1. Startar upp bilen 2. Motorn varvar upp till ca 1200rpm och sjunker sedan till ca 200rpm och upp till 1200Rpm och ner till ca 4-500. (Ibland dör den helt)
3. Efter ca 5-6 sekunder så ligger den stabilt på ca -900Rpm
Det är alltså ca 5-6sek vid uppstart som den beter sig på det viset.
Har kollat igenom diverse luftslangar och sprayat med startspray men inget händer. Dvs motorn ligger stabilt på ca 900rpm
Någon som har koll på vad det kan vara som orsakar detta? Är det kanske nån slangjaefle jag missat?
"#"#OBS! Är det kallt ute beter den sig bättre OBS"""#"#
Senast redigerat av Mitsubishi3000GT (10 april 2009)
1. Startar upp bilen 2. Motorn varvar upp till ca 1200rpm och sjunker sedan till ca 200rpm och upp till 1200Rpm och ner till ca 4-500. (Ibland dör den helt)
3. Efter ca 5-6 sekunder så ligger den stabilt på ca -900Rpm
Det är alltså ca 5-6sek vid uppstart som den beter sig på det viset.
Har kollat igenom diverse luftslangar och sprayat med startspray men inget händer. Dvs motorn ligger stabilt på ca 900rpm
Någon som har koll på vad det kan vara som orsakar detta? Är det kanske nån slangjaefle jag missat?
"#"#OBS! Är det kallt ute beter den sig bättre OBS"""#"#
1. Startar upp bilen 2. Motorn varvar upp till ca 1200rpm och sjunker sedan till ca 200rpm och upp till 1200Rpm och ner till ca 4-500. (Ibland dör den helt)
3. Efter ca 5-6 sekunder så ligger den stabilt på ca -900Rpm
Det är alltså ca 5-6sek vid uppstart som den beter sig på det viset.
Har kollat igenom diverse luftslangar och sprayat med startspray men inget händer. Dvs motorn ligger stabilt på ca 900rpm
Någon som har koll på vad det kan vara som orsakar detta? Är det kanske nån slangjaefle jag missat?
"#"#OBS! Är det kallt ute beter den sig bättre OBS"""#"#
Kolla din LMM, där kan du ha problemet.
Jo det kan det ju mycket väl vara. Med mycket tur kanske det räcker att rengöra sladdar å annat krams till lmm och hoppas det funkar.
Hur kollar jag denna lmm annars??
Köpa ny och sätta dit är ju annars smidigast men skroten har ju stängt:-(
1. Startar upp bilen 2. Motorn varvar upp till ca 1200rpm och sjunker sedan till ca 200rpm och upp till 1200Rpm och ner till ca 4-500. (Ibland dör den helt)
3. Efter ca 5-6 sekunder så ligger den stabilt på ca -900Rpm
Det är alltså ca 5-6sek vid uppstart som den beter sig på det viset.
Har kollat igenom diverse luftslangar och sprayat med startspray men inget händer. Dvs motorn ligger stabilt på ca 900rpm
Någon som har koll på vad det kan vara som orsakar detta? Är det kanske nån slangjaefle jag missat?
"#"#OBS! Är det kallt ute beter den sig bättre OBS"""#"#
Kolla din LMM, där kan du ha problemet.
Jo det kan det ju mycket väl vara. Med mycket tur kanske det räcker att rengöra sladdar å annat krams till lmm och hoppas det funkar.
Hur kollar jag denna lmm annars??
Köpa ny och sätta dit är ju annars smidigast men skroten har ju stängt:-(
Kan inte mycket om BMW...men om en VOLVO (850) beter sig så kan det ha att göra med LMM. Men innan du börjar att köpa en massa saker för att man TROR PÅ ATT DET ÄR FELET så börja med att rengöra luftfiltret ( om det inte är gjort på länge) kolla hur kontakten ser ut på din LMM, bensinfilter kanske är lite igensatt. gå över motorn med startgas för att se om det är någon slang som är lös. Om det inte är någon som kan svara på exakt på vad som är problemet, så rekomenderar jag dig att ta den till en verkstad som kan läsa ut vad felet är.
Jo det kan det ju mycket väl vara. Med mycket tur kanske det räcker att rengöra sladdar å annat krams till lmm och hoppas det funkar.
Hur kollar jag denna lmm annars??
Köpa ny och sätta dit är ju annars smidigast men skroten har ju stängt:-(
Kan inte mycket om BMW...men om en VOLVO (850) beter sig så kan det ha att göra med LMM. Men innan du börjar att köpa en massa saker för att man TROR PÅ ATT DET ÄR FELET så börja med att rengöra luftfiltret ( om det inte är gjort på länge) kolla hur kontakten ser ut på din LMM, bensinfilter kanske är lite igensatt. gå över motorn med startgas för att se om det är någon slang som är lös. Om det inte är någon som kan svara på exakt på vad som är problemet, så rekomenderar jag dig att ta den till en verkstad som kan läsa ut vad felet är.
1.Luftfiltret är nästan helt nytt och ser bra ut. 2.Bensinfiltret ska jag ta mig en titt på imorn. 3.Verkstad nja,, tänkte sälja bilen nu till helgen så vill helst inte lägga ut alltför mycket pengar på den rackarn. 4. Checkar allt imorn och ser om det löser sig
Jo det kan det ju mycket väl vara. Med mycket tur kanske det räcker att rengöra sladdar å annat krams till lmm och hoppas det funkar.
Hur kollar jag denna lmm annars??
Köpa ny och sätta dit är ju annars smidigast men skroten har ju stängt:-(
Kan inte mycket om BMW...men om en VOLVO (850) beter sig så kan det ha att göra med LMM. Men innan du börjar att köpa en massa saker för att man TROR PÅ ATT DET ÄR FELET så börja med att rengöra luftfiltret ( om det inte är gjort på länge) kolla hur kontakten ser ut på din LMM, bensinfilter kanske är lite igensatt. gå över motorn med startgas för att se om det är någon slang som är lös. Om det inte är någon som kan svara på exakt på vad som är problemet, så rekomenderar jag dig att ta den till en verkstad som kan läsa ut vad felet är.
1.Luftfiltret är nästan helt nytt och ser bra ut. 2.Bensinfiltret ska jag ta mig en titt på imorn. 3.Verkstad nja,, tänkte sälja bilen nu till helgen så vill helst inte lägga ut alltför mycket pengar på den rackarn. 4. Checkar allt imorn och ser om det löser sig
5. Tackar för dina svar
Min tanke med att du skulle ta bilen till en verkstad va inte för att dom ska laga den utan att du skulle få reda på vad som är fel(felkoder) och sedan göra det själv. Lycka till!!
Jag tänker spontant att det är tomgångsmotorn som har tagit semester, vanligt fel på M42B18 och kan resultera i de mest intressanta och/eller underliga symtom.