3213
Sök

Frågor angående JBL, pratas knappt om det på garaget??

19 Inlägg
13 november 2009
Trådstartare
Hej, visste inte hur jag skulle få till rubriken men aa hoppas ni förstod ändå tongue

Jo jag har alltid undrar varför det väldigt, väldigt sällan pratas om eller länkas till JBL's produkter här på garaget.
JBL är ju trots allt bland dem största tillverkarna i världen när gäller billjud, går man in i en butik där dem har JBL i utbudet tycker alltid säljarna att det är väldigt bra grejjer.
Men här bland alla billjudsfanatiker på gorg så verkar det som att folket väljer allt annat före JBL  roll
Väldigt sällan någon tipsar om deras slutsteg, eller deras högtalare men basarna verkar dock vara lite mer populära (nu säger jag inte att det inte alls pratas om JBL, men väldigt lite)
Som att det har blivit bortglömt på något sätt, och aa frågan är ju då varför det är så? smile

Själv tycker jag att man får väldigt mycket för pengarna och det känns som att allting är mer "beprövat" till skillnad från vissa mindre märken som många här verkar ha problem med..

Diskutera villt nu tongue

677 Inlägg
13 november 2009
vadå jobbar du hos JBL eller?

251 Inlägg
13 november 2009
Jag älskar JBL!! big_smile Ha Ha.....
Har och har haft mycket JBL högtalare i HEMMET!! Dock ej i bilen... tongue
Skulle köpt 2 st P1022 OM jag haft plats med det. Men det ska in barnvagn o en massa saker
i bilen nu... När jäntan blir större och klarar sig utan vagn så blir det nog något skojj från JBL!!
Dock köpte jag ett GTO1004 att driva mina 4st Canton 2.130

Köper gärna JBL Basar och Slutsteg doch tilltalar inte JBL´s kitsystem mig...
Smaken är som baken!! big_smile

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 november 2009
tycker man läser mkt  jbl Hos BRL  och brl är ju med i bra många trådar?

214 Inlägg
14 november 2009
jbl det bästa som inns för 3år sen fick ja en bas special leverans från tukiet ångrar inte ett enda gång

älskar jbl

4 693 Inlägg
14 november 2009
Du svarade aldrig om du jobbar åt JBL eller om du säljer JBL produkter.

Känns som att det skulle kunna vara så.

Men om det INTE är så, så kan jag säga att jag gillar JBLs högtalare.
Inget fel på dom.

Anledningen tror jag att ingen här disskuterar JBL är nog för att dom är "lagom"
Dom flesta på gorgs bilstereoforum vill ha lite mer extrema saker.

Booyakasha!

6 851 Inlägg
14 november 2009
Skulle nog säga att JBL är bra. Men, frågan är om det är prisvärt? För X antal årsedan så va bla.JBL ett av de större märkena på bilstereo fronten, men som JonasH vänligen påpekade och har rätt i (även om det då gällde Rockford har jag för mej), så har många andra märken kommit ikapp dessa som va ledande då och detta med minst lika bra produkter till lägre priser. Om det är bra eller dåligt vet jag inte..

19 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
Nej jag jobbar inte för JBL och jag säljer inte deras saker heller, jobbar på ett av ikea's lager smile
Utan jag bara tycker om JBL och undrar varför det pratas så lite om dem hehe..

Skönt och höra att folket ändå är nöjda med JBL tongue

Softis: JBL's GTO eller Power serie högtalare som exempel är väll knappast lagom? Dem spelar ju extremt bra i mina öron, iallafall Power serien.

TT-Avant, Ett känt och beprövat märke är ju känt och beprövat just för att dem gör så pass bra grejjer smile
Det är otroligt svårt för andra att tillverka lika bra högtalare och ta mindre betalt för dem då dem inte har samma kunskap utan måste utveckla sitt medans andra redan har en väldigt stabil grund.
Visst deras grejjer kanske kan spela lika högt men det handlar ju om ljudkvalitet med..

4 693 Inlägg
14 november 2009
Jag tycker nog allt att även Power serien är ganska så lagom om man jämför med Orion HCCA, DDs högre serie, Kicker Solo X, JLs W7 serie, GZs värre grejer.

Känns inte som att JBL har en jota att sätta emot där.
Senast redigerat av Softis (14 november 2009)

Booyakasha!

