2450
Sök

Köpråd Förstabil: BMW

806 Inlägg
4 november 2009
#61
aja jag ser det som bullshit iaf^^ Kollade lite nu och nya 330n är 1.5 sek snabbare än en 850 t5r till 180 så de kan ju stämma ändå med volvons häftiga aerodynamik haha
Senast redigerat av lodiseN (4 november 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 november 2009
#62
lodiseN skrev:
aja jag ser det som bullshit iaf^^

Nu lämnar jag fullständigt föregående diskussion och är istället nyfiken på hur du kan tycka att gryniga videos upplagda av vem som helst utan några som helst bevis på vad det är för bil eller om/hur den är modifierad kan vara bra källa till en bils prestanda?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

181 Inlägg
4 november 2009
#63
Sued skrev:
Hade aldrig i mitt liv rört en BMW i den prisklassen, finns inga bilar jag har värre erfarenheter av... Aldrig i mitt liv har jag blivit så förbluffad när jag körde en 3-serie och testade rödljus race mot kompisen som körde en lastad Svevia lastbil (kan nämna att han inte hade släp), han vann... Har själv skruvat på ett par av dem och de verkar ha problem med det mesta. Mitt råd är att antingen satsa på en nyare BMW om du nu absolut måste ha BMW, annars ge upp drömmen om en billig och driftsäker bil.

Tycker istället du ska titta på tex en Audi, lite problem, snål förbrukning och det händer något när du gasar.

Bilen jag övningskörde i var en Audi 80 2.0E 90'ia, den hade gått 55.000 mil, förutom de vanliga servicarna var inte mycket gjort. Drog ungefär 0,8l/mil blandad körning och 0,6l/mil landsväg. Skön både att köra och åka i. Superb bil, billig som fan och hyfsat snabb. Ta en titt på en A/S4 eller något likande.

Kör i dagsläget själv en Audi S5'a 08 som en av mina "fin bilar" och har aldrig varit mera nöjd i hela mitt liv! Resten av flottan ser ut som följande: Volvo V70 R AWD 07 (företags bilen), Volvo C70 T5 08, Dodge Ram 1500 Daytona 05, Plymouth Barracuda 69, Saab 9.3 Viggen 00. Har även en Chrysler PT GT 07 som jag gjort till sleeper, de helgerna man inte festar är det gudomligt att leka med alla Volvo raggare som har "värsta racerbilarna" tongue

Så mitt råd är att se dig omkring efter alternativ istället för att sätta dig i en bil som inte alls har de egenskaper du letar efter.

Har på senare dar uteslutande åkt bmw i den prisklassen, 540:n ja har har gått över 40k mil, aldrig krånglat för mig eller ägaren innan mig, 325:an ligger därmed, och det enda som varit med den är att jag fått byta batteriet, men, det är ju knappast bilens fel wink

Du måste ju även ta hänsyn till att vags reservdelar är bland de dyraste på marknaden och att bmw faktiskt ligger riktigt bra till prismässigt där.


806 Inlägg
4 november 2009
#64
Rquired skrev:
lodiseN skrev:
aja jag ser det som bullshit iaf^^

Nu lämnar jag fullständigt föregående diskussion och är istället nyfiken på hur du kan tycka att gryniga videos upplagda av vem som helst utan några som helst bevis på vad det är för bil eller om/hur den är modifierad kan vara bra källa till en bils prestanda?

Läs mitt inlägg innan så skrev jag precis att jag kan tänka mig att det stämmer pga volvons häftiga aerodynamik:) jo pga av man just ser det och då kan man se om det är en idiot som kör med


Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 november 2009
#65
lodiseN skrev:
Rquired skrev:
lodiseN skrev:
aja jag ser det som bullshit iaf^^

Nu lämnar jag fullständigt föregående diskussion och är istället nyfiken på hur du kan tycka att gryniga videos upplagda av vem som helst utan några som helst bevis på vad det är för bil eller om/hur den är modifierad kan vara bra källa till en bils prestanda?

Läs mitt inlägg innan så skrev jag precis att jag kan tänka mig att det stämmer pga volvons häftiga aerodynamik:) jo pga av man just ser det och då kan man se om det är en idiot som kör med

Jaha det missade jag i så fall!

