2749
Sök

fy *** för oärliga bilsäljare (det har löst sej nu)

1 161 Inlägg
2 september 2006
Trådstartare
tja.. ja o farsan va iväg o köpte en jetta 90:a för en liten stund sen..
påväg hem så kolla vi upp reggen på den o där stod de att de va nån ifrån bromma som ägde bilen vi köpte den i karlstad..
så vi ringde upp han som vi köpte den av igen o fråga va de va för nått..
då sa han de att de va hans flickväns bror som den stod på ja okej sa farsan o så va de inge mer me de tills vi kom hem..
då fick vi syn på att de fanns inget besikningspapper från i år o den skulle ha vart besiktigad i mars sa han så då kolla vi den på datorn o tog hem uppgifter via faxen då va de körförbud o skit på den så vi ringde han tjomen igen då va telefon avstängd så då blev man ju lite mer nervös över om man hade blivit blåst på den.. men sen andra gången så svara han o sa att han va helt säker på att pappret skulle va me men att de inte va så viktigt att se för de va iaf inga anmärkningar på den då sa han så farsan påpeka de att de va körförbud o så o då blev väl han  lite nervig o sa de att han skulle ringa ett samtal o sen höra av sej igen..
de va en timme sen o han har fortfarande inte ringt..
så va tror ni har vi blivit blåsta eller inte?
Senast redigerat av __hogberg__ (3 september 2006)

798 Inlägg
2 september 2006
Din far har rätt att häva köpet.

1 161 Inlägg
2 september 2006
Trådstartare
timnordlof skrev:
Din far har rätt att häva köpet.

kan man göra de om de står befintligt skick på kvittot?

2 652 Inlägg
2 september 2006
antingen har killen ingen koll eller så är det en blåsning

2 911 Inlägg
2 september 2006
Som köpare har man ett ansvar att kontrollera både skick och historik vid köp av begagnade fordon, men i detta fall är det frågan om bedrägeri alt. bedrägligt beteénde när han påstod att bilen var besiktad u.a. och den inte var det för att lura köparen att tro skicket var bättre, det som dock måste styrkas är ju att säljaren har haft uppsåt till att lura köparen vilket är det svåra.

Då spelar det ingen roll om det står beifintligt skick på kvittot eller kontraktet, man kan åka på fel och brister ändå, lagen kring dedär är luddig.

Wankel
1 080 Inlägg
2 september 2006
är det från firma så har man väl rätt att häva köpet inom en viss tid ?
inte helt säker men har för mej det

MDS Västerås

2 751 Inlägg
2 september 2006
hehe sånt ska man kolla upp innan! Fassan köpte me en bil för en vecka sen krävde en massa jävla grejjer vinterdäck nya mattor nya papper besiktnign + 5000kr billigare! ;-)

Who Djaa bless no man curse

2 751 Inlägg
2 september 2006
sen har man oftast 6månader att häva köpet! + binterdäck till bilen är obligatoriskt om du köper från firma! säg det till han!! det är ny lag på de

Who Djaa bless no man curse

R_Weber
3 september 2006
__hogberg__ skrev:
tja.. ja o farsan va iväg o köpte en jetta 90:a för en liten stund sen..
påväg hem så kolla vi upp reggen på den o där stod de att de va nån ifrån bromma som ägde bilen vi köpte den i karlstad..
så vi ringde upp han som vi köpte den av igen o fråga va de va för nått..
då sa han de att de va hans flickväns bror som den stod på ja okej sa farsan o så va de inge mer me de tills vi kom hem..
då fick vi syn på att de fanns inget besikningspapper från i år o den skulle ha vart besiktigad i mars sa han så då kolla vi den på datorn o tog hem uppgifter via faxen då va de körförbud o skit på den så vi ringde han tjomen igen då va telefon avstängd så då blev man ju lite mer nervös över om man hade blivit blåst på den.. men sen andra gången så svara han o sa att han va helt säker på att pappret skulle va me men att de inte va så viktigt att se för de va iaf inga anmärkningar på den då sa han så farsan påpeka de att de va körförbud o så o då blev väl han  lite nervig o sa de att han skulle ringa ett samtal o sen höra av sej igen..
de va en timme sen o han har fortfarande inte ringt..
så va tror ni har vi blivit blåsta eller inte?

Har själv varit med om en liknande situation, dock ej lika allvarlig...  Köpte en Volvo 740 som jag enbart kollade hos bilregistret via SMS. Då framgick det inte att bilen hade en skatteskuld på 1090 kr...
Dett upptäckte jag först när jag köpt bilen och fick således betala detta för att bli av med körförbudet på den. Jag var inte tvungen till detta men förra ägaren hade enligt Kronofogden skulder till staten på ca 950 000 :-....så jag såg det som den bästa lösningen...

Av detta lärde jag mig med andra ord att man måste ringa till Vägverkets telefontjänst för att få reda på allting, det räcker inte bara med ett SMS.... Plus att man måste kolla upp bilen INNAN man slår till och inte efteråt...
Vill inte på något sätt läxa upp någon, utan bara varna alla att inte göra samma misstag som jag..

397 Inlägg
3 september 2006
0771141516
PERFEKT nummer att ringa och kolla fordon!

1 161 Inlägg
3 september 2006
Trådstartare
okej tack för svaren men.. han ringde igår o sa att han skulle fixa besiktning o sånt o han skulle stå för alla kostnader om den inte gick igenom..

35 Inlägg
3 september 2006
__hogberg__ skrev:
okej tack för svaren men.. han ringde igår o sa att han skulle fixa besiktning o sånt o han skulle stå för alla kostnader om den inte gick igenom..

Kanske ska ändra rubriken till något snällare om honom då! ;-) Skönt att det löste sig, surt att inte få köra bilen när man har köpt den dock.

1 161 Inlägg
3 september 2006
Trådstartare
xoqrps skrev:
__hogberg__ skrev:

Kanske ska ändra rubriken till något snällare om honom då! ;-) Skönt att det löste sig, surt att inte få köra bilen när man har köpt den dock.

vart gör man de då?
ja lite surt ä de.. ja har inte ens fått prova den än big_smile

Sök