2554
Sök

Volvo 240 -83 Förgasar problem

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
Tjenare!

När jag ska starta min vinterhäck som är en Volvo 240 -83:a med förgasare är den jätte svår startad. Den går runt och vill tända men så fort den tänt dör den igen, känns som om den surar ner sig något enormt, detta har börjat hända nu på senaste tiden och sker endast då jag ska starta bilen för första gången på dygnet. Bara man får igång den och kommer iväg så går den som en klocka sen. Kan det vara någon inställning på förgasaren som behöver finslipas eller vad kan det bero på ? Eftersom den som sagt känns som om den surar ner sig bort jag ju kunna få den att ösa in mer luft eller något ..

Mvh Emil

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

3 259 Inlägg
20 november 2009
Skulle satsa mina slantar på nåt med tändningen.. låt bilen stå över natten, skruva ur alla stiften o stoppa dom i tändhattarna och se till att dom jordar ordentligt, be sedan en kompis köra bilen på startmotorn samtidigt som du står o tittar hur gnistan ser ut på alla stiften! Stark klarblå gnista ska det vara! Är det inte det så börja med o byt stiften...

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 785 Inlägg
20 november 2009
TritoN skrev:
Tjenare!

När jag ska starta min vinterhäck som är en Volvo 240 -83:a med förgasare är den jätte svår startad. Den går runt och vill tända men så fort den tänt dör den igen, känns som om den surar ner sig något enormt, detta har börjat hända nu på senaste tiden och sker endast då jag ska starta bilen för första gången på dygnet. Bara man får igång den och kommer iväg så går den som en klocka sen. Kan det vara någon inställning på förgasaren som behöver finslipas eller vad kan det bero på ? Eftersom den som sagt känns som om den surar ner sig bort jag ju kunna få den att ösa in mer luft eller något ..

Mvh Emil

Låter som ett kallstart problem. Eftersom bilen går okej när den blivit varm tror jag att du får för lite bränsle till motorn när den är kall. Kolla så choken verkligen fungerar som den ska. Jag hade en 240DL -83 med förgasare ca 6årsedan. Fungerade skitbra med halv choke på sommaren och nästan full choke när det var riktigt varg kallt som -25grader. Visst kan tändningen också stå en aning sent. Men jag tror främst det är för lite bränsle som ger dina startproblem.

Det skadar inte heller att hälla på 10% etanol i bensinen vintertid för att motverka vatten. All bensin innehåller ca 5% etanol numera.

Här är källan så du kan se att det är sant som jag säger.

Sitat "Tack vare etanolinblandningen har bensinen inbyggt frysskydd varför någon tillsats av K-sprit ej behövs." Med andra ord är K-sprit en väldigt dyr version av frostskydd.

http://www.spi.se/produkter.asp?art=31

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 199 Inlägg
20 november 2009
En fråga bara, har du kollat att du har förgasarolja i förgasaren? Kan vara ett helvette om att få gång en bil med förgasare om förgasaroljan är slut.

265 Inlägg
20 november 2009
master_lars skrev:
En fråga bara, har du kollat att du har förgasarolja i förgasaren? Kan vara ett helvette om att få gång en bil med förgasare om förgasaroljan är slut.

den ska inte ta nå olja om inte membranet i gasaren är slut
så det kan du kolla om det är nå små hål

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
Okej, aa jag kollar och hör av mig snart, tack grabbar!

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

265 Inlägg
21 november 2009
hoppas det löser sig !

Mr.M
11 Inlägg
22 november 2009
är inte så haj på förgasare, men någon som har ett hum om skillnad på pierburg förgasare o stromberg ? har nämligen en singel stromberg på nu o funderar på att sätta dit pierburg förgasaren, för att de jag har snackat med säger att dom e lättare o ställa in, men kommer det bli nå annorlunda, ? förgasarna i sig är lika stora, tack på förhand big_smile

Sök