Fast det där med Youtube håller jag ändå inte med om, vem vet bilen kanske står på pallbockar? Är Chippad? osv. Visst kan det vara kul att surfa runt där i jakt på "upplevelse", ljud och så vidare. Men som fakta förkastar jag sidan smile

I alla fall när det gäller detta ämnet, sedan finns där mycket bra saker på Youtube inget snack om saken

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

806 Inlägg
4 november 2009
#66
Rquired skrev:
lodiseN skrev:
Rquired skrev:

Nu lämnar jag fullständigt föregående diskussion och är istället nyfiken på hur du kan tycka att gryniga videos upplagda av vem som helst utan några som helst bevis på vad det är för bil eller om/hur den är modifierad kan vara bra källa till en bils prestanda?

Läs mitt inlägg innan så skrev jag precis att jag kan tänka mig att det stämmer pga volvons häftiga aerodynamik:) jo pga av man just ser det och då kan man se om det är en idiot som kör med

Jaha det missade jag i så fall!

Fast det där med Youtube håller jag ändå inte med om, vem vet bilen kanske står på pallbockar? Är Chippad? osv. Visst kan det vara kul att surfa runt där i jakt på "upplevelse", ljud och så vidare. Men som fakta förkastar jag sidan smile

I alla fall när det gäller detta ämnet, sedan finns där mycket bra saker på Youtube inget snack om saken

Jo men om en bil är trimmad så syns det ju, märker jag iaf. Jaja skit samma:)


huh?
10 427 Inlägg
4 november 2009
#67
lodiseN skrev:
aja jag ser det som bullshit iaf^^ Kollade lite nu och nya 330n är 1.5 sek snabbare än en 850 t5r till 180 så de kan ju stämma ändå med volvons häftiga aerodynamik haha

Cd ("drag coefficent) värdet för BMW 330 CI E46 är på 0.30, Volvo 850 har 0.32 så ingen stor skillnad direkt.
BMW M3 Evolution har exempelvis 0.32 i Cd värde tongue (Men Cd-värdet tar ingen hänsyn till frontarean som man lär räkna from osv osv osv).

Tror det är snarare är skillnad i utväxling mellan bilarna som gör den stora skillnaden.
Kan tänka mig att E46:an har lite tätare steg i låddan och är därför lite "schneller jaaa..." wink


Fd Bannad
657 Inlägg
4 november 2009
#68
Rquired - Om antalet sönderkörda bilar är ett sätt att mäta hur rolig den är att köra så måste ju volvo 740 vara världens roligaste bil? Det där var ett av dem dummaste argument jag hört.

och även om det är sådär jämt mellan s70 och 328 så behövs ju bara ett chip på s70n för att den ska torka av bmw:n ännu mer. Turbo är en brutal fördel.

Steifan - mäter inte Cd värdet allt, dvs hur lätt bilen går genom luften?

Märkesbög

huh?
10 427 Inlägg
4 november 2009
#69
Hedning skrev:
Steifan - mäter inte Cd värdet allt, dvs hur lätt bilen går genom luften?

Nja, som jag fattar det så måste man multiplicera in frontarean med Cd-värdet för att få fram det riktigt.
"CdA-värde".
http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile … oefficient (Wikipedia for the win! tongue)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 november 2009
#70
Hedning skrev:
Rquired - Om antalet sönderkörda bilar är ett sätt att mäta hur rolig den är att köra så måste ju volvo 740 vara världens roligaste bil? Det där var ett av dem dummaste argument jag hört.

och även om det är sådär jämt mellan s70 och 328 så behövs ju bara ett chip på s70n för att den ska torka av bmw:n ännu mer. Turbo är en brutal fördel.

Steifan - mäter inte Cd värdet allt, dvs hur lätt bilen går genom luften?

Nu var det ju knappast så jag skrev heller, tvärt om så skrev jag "Det senare är ett av många tecken på"

Att folk köper Bmw och kört hårt med dem måste delvis tolkas som att det är en rolig bil. På samma sätt måste det tolkas som att Volvo 740 är en rolig bil, och säga vad man vill om den gamle traktorn men nog har många haft kul i dem sladdande längs en grusväg eller på en åker. Fast kanske inte den typen av körglädje som syftas här...

Dessutom sätt citatet i sammanhanget "Det senare är ett av många tecken på hur mycket roligare en Bmw är att köra än ovanstående två "helst rakt fram"-bilar..."
När man kallar något "rakt fram bilar" brukar det komma en hel hög med argument, bråk och allmänt barnsligt "min bil är bättre än din" argument. Därför är det ingen mening man sätter bakom ett seriöst argument, eftersom det i så fall bara försvinner.

