3616
Sök

Smällt motorblock

_eliiin_
29 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej. Mitt motorblock smällde igår på min 740 GL. Hittade lelar av motorblocket och en kort sång av något slag som låg och glödde på vägen. Hur kan detta ske i en GL?

4 001 Inlägg
29 oktober 2009
#2
inget oljetryck

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

4 001 Inlägg
29 oktober 2009
#3
ganska typiskt syndrom vid vevlagerras, först rasslar det sen försvinner oljetrycket och tillslut dör motorn alternativt skickar en vevstake genom blocket.

Bara att leta upp en annan motor eller byta bil.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

156 Inlägg
29 oktober 2009
#4
bara att köra skiten till skroten o va nöjd om man får en 500 spänn för den.. bättre sent än aldrig.

1 339 Inlägg
29 oktober 2009
#5
_eliiin_ skrev:
Hej. Mitt motorblock smällde igår på min 740 GL. Hittade lelar av motorblocket och en kort sång av något slag som låg och glödde på vägen. Hur kan detta ske i en GL?

Kan hända vilken bil som helst. Dock inte så vanligt på Volvo.


Va istället glad att de va en GL och inte en GLT 16v då hade de blivit dyrare om toppen också har tagit skada wink
Senast redigerat av Volvo740an (29 oktober 2009)


4 586 Inlägg
29 oktober 2009
#6
ett motorbyte är det lättaste sättet att få igång bilen igen


_eliiin_
3 november 2009
Trådstartare
#7
Verkar ju inte direkt finnas ansra alternativ än motorbyte...

Avstängd
512 Inlägg
3 november 2009
#8
Finns gott om motorer, måste finnas på skroten, då de även har garanti samt miltal på motorn, och har man lite skruvkunskap så klara man motorbyte i en Volvo, men måste som sagt vara ovanligt i dessa rödblockare..brukar skrammla på hur länge som helst.

/A.

806 Inlägg
3 november 2009
#9
Skrota den och köp en annan bil? man får väl en 740 för bara några tusen lappar?


huh?
10 427 Inlägg
152 Inlägg
3 november 2009
#11
Om bilen var väldigt fräsch och påkostad innan raset; byt motor
Om den "bara" var i bruksskick; Byt bil-det lönar sej inte att lägga sådana pengar på den modellen...

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

huh?
10 427 Inlägg
3 november 2009
#12
lodiseN skrev:
Skrota den och köp en annan bil? man får väl en 740 för bara några tusen lappar?

Från 500kr till 25 000 är nog normalpris beroende på sönderraggningsgrad, utrustningsgrad och skick wink


4 637 Inlägg
3 november 2009
#13
lodiseN skrev:
Skrota den och köp en annan bil? man får väl en 740 för bara några tusen lappar?

Bara lik under 5000 ju om man glor på Blocket. (Över 10.000 börjar de se lite vettiga ut.) Men någon billig kanske duger att ta motorn ur?

979 Inlägg
3 november 2009
#14
ett motorbyte om du vill att bilen ska funka igen...men ställ dig frågan. Är det värt att kosta på en ny motor m.m. i en gammal 740 gl?

Hpc

huh?
10 427 Inlägg
3 november 2009
#15
En kompressionstestad B230F-motor (exklusive generator/kringutrustning)
går på c:a 2000kr från en bildemontering. Får väl tom någon form av garanti.



Sök