2 914 Inlägg
14 november 2009
jag har ett par jbl gto 1214. tycker inte dom spelar högt så det gör nåt. polaren har ett par pioneer basar 10" i sin merca. (dock portat och jag slutet) jag matar mina med 650 watt rms (rockford) och han typ 320 watt rms (pioneer)

han har IOF dubbla talspolar och jag enkel. men hans spelar både högre och bättre,

3 295 Inlägg
14 november 2009
kalle_kalle skrev:
jag har ett par jbl gto 1214. tycker inte dom spelar högt så det gör nåt. polaren har ett par pioneer basar 10" i sin merca. (dock portat och jag slutet) jag matar mina med 650 watt rms (rockford) och han typ 320 watt rms (pioneer)

han har IOF dubbla talspolar och jag enkel. men hans spelar både högre och bättre,

det kan ju iofs ha väldigt mkt med lådkonstruktionerna att göra. har haft JBL och var väldigt nöjd med dom, hade 2 st JBL GTi 12" 1000W.. av den gamla varianten, dom lät så att det räckte. men som sagt så var dom från typ 95 eller nåt sånt.. JBL har väl tappat på marknaden verkar det som..

4 005 Inlägg
14 november 2009
Ang BRL så har väl de börjat lite på sistonde att köra JBL med? JBL har väl varit lite dött ett par år i sverige. Kanske kan det vara förklaringen till TS fråga?

Info från lite olika säljare här o där..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 november 2009
Jag gillar JBLs grejer, men även många andras. smile Tycker att man får bra saker för pengarna om man köper JBL, iaf dom lite dyrare modellerna på högtalare/basar/steg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 851 Inlägg
14 november 2009
OJocke skrev:
Nej jag jobbar inte för JBL och jag säljer inte deras saker heller, jobbar på ett av ikea's lager smile
Utan jag bara tycker om JBL och undrar varför det pratas så lite om dem hehe..

Skönt och höra att folket ändå är nöjda med JBL tongue

Softis: JBL's GTO eller Power serie högtalare som exempel är väll knappast lagom? Dem spelar ju extremt bra i mina öron, iallafall Power serien.

TT-Avant, Ett känt och beprövat märke är ju känt och beprövat just för att dem gör så pass bra grejjer smile
Det är otroligt svårt för andra att tillverka lika bra högtalare och ta mindre betalt för dem då dem inte har samma kunskap utan måste utveckla sitt medans andra redan har en väldigt stabil grund.
Visst deras grejjer kanske kan spela lika högt men det handlar ju om ljudkvalitet med..

Njo..men jag anser att JBL har inte låtit så bra som de tagit betalt för, tyvärr, inte när det gäller välljud heller.Detta är i mina öron, alla har ju olika.
Det finns många märken idag som låter minst lika bra/bättre för samma pengar.
Både högtspelande och välljud.nu säger jag inte att JBL låter dåligt, men det finns bättre..........och sämre.

16 197 Inlägg
14 november 2009
själv tycker ja att GTO kiten spelar väldigt vass diskant å väldigt lite middbas.. medans powerkiten låter jävligt trevligt big_smile    dock kan man spela rätt högt me GTOkiten innan dom "kroknar"..  men smaken e ju som baken.. en del vill ju ha MASSOR me diskant å andra vill ju ha MASSOR me bas.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

low_and_loud
14 november 2009
hittade ett restparti med 6st jbl gto 1514 för 998kr st det tycker jag är jäkligt mycket bas för dom pengarna iallafall.så det ska bli kul och se vad dom 6 kan prestera i db framöver av den lilla summan 5988 dom pengarna räcker väl inte ens till 2 dd eller liknande

"There can only be one"
205 Inlägg
15 november 2009
project_black_v70N skrev:
hittade ett restparti med 6st jbl gto 1514 för 998kr st det tycker jag är jäkligt mycket bas för dom pengarna iallafall.så det ska bli kul och se vad dom 6 kan prestera i db framöver av den lilla summan 5988 dom pengarna räcker väl inte ens till 2 dd eller liknande

Mja du får faktiskt 4st DD 15" i 500 serien för 6400:-
http://www.audio-control.se/art-1.asp?i … ;iPageID=3

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
15 november 2009
Man kan ju utan att överdriva säga att JBLs konstruktioner förmodligen är världens mest kopierade genom tiderna.

Numera är det dock andra som leder element utvecklingen. Scanspeak är absolut därframme och anses ledande just nu av de flesta i branschen (som inte själva tillverkar förstås....!)

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök