2931
Sök

Behöver råd angående köp av Passat TDI

7 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#1
Funderar på att köpa en Passat TDI -99 för att jag har påbörjat en utbildning och måste pendla ungefär 30 mil om dagen i cirka 7 månader. Fick tag i en för en billig peng, men det visade sig att "förpumpen" var trasig.

Enligt säljaren så behöver man bara se till att man har mer än 50% full tank så fungerar den ändå, men jag har läst att en trasig förpump kan orsaka skador på insp-pump, spridare och annat dyrt i bilen.

Någon som har ett råd om hur jag ska göra här? Vad kostar en förpump till en Passat diesel?

Känns på något sätt som att jag blir lurad in i någon affär som kommer att kosta mig betydligt mer än vad jag tänkt mig från början.

Om jag skriver i fel avdelning på forumet så ber jag om ursäkt. Detta är min första post och jag var lite osäker på var jag skulle ställa min fråga.


MVH

TT


130 Inlägg
7 november 2009
#2
kan nog funka om du har över halv tank men som du säger är de nog inte nyttigt för övriga grejer i systemet...kan kanske köra 30 mil med de så eller 30 år


7 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#3
Fick tag i min bror som är mekaniker, tyvärr så har han aldrig haft ett sånt problem tidigare. Han säger att om förpumpen är trasig så borde inte bilen ens gå att starta överhuvudtaget. Om den däremot har problem med slangarna som går ned i tanken så kanske det kan hända att den skulle bete sig så, eftersom pumpen oftast befinner sig i tanken och använder sig av slangar för att nå till dom lägre regionerna i tanken.

Eftersom detta forum kryllar av mekaniska genier så tänkte jag att svaren skulle hagla in... smile

Eftersom jag inte kan få tag i säljaren och måste sitta och vänta på att han svarar på e-post meddelanden så vet jag inte i vilken utsträckning felet är.

Ingen som har en aning om hur mycket en förpump till en Passat TDI (99) kan kosta? Jag får inte tag i några verkstäder just nu (helg).


2 982 Inlägg
7 november 2009
#4
hej, passat 99 är shyssta bilar. men du har inte några andra val än att köpa bil som redan är lite kajko ?


7 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#5
Visst finns det andra bilar, mest i Stockholmsområdet. Då detta är en bil från djupaste skogarna i norr och den finns dryga 20 mil från där jag bor så var den mest lämplig.

Om det är en bra affär eller inte beror ju på hur mycket det kommer att kosta att fixa bilen. Om det rör sig om några hundra för en ny förpump och bilen i övrigt är i bra skick så är det ju en fin affär.

Dessutom har jag lite bråttom att få tag i en bil, då jag för närvarande pendlar ca 30 mil om dagen i en polo, med 3 st medåkare, som ska ha med sig datorer, böcker och kläder... Tja, ni förstår säkert hur det kan se ut.

Den största risken som jag ser det är att den defekta förpumpen har orsakat mer skador. Jag såg att BMW har problem med att metallspån passerar filtren och fastnar i spridarna när förpumpen börjar spöka. Detta borde inte vara fallet på Passaten i alla fall, då filtren borde rensa bort det som kan komma via ledningarna.

Förpumpen är tydligen inte tillverkad av metall på VW bilarna, troligen något plastmaterial. Men som sagt, jag har ingen aning om vad som kan hända, därför tänkte jag höra med några experter på området. smile


7 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#7
Absolut. Men jag avvaktar tills jag fått rätt på om säljaren fortfarande är intresserad av att sälja bilen. Det verkar som att han blev lite avvaktande när jag började snoka i hur mycket det kan kosta att laga bilen.

Tack för tipset, jag ska ändå bli medlem på Passat klubben, eftersom jag är en die-hard VW:are... smile


1 814 Inlägg
7 november 2009
#8
Tror att det var något med motorfästen man skulle tänka på Passat TDI före faceliften under 2000 (-01 är alltså alla fria från detta problem)

fälg fantast
1 086 Inlägg
7 november 2009
#9
kolla framvagnen om alla bussningar är okej, väldigt vanligt att dom brukar bli dåliga,
är det elhissar så kolla upp att alla fungerar rätt vanligt att dom pajar, oftast förarsidan,
även låsmekanisken är väldigt vanligt att dom slutar fungera

rost brukar det oftast dyka upp i bakluckan, innersidan även framskärmarna,


det viktigaste av allt, kolla så att han har skött oljebyten då det är suuuperviktigt, vw tdi är fruktansvärt känsliga för detta tyvärr, känner du oftast igen om du gasar fullt på 2-3 ans växel,


mvh

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

7 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#10
Det gick åt h-vete med den affären ändå. Killen hann sälja bilen till en som var lite mer "ofrågande", så man hoppas att köparen har tur och bilen inte kostar en massa att laga.

Är man inte snabb så blir det ju lite svårt att vara framme... smile



Sök