kalle_kalle skrev:
crossboy skrev:
jonash skrev:
Hur har du mätt det?
jag tog min bas, ställde "gainen" och volymkontrollen och sen testade jag att spela 1 minut (exakt!) av en låt med insignal från subutgången, direkt efter kännde jag på konen och luktade i porten, konen var fortfarande kall och de luktade inte brännt, väntade ca 1 timme o gjorde sen samma sak fast med insignal från frontutgången, när man då kände i mitten på konen var de varmt och det luktade "brännt" från basen/talspolen
jag har då inte haft problem med mina basar som jag spelat fullrange som jag spelat mååånga minuter på hög volym. dock var det smått OA (basporten och en av 8" saknades), och att det är superbas... nja tanlon från jula för 160:-
dock är det väl inte så bra för basen att spela fullrange.
det är värre för en diskant att spela fullrange.
Det ÄR inga problem för en bas att spela fullrange! Basar är gjorda för att ta stryk, både mekaniskt och termiskt. Skulle de ha problem, vad tror ni då mellanregister skulle ha?
En annan sak är dock hur det låter, men det är en annan diskussion.
Diskanter skall dock INTE ha fullrange, under resonansen ökar konutslaget 4ggr per oktav cirkus, och...ptja, den dan de gör diskanter som har 10mm slaglängd kommer all diskant låta skit...
Senast redigerat av jonash (9 november 2009)
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!