(none)
1 725 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
#29
Tack Mattias för ditt tips. Låter som det kan gå det med smile

Youngblood.. jag lämnade in den hos en lackerar som skulle ta denna veckan på sig att kolla ut någon idee som man kan göra för att laga den. För det var ju inte den plastten som han hade hoppats på för att kunna laga den på lättaste och bästa sätt. Någon speciell plast på de frontarna=/ . Men jag återkommet till dig i slutet av denna vecka och ser vad han säger om ev pris och hur han skulle kunna göra....Annars så får jag väl åka till Sthlm till MrMonsterZ som hade någon firma med bra pris. Han skulle kolla upp lite mer om det.. smile
Vad är ett rimligt pris egentligen när det gäller lack och lagning på en sötfångare i samma skick?

MVH ///
Senast redigerat av Braather (30 augusti 2006)

--Lev i går som det vore i morgon--

SmartRepair.se
130 Inlägg
30 augusti 2006
#30
Du har PM från mig...

Lackpriset kan variera beroende på skicket på stötf. i övrigt. (massa stenskott, ev. andra repor och skavanker)
Men enligt CABAS som dom flesta lackfirmor använder (prissättnings program) så ska en plastreparerad stötf. räknas som ny detalj...

Nackdelen för er som lämnar in en del på ett ställe som använder sig av CABAS är att programmet lägger på 119perioder (100perioder = 1timme) bara av att det är en metallic kulör.
Alltså kostar det ca. 1000.- bara av att dom tar in den på verkstaden...
(BTW... färre perioder på en enskiktskulör, fler på en treskikts pearl.)

Vi försöker göra individuella värderingar på skadorna och på så sätt så kan det löna sig att kolla oss innan... wink

På plastskador så har verkstäder börja ansluta sig mot BPT (Bilplast Teknik) som har ett eget "CABAS" och där skadorna värderas efter "utvändig, in och utvändig osv."
Där baseras priset på hur stor skadan är i kvadratcentimeter.
Mycket snack i branchen om hur viktigt det är att vara med i denna "allians".
Jag är själv utbildad inom BPT och tycker inte det är fel att vara med men absolut inte nödvändigt om man bara vet att laga det rätt...

Till saken hör att större lackverkstäder lever på försäkringsjobb och BPT har sålt in sin idé till försäkringsbolagen som i sin tur "ofta" kräver att verkstäderna ska vara anslutna till dem för att få jobben...

Hoppas jag tänt ett ljus i detta mörker om att laga/lacka plast... big_smile

/ Mr.M

><><><><><><><><><><><><><><
If you´re not doing it right! Why do it at all!?

(none)
1 725 Inlägg
30 augusti 2006
Trådstartare
#31
Tack så myket Mr. M. Då kanske man kan stänga denna diskution och hoppas på att ni öppnar mer verkstäder smile

MVH //

--Lev i går som det vore i morgon--


Sök