Jag hävdar fortfarande att det ligger lite i det att en rolig bil oftare blir slutkörd än en tråkig, men i det här fallet var det inte mer än en liten provokation. Det var du som kände för att bråka lite med mig igår, eller hur? wink

Det kan därmed inte vara "Det dummaste argument du hört" eftersom det inte var ett argument smile

Edit: För övrigt var inte siffrorna till för att visa att Bmw skulle vara lika snabb som Volvo, utan för att motbevisa påståendena om slöa Bmws. Att en 50hp svagare Bmw 328i hänger på Volvon måste ses som att Bmw egentligen är rätt pigga för sin effekt, eller hur?

Sedan är det inte klart att turbo är en fördel, för det skulle vara samma sak som att anta att alla vill ha så snabb bil som möjligt. Och varför skulle alla vilja det?, det finns alltid en snabbare bil i slutändan ändå...

Sedan kan man visserligen utöver lite chiptrim etc börja trimma turbobilar till riktigt seriösa prestanda, å andra sidan då är vi uppe i de summorna som det kostar att trimma en Bmw till riktigt seriösa prestanda, och därmed försvann fördelen i att köpa en bil med turbo/överladdning orginal.

Men visst, lite extra krut för en rimlig summa kan inte räknas som en nackdel. Utan turbo orginal är en fördel även om man tycker det är nödvändigt eller ej Men då kommer man till nackdelen med liknande trim, det ökade slitaget på både däck, framvagn (de flesta bilar med denna fördel är fwd), drivlina och motor. En klar nackdel alltså, väger fördelen upp denna nackdel?

Inte i mina ögon, jag ser ingen anledning i att försaka vägegenskaper, balans, körbarhet, kommunikation mellan bil och förare, förbrukning (blir markant högre i denna typ av bil, speciellt med trim), hållbarhet (ökad effekt=ökat slitage enligt ovan) och mer därtill för att få en Volvo S70 som är något snabbare än en Bmw 328i som inte har alla nackdelar ovan.

Varför inte? Jo för när jag i så fall sitter där i min lilla Volvo S70 som bara är snabb rakt fram så kommer någon med en ny Bmw 335i/Audi S4/Volvo R eller liknande och drar ifrån mig.

Det finns alltid en snabbare bil, och därmed vägdes den fetstilade fördelen ovan upp av nackdelarna...
Senast redigerat av Rquired (4 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

238 Inlägg
4 november 2009
#71
hest skrev:
Sued skrev:
Hade aldrig i mitt liv rört en BMW i den prisklassen, finns inga bilar jag har värre erfarenheter av... Aldrig i mitt liv har jag blivit så förbluffad när jag körde en 3-serie och testade rödljus race mot kompisen som körde en lastad Svevia lastbil (kan nämna att han inte hade släp), han vann... Har själv skruvat på ett par av dem och de verkar ha problem med det mesta. Mitt råd är att antingen satsa på en nyare BMW om du nu absolut måste ha BMW, annars ge upp drömmen om en billig och driftsäker bil.

Tycker istället du ska titta på tex en Audi, lite problem, snål förbrukning och det händer något när du gasar.

Bilen jag övningskörde i var en Audi 80 2.0E 90'ia, den hade gått 55.000 mil, förutom de vanliga servicarna var inte mycket gjort. Drog ungefär 0,8l/mil blandad körning och 0,6l/mil landsväg. Skön både att köra och åka i. Superb bil, billig som fan och hyfsat snabb. Ta en titt på en A/S4 eller något likande.

Kör i dagsläget själv en Audi S5'a 08 som en av mina "fin bilar" och har aldrig varit mera nöjd i hela mitt liv! Resten av flottan ser ut som följande: Volvo V70 R AWD 07 (företags bilen), Volvo C70 T5 08, Dodge Ram 1500 Daytona 05, Plymouth Barracuda 69, Saab 9.3 Viggen 00. Har även en Chrysler PT GT 07 som jag gjort till sleeper, de helgerna man inte festar är det gudomligt att leka med alla Volvo raggare som har "värsta racerbilarna" tongue

Så mitt råd är att se dig omkring efter alternativ istället för att sätta dig i en bil som inte alls har de egenskaper du letar efter.

