Du har PM från mig...
Lackpriset kan variera beroende på skicket på stötf. i övrigt. (massa stenskott, ev. andra repor och skavanker)
Men enligt CABAS som dom flesta lackfirmor använder (prissättnings program) så ska en plastreparerad stötf. räknas som ny detalj...
Nackdelen för er som lämnar in en del på ett ställe som använder sig av CABAS är att programmet lägger på 119perioder (100perioder = 1timme) bara av att det är en metallic kulör.
Alltså kostar det ca. 1000.- bara av att dom tar in den på verkstaden...
(BTW... färre perioder på en enskiktskulör, fler på en treskikts pearl.)
Vi försöker göra individuella värderingar på skadorna och på så sätt så kan det löna sig att kolla oss innan...
På plastskador så har verkstäder börja ansluta sig mot BPT (Bilplast Teknik) som har ett eget "CABAS" och där skadorna värderas efter "utvändig, in och utvändig osv."
Där baseras priset på hur stor skadan är i kvadratcentimeter.
Mycket snack i branchen om hur viktigt det är att vara med i denna "allians".
Jag är själv utbildad inom BPT och tycker inte det är fel att vara med men absolut inte nödvändigt om man bara vet att laga det rätt...
Till saken hör att större lackverkstäder lever på försäkringsjobb och BPT har sålt in sin idé till försäkringsbolagen som i sin tur "ofta" kräver att verkstäderna ska vara anslutna till dem för att få jobben...
Hoppas jag tänt ett ljus i detta mörker om att laga/lacka plast...
/ Mr.M