för 15 timmar sedan
Trådstartare
Hej. Jag har en Mazda b2500 från 05 med en 2,5td med elektrisk insprutspump. som inte går att starta om man inte sprutar gas (brake cleaner) i luft insuget, men när den är igång går den hur bra som helst. Men när man vrider av nyckeln och ska starta igen så går det inte alls den bara står och nöter på starten, det räcker med att man vrider av nyckeln i två sekunder så går det inte att starta.
Jag har provat massa saker.
Hela bränsle systemet är 100% tätt som det ska.
Stoppventilen får ström och fungerar som den ska.
Jag har bytt bränsle filter och backventilen som sitter på bränsle slangen.
Jag har bytt vevaxel givaren och kollat kam remmen och den verkar lira som den ska.
Jag har bytt tändningslås.
Jag har kollat alla säkringar och byt glödstift och mätt så alla glödstift får ström som dom ska.
Jag har säkert glömt nått mer jag har provat.
Det jag kommit fram till är att det antingen är något fel i insprutspumpen som gör att den släpper trycket eller något men det hade varit konstigt eftersom den går fel fritt när den väl är igång.
Det andra jag tror kan vara är att det är någon komponent mer än stoppventilen som behöver ström när man ska starta men som inte får ström när man drar på starten.
Jag undrar om det är någon här som kanske till och med har förslag på vad det kan vara för fel eller om någon har en sprängskiss eller elschema över en likadan dieselpump som sitter på eller om någon vet vilka komponenter i en elektrisk insprutspump som behöver ha ström för att motorn ska gå igång.
Väldigt tacksam för svar?