Vilket rekomenderas till volvo 944? 4st dörrhögtalare (2st 6,5" & 2st 5,25") eller 2st dörrhögtalare & 2st hatthylle (2st 6,5" & 2st 6,9") Och vilket av dessa alternativ lirar bäst ihop med en baslåda?
4st dörrhögtalare passar bäst till baslåda då basen från lådan släcker musiken från 6X9orna i helhetsbilden oftast. Jag skulle absolut köra ordentliga dörrhögtalare i dämpade dörrar istället för 6X9or.
4st dörrhögtalare passar bäst till baslåda då basen från lådan släcker musiken från 6X9orna i helhetsbilden oftast. Jag skulle absolut köra ordentliga dörrhögtalare i dämpade dörrar istället för 6X9or.
Okej tackar för det svaret!
Vad rekomenderas när det gäller dörrhögtalarna då? ska det vara 2-vägs eller 3-vägs? Om jag även sätter in diskanter i instrument brädan, vad rekomenderas isåfall?
2vägs är diskantelement och midbaselement. 3vägs är diskant, mellanregister och midbas.
Du borde ju helt klart köra på ett 2vägskit eller 3vägskit beroende på hur kräsen du är med mellanregistret, det är ett klart lyft men ett sådan system drar lite mer kraft och behöver ett bra steg för att låta bra.
ja det där kan jag verkligen inte rekommendera, så många högtalare på stereon endast. Men har du inga större krav på ljudtryck och bara vill slänga in några budgethögtalare så antar jag att det låter iaf.
Men så här långt kan jag sträcka mig, jag tycker du ska driva ett kitsystem på stereon isf, vilket betyder 1st midbas och 1st diskant kopplade till ett delningsfilter som delar av diskanten från midbasen. Kitet säljs alltid i par dvs du får för varje sida (2st midbasar, 2st delningsfilter samt 2st diskanter totalt)