Har på senare dar uteslutande åkt bmw i den prisklassen, 540:n ja har har gått över 40k mil, aldrig krånglat för mig eller ägaren innan mig, 325:an ligger därmed, och det enda som varit med den är att jag fått byta batteriet, men, det är ju knappast bilens fel wink

Du måste ju även ta hänsyn till att vags reservdelar är bland de dyraste på marknaden och att bmw faktiskt ligger riktigt bra till prismässigt där.

Självklart finns det guldklimpar bland de äldre BMW bilarna i den prisklassen, men de är inte många sett utifrån min egna erfarenhet med dem. Min gissning är att den tidens köpare av BMW bilar hade feta plånböcker men som de flesta i dagläget i princip noll koll på hur man använder eller sköter en bil, vilket resulterat i att de är som det är.

Har ägt ett antal "Vag" bilar, förutom den regelbundna servicen på dem har min största utgift varit spolarvätska, allt fungerar klockrent. I längden blir det betydligt billigare att ha en bil med lite dyrare reservdelar men som inte går sönder, än en som har billigare reservdelar men som är i behov av dem.

Skall faktiskt sälja C70'n och inhandla en Eos V6'a istället smile

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.

34 Inlägg
5 november 2009
#72
Gud vad trött man blir på det här eviga disskusioner om skit bilar. Fan varje bil går sönder, varje bil har fel. För min del har jag haft minst krångel med bmws, behöver inte betyda att dem är bäst men jag finner varje gång jag sitter i nån annan bil att jag har helt enkelt trött på skiten, leverar inte vad jag söker.


Listan börjar vara ganska lång på bilar jag ägt för att hitta något annat.
Citra, vad är de med hydraulfjädringen som varje citroen ägare skryter om, den är inte bekvämare än min sänkta e30 oavsett hur man har spaken. Vw (dyr som fan att hålla igång), audi (samma som vw), mazda, peugeot, ford (fann jag faktist lite som jag gillar med), honda civic -01 (den där fula karossen som alla skall ha, boooring var den, märks den var byggd i england, kvalite nada) osv. Kan fortsätta länge.
Något jag dock inte provat men skulle vilja är Alfa (gärna en 75a)


För att välja mellan e36 och e39 säger jag e36. Bilen är lättare vilket gör den håller ihop bättre. Går alldeles utmärkt att köra släp med sådan, rycker förvånansvärt lite i bilen trots jäkligt tunga last.
E39an är bekväm  men är tyvärr lite tung, gör att den sliter hårt på allting under bilen och vissa delar är i väl dyraste laget till den.
Största felet på e36an och andra sidan är att den börjar bli gammal, rosten tar den. Dock enkelt och se då dom brukar börja i tröskeln vid lyftpunkterna.
E36an är dessutom sjukt enkel att mecka med.


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 november 2009
#73
Icee skrev:
Gud vad trött man blir på det här eviga disskusioner om skit bilar. Fan varje bil går sönder, varje bil har fel. För min del har jag haft minst krångel med bmws, behöver inte betyda att dem är bäst men jag finner varje gång jag sitter i nån annan bil att jag har helt enkelt trött på skiten, leverar inte vad jag söker.


Listan börjar vara ganska lång på bilar jag ägt för att hitta något annat.
Citra, vad är de med hydraulfjädringen som varje citroen ägare skryter om, den är inte bekvämare än min sänkta e30 oavsett hur man har spaken. Vw (dyr som fan att hålla igång), audi (samma som vw), mazda, peugeot, ford (fann jag faktist lite som jag gillar med), honda civic -01 (den där fula karossen som alla skall ha, boooring var den, märks den var byggd i england, kvalite nada) osv. Kan fortsätta länge.
Något jag dock inte provat men skulle vilja är Alfa (gärna en 75a)


För att välja mellan e36 och e39 säger jag e36. Bilen är lättare vilket gör den håller ihop bättre. Går alldeles utmärkt att köra släp med sådan, rycker förvånansvärt lite i bilen trots jäkligt tunga last.
E39an är bekväm  men är tyvärr lite tung, gör att den sliter hårt på allting under bilen och vissa delar är i väl dyraste laget till den.
Största felet på e36an och andra sidan är att den börjar bli gammal, rosten tar den. Dock enkelt och se då dom brukar börja i tröskeln vid lyftpunkterna.
E36an är dessutom sjukt enkel att mecka med.

VW priserna gäller bara nyare vw bilar va?

För med en jämnförelse på mekonomen så var delarna billigare till min Gti än till en volvo 740gl smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.


Sök