3736
Sök

Hur ser/vet man att däcken är nya?

Från Småland
26 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
Hej alla!

Förlåt om tråden finns redan uppe. Jag har en fråga angående s.k. nya däck. Jag har funderat på att köpa nya vinter däck och till sommar eftersom det är på tiden nu. Har sökt på blocket flera gånger och det brukar står NYA däck! billigt blablabla...

Kan ni hjälpa mig hur man ser/vet att däcken är nya? förutom mönsterdjupen...

Tack vi ses på vägen:D!!

MVH
Jim

LuVin'Em Vrom Vrom From The Back

8 883 Inlägg
2 november 2009
Finns datummärkning på däck.
Tex: 1209 = Vecka 12 år 2009

Fotograf på tierpidag.se

152 Inlägg
2 november 2009
Om det där med datum finns på alla däck är det ju givet det bästa.

Om inte så kan man känna på gummit om det är färskt helt enkelt genom att ta tag runt en urskärning i mönstret och dra lite. Ett nytt däck är mjukt, speciellt vinterdäck. Det är lite samma princip som med cykeldäck som känns väldigt speciella när man köper dem nya och sedan jämför med det däck man monterar av. Däcken åldras och "går ut" bara av att ligga på lager eller monterade på bil även om de inte körs, men jag antar att du tänkt på det och det är därför du frågar.

Stark gummilukt är också ett bra tecken.

8 883 Inlägg
2 november 2009
Dextre skrev:
Om det där med datum finns på alla däck är det ju givet det bästa.

Om inte så kan man känna på gummit om det är färskt helt enkelt genom att ta tag runt en urskärning i mönstret och dra lite. Ett nytt däck är mjukt, speciellt vinterdäck. Det är lite samma princip som med cykeldäck som känns väldigt speciella när man köper dem nya och sedan jämför med det däck man monterar av. Däcken åldras och "går ut" bara av att ligga på lager eller monterade på bil även om de inte körs, men jag antar att du tänkt på det och det är därför du frågar.

Stark gummilukt är också ett bra tecken.

Från  1/9 2000 ska alla däck vara datummärkta är dom inte det så är dom garanterat för gammla

Fotograf på tierpidag.se

KHRacing
2 november 2009
Ett 12 år gammalt däck kan se ut & fungera som ett nytillverkat med... allt handlar om hur de varit lagrade.

Från Småland
26 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
tack för tipset jag ska vara uppmärksamt vid köp cool
har hört lite om datum på däck, men visste aldrig var

hittade denna sidan på var datummärkning finns på däcken, som ni nämnde
http://www.nordendack.se/151/page/Dackskola.html
Senast redigerat av LuVinEm (3 november 2009)

LuVin'Em Vrom Vrom From The Back

Sök