2712
Sök

Köpråd! Nissan 200sx s13 eller volvo 850 t5r?

113 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#1
Tjena nu är det dags att skaffa bil. Jag har tittat mycket på nissan 200sx och volvo 850 r. Det ja vill göra med bilen är att trimma den och leka med den. det som är tråkigt med volvon är framhjulsdriften som ja tycker. vad tycker ni vilken av bilarna är roligast?

43 Inlägg
24 november 2009
#2
Tja. Jag har hört att 200sx kan ha svaga motorer och tål inte mycket effekt om man inte lägger ner väldigt mycket tid å pengar.. Volvon är klart mer hållbar. Om du önskar bakhjulsdrift (vilket är bäst) kör på en annan Volvo. Det är bara ett förslag; de siste 960 eller S90 gärna med 3,0l rak 6a, om du lägger turbo i en sådan får du nog redig prestanda. Men de har inte lika bra väghållning som Japanerna, men där kommer gå åt en del däck där bak iaf. big_smile De är ju så med att de bilarna du räknat upp har helt olika utseende, körstil, komfort. Du får helt enkelt själv ut och provköra dem, se vilken du trivs bäst i. Ha d

The Ford Mustang.. The Legend Lives On..

2 656 Inlägg
24 november 2009
#3
fr0berg skrev:
Tjena nu är det dags att skaffa bil. Jag har tittat mycket på nissan 200sx och volvo 850 r. Det ja vill göra med bilen är att trimma den och leka med den. det som är tråkigt med volvon är framhjulsdriften som ja tycker. vad tycker ni vilken av bilarna är roligast?

en t5a här helt klart 200sxen e så känd för o kosta massor o äga


Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 november 2009
#4
Av dessa två hade jag valt Volvo, men varför inte titta på Bmw? Så får du en rolig, pålitlig bil men går miste om turbon smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

★★★★★
455 Inlägg
24 november 2009
#5
Har själv ägt en s70 t5 o nu äger en 200sx 14 (talar av mina egna erfarenheter då  wink )

"rolighetsfaktorn" (dock är min 200 trimmad endel) är ju inte jämförbar direkt tycker jag, kan inte jämföra en familjebil mot en sportbil wink så på den fronten vinner 200:an
som sagt så är ju 200:orna känsliga i motorn, (har själv inte märkt av det ÄN)
ägandes kostnader tycker jag de dock är rätt lika, försäkringen är för mej ca 3000:- dyrare om året i helförsäkring, men det kompenserar ut sej med att skatten är ca 400:- billigare på nissan och att 200an drar betydligt mindre bensin, o kan tänka mej en s13 drar mindre än s14 också! min s70 låg knappt under litern ens på landsväg, och ca 1,4  enlgit färddatorn i stan.

så för min del ångrar jag inte ett dugg att jag köte min s14 istället för min s70.

113 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#6
nissan trimmet kostar ju rikigt mycket tyvärr:( vart kan man hitta fint trim till volvo då? jag har kollat på s70n t5 också den ser snyggare ut än 850 men är det samma motor och växel lådor i dom?

2 656 Inlägg
24 november 2009
#7
fr0berg skrev:
nissan trimmet kostar ju rikigt mycket tyvärr:( vart kan man hitta fint trim till volvo då? jag har kollat på s70n t5 också den ser snyggare ut än 850 men är det samma motor och växel lådor i dom?

nej inite samma motor i dom autotech trållar en del med dom smile s14 som föregående talar om e en helt ok konstruktion men s13 sr18det heter väl motorn om jag inte minns fel har överkänsliga ram/ vev lager mycket vanligt fel på dessa att dom går


8 250 Inlägg
24 november 2009
#8
fr0berg skrev:
nissan trimmet kostar ju rikigt mycket tyvärr:( vart kan man hitta fint trim till volvo då? jag har kollat på s70n t5 också den ser snyggare ut än 850 men är det samma motor och växel lådor i dom?

Det är i princip samma motor med endast ett par mindre detaljskillnader 94-99, 00:an är annorlunda. Växellådan är samma.

Har byggt en CA18DET (motorn i en 200sx) och det räckte för mig. Lagren i dem är pyttesmå. Det är roliga bilar, men det folk säger om lagren är inte för att va elaka. Visst är det fullt möjligt att få dem att hålla, men risken för ras finns alltid. Va nära på att köpa en S13 långt tillbaks, men är glad idag över att jag inte gjorde det.


