7 september 2009
Trådstartare
Japp - jag kollade iofs inte igår men vid tidigare misslyckade startförsök har pumpen gått (den har låtit helt OK - skall kolla igen när jag kommer hem, om den går vid inkopplad tänding (nyckelläge 2) - och sedan när startmotorn går på. jag ligger borta på jobb - men skall se om jag kan hinna hem en sväng i veckan - olösta problem kan ju driva en till vansinne....
Bara så att jag fattar rätt - om man kopplar in tändningen (läge 2) så kommer pumpen (om den fungerar korrekt) att jobba upp det tryck som krävs för start och när den väl gjort det så lägger den av (vilket i normala fall skall ske efter några sekunder?
Om man istället för att gnugga på startmotorn bara kopplar in tändingen och väntar tills pumpen lägger av (har upparbetat trycket) så borde bilen starta direkt när nyckeln vrids om helt?
Tar det lång tid innan pumpen lägger av vid tändläge 2 eller om den aldrig slutar pumpa beror det på att trycket aldrig blir tillräckligt högt - vilket kan bero på att den 1) får för lite ström, 2) pumpen helt enkelt börjar ta slut) 3) backventilen är defekt?
Jag skall kolla batteriespänningen när startmotorn kopplas igång också - men som sagt startmotorn gnuggar helt OK i mina öron.
Om man skall byta hela bränslepumpen så finns ju alla varianter från Biltemas för 500 spänn till volvo original för 5-6 ggr så mycket och dessutom begagnade. Är det någon som har erfarenhet av hur de billigare varianterna funkar?
/p