3147
Sök

Bromsar beter sig konstigt. audi 200

352 Inlägg
31 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej, jag har ett konstigt fenomen med mina bromsar på audin.
Jag startar bilen och den fungerar utmärkt men så fort jag trycker ner bromspedalen så varnar den för något med bromsarna, vet inte vad den varnar för men den släcks oftast efter jag åkt iväg en bit men ibland lyser den en stund och när jag ska bromsa igen så är pedalen stenhård och bromsverkan en aning dålig.

Men oftast räcker det med att jag trycker ner pedalen väldigt hårt så släpper det och jag kan bromsa som vanligt igen men dock varnar den likförbannat. 29/30 gånger som jag trycker på pedalen så varnar den men 9/10 gånger går det att bromsa som vanligt och 1/10 blir pedalen stenhård.
Om jag smyger på bromspedalen och bromsar lite till en början så brukar den inte varna för något och bromsarna funkar som vanligt.

Kan det vara huvudbromscyllen som börjar ge sig?
sitter ABS på den men den funkar dock inte och lampan är omkopplad.

Tacksam för svar!!
//MVH polaren


Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 november 2009
#2
Rätt säker på att det inte är huvudbromscylindern utan det är bromstrycksackumulatorn.

Mer om den kan du läsa här:
http://audi200.se/teknik/bromshydraulik.htm


Har bytt den på min bil, inget större jobb men kostar en del.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

352 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#3
vätska finns det gott om har funderat på om det kan vara att lufta så ska det funka igen.
Ska ta reda på lite just om tryckackumulatorn också.. tack!!


Allfixare
1 475 Inlägg
3 november 2009
#4
Är 99% säker på att det är broms accumulatorn, eller bomben som folk oxå kallar den.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 november 2009
#5
fish skrev:
Är 99% säker på att det är broms accumulatorn, eller bomben som folk oxå kallar den.

Ja det är ju inte direkt ovanligt fel på gammel audi's.


Till TS. Jag beställde min från Custom Auto Craft
http://sites.internet.lu/folders/custom … htm#BRAKES

125 Euro, snabb leverans och även med fraktkostnaden så blir det billigare än att köpa från Sverige.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

352 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
#6
kan inte annars fixa en på skroten då?
Det lär väl sitta likadana på alla audis? iaf på 100/200 ?


Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 november 2009
#7
Polaren skrev:
kan inte annars fixa en på skroten då?
Det lär väl sitta likadana på alla audis? iaf på 100/200 ?

Det är så vanligt att det är fel på ackumulatorn att det oftast är dumsnålt att köpa en på skroten där det oftast inte finns möjlighet att göra en funktionskontroll på plats.

Satsa på en ny, det är det enda rätta.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

128 Inlägg
4 november 2009
#8
Polaren skrev:
kan inte annars fixa en på skroten då?
Det lär väl sitta likadana på alla audis? iaf på 100/200 ?

Ingen idé att bråka med begangat..
Är i de flesta fallen så att "bomben" är kass på dessa.

Finns ett smidigt sätt att få bort pipandet iaf..
Innanför huvudbromscylinder, sitter det 2 kablar på bromsservon, ta bort den ena så borde den inte varna iaf..  Den kontakten har koll på trycket från bromsservo systemet.

Finns ju även en liten chans att det är servon som är kass, den är smidig att felsöka.
Lossa på returslangen från servon där den kommer in i servobehållaren(den översta slangen).
När bilen är igång och bromsen inte används ska där inte komma någon vätska, gör det det så är det med stor sanolikhet servon som är dålig, därav den stumma pedalen och varningen.

"Bombens" huvudsyfte är om jag inte kommer ihåg helt galet att se till att det finns servoverkan till X gånger inbromsningar när motorn ej är igång.

Kör själv med en kass bomb på min, men får inte samma symptom med pedalen, dock pipandet när kontakten är i.

/Conny


128 Inlägg
4 november 2009
#9
Bomben är ju oxå ganska lätt att felsöka.
När du stängt av bilen, testa att trycka på bromspedalen, den ska inte kännas stum.
Om pedalen känns stum direkt så är det "bomben" som är trasig.
Är den inte stum direkt så pumpa å se hur många bromsningar det tar innan den blir stum. Har för mig att det ska vara bortåt typ 30 inbromsningar den ska klara med servokraft.

Känns den inte stum, så är det ganska lite risk att det är "bomben" som är trasig



Sök