632 Inlägg
24 november 2009
#9
Jag har inget att säga om 200:an tyvärr. Men Volvo 850 T-5R är riktigt roliga bilar. Lätta att trimma och går skapligt för att vara en gammal Volvo smile. Men om du ska leka så kanske bakhjulsdrivet passar dig lite bättre?

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

:-)
367 Inlägg
24 november 2009
#10
Överlag så vill jag påstå att bakhjulsdrivet är överskattat, visst är det kul att ligga brett ibland men det är inte så att man gör det hela tiden.

På lång sikt skulle jag slagit till på en 850 t5/R.


Men om bakhjulsdrivet nu är viktigt så skulle jag valt en gammel bmw, enkla att turbokonvertera om man nu skulle vilja ha mer kraft.
Annars har man kul bara genom att dumpa kopplingen som aldrig förr wink

113 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#11
okej.. Det börjar luta mera åt volvo 850 t5 r. Men vilka sidor är bra om man ska köpa trim till dom bilarna?

113 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#12
Volvo 850 t5 r eller volvo s70 t5? Vilken är skönast och går bäst?

Fd Bannad
657 Inlägg
25 november 2009
#13
fr0berg skrev:
Volvo 850 t5 r eller volvo s70 t5? Vilken är skönast och går bäst?

s70n är nyare, möjligtvis tyngre.

Fattar inte ens att du väljer emellan dom, har du råd med en s70 köper du såklart en s70, snyggare utvändigt, betydligt snyggare inredning. som att köpa tuggummi när man har råd med glass.

Märkesbög

632 Inlägg
25 november 2009
#14
Hedning skrev:
fr0berg skrev:
Volvo 850 t5 r eller volvo s70 t5? Vilken är skönast och går bäst?

s70n är nyare, möjligtvis tyngre.

Fattar inte ens att du väljer emellan dom, har du råd med en s70 köper du såklart en s70, snyggare utvändigt, betydligt snyggare inredning. som att köpa tuggummi när man har råd med glass.

Det där är en smaksak bara. S70:in är nyare. Men bilarna är väldigt lika i sig. Så som motor och låda m.m.

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

10 Inlägg
25 november 2009
#15
Jag håller med Fire-Fox där. Det är bara en smaksak. En del tycker 850 är snyggare och en del tycker S70. Likså 740 VS 940. Som sagt prestandan är i princip samma i bägge modellerna men en T-5R är ju lite ovalingare än en vanlig T5:a

593 Inlägg
25 november 2009
#16
En sak som skilljer mellan X70 och 85X modellerna är komforten! X70 går betydligt tystare och känns desto mer moderna, 85X är istället något råare och ärligare, så jag håller med föregående talare, det är en smaksak!

Det bästa är väl om kan provåka/köra bilarna via någon kompis eller så..

Hittar du en S70R är så är den säkerligen ganska dyr då de är mycket sällsynta, alltså får vi nog jämföra 850R/T-5R med en S70 T5, eller varför inte C70 T5?

Vill du ha 850 så kan du dock köpa en T-5R/R direkt, de är inte speciellt dyra idag och så får du ALL(mer eller mindre) utrustning på köpet!
Skillnaden mellan T-5R(95) och R(96-97) är att den senare har annan turbo(16T istället för 15G) och programvara vilket gör den marginellt starkare. (250hk 350NM istället för 225(240 vid overboost)hk och 300NM)

Sen har den en annan växellåda med diff vilket gör stor skillnad vid acceleration(spinner betydligt mindre).
Invändigt sen så har man vänt på skinnet och mockan på stolarna, så att istället för att sitta på skinn o ha mocka på sidorna så sitter du på mocka och har skinn på sidorna.

Rmodellen har också jämtemot T-5R ett OBD-uttag istället för vanliga felkodsdiagnostiken.

Det finns fler skillnader, men ska inte förstöra tråden allt för mycket.

Hoppas mitt inlägg är givande
//Jerker
Senast redigerat av Jerk-R (25 november 2009)

113 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#17
Vad kan man få hur en volvo 940/740 turbo?

113 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#18
är det lätt att plocka ut 300 hk i en 740 turbo?


Sök