2914
Sök

Fel på motoroljan och kylarvätskan, s40 -96 2.0 Hjälp!

76 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#1
Min bil: Volvo S40
års: 96
Motor: 2.0l
Mil: 23k

Problem 1: Idag när jag kollade oljan, märkte jag att det låg vitt skum på stickan. Det var ren olja på de mesta av ställena. Inte särskilt mycket vitt skum, även lite vitt skum på locket vid påfyllningen.
Jag körde i ca.10 min och kollade oljan igen. Denna gången var det mindre skum, liksom utblandat med oljan.
Knappt en månad sen bytte jag motorolja samt oljefilter. Helsyntetisk olja, båda köpt på Biltema, jag vet feltema hmm

Problem 2: Kollade ochså kylarvätskan. Förra månaden var den hur fin som helst. Nu var den brun, grumlig.

Alla hjälpsamma svar uppskattas! smile

Personbils tekniker
238 Inlägg
8 november 2009
#2
Topplockspackningen kanske, annars att oljestickan kan se vitaktig ut är för att du inte varmkör bilen tillräckligt, åker du mycket korta sträckor?

Problem 2 spola ur kylarsystemet och häll i hälften glykol och hälften vatten.

By the way: Skippa biltemagrejerna. Du tjänar inte på det i slutändan.


3 235 Inlägg
8 november 2009
#3
Brun klet i kylsystemet beror på att vatten och olja har blandats.
Hur går bilen annars? Startar på alla cylindrar? Jag tror toppackningen är slut.


76 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#4
Jag kör bara korta sträckor. Ägaren innan hade haft den stående länge ochså.

Vad ska jag köpa för olja till min S40? Efter jag har bytt packningen.
Helsyntet eller halv? Finns det fler typer av oljor? Vilket funkar bäst på min bil?
Kan jag använda halv?

Jag har ochså funderat om oljan kan komma in i kylvätskebehållaren. Isf är det med all säkerhet packningen.

Min far menar på att helsyntet är för fin olja i min motor, om nu bilen har gått på mineralolja innan så rinner den fina oljan genom packningen. Och att jag borde använda halvsyntet.
Senast redigerat av PapaEcho (8 november 2009)

3 235 Inlägg
9 november 2009
#5
Jag är nästan helt säker på att din motorn ska ha helsyntetolja.


926 Inlägg
9 november 2009
#6
PapaEcho skrev:
Jag kör bara korta sträckor. Ägaren innan hade haft den stående länge ochså.

Min far menar på att helsyntet är för fin olja i min motor, om nu bilen har gått på mineralolja innan så rinner den fina oljan genom packningen. Och att jag borde använda halvsyntet.

Korta körstäckor är inte så bra, då blir det det där fenomenet. MEN, eftersom att det är "klägg" i kylarvattnet så ska du vara lite mer vaksam. Kan vara topppackningen, som tidigare också har sagt.

Det där din Far pratar om är bara skitsnack som hänger kvar sedan -70-talet. DÅ fanns dom problemen.
Det berodde på att "Vanlig" mineralolja inte tvättade motorn lika bra som den nyare synteten som kom då. Plötsligt skar motorer. Motorer som är tillverkade på -90 talet har troligtvis aldrig körts på Gamal mineralolja. Alltså inga problem.

Lika så. Bevisa att Biltema oljan inte räcker till till en Orginalbil. Under förutsättning att den har den klasificering som krävs! Men det gäller ALLA oljetillverkare.

Bevisligen är Statoil och Biltema samma olja. Nu kanske inte Statoil är världens bästa olja, men fullt tillräcklig i 99% av alla bilar.

Mats

4 001 Inlägg
9 november 2009
#7
PapaEcho skrev:
Jag kör bara korta sträckor. Ägaren innan hade haft den stående länge ochså.

Vad ska jag köpa för olja till min S40? Efter jag har bytt packningen.
Helsyntet eller halv? Finns det fler typer av oljor? Vilket funkar bäst på min bil?
Kan jag använda halv?

Jag har ochså funderat om oljan kan komma in i kylvätskebehållaren. Isf är det med all säkerhet packningen.

Min far menar på att helsyntet är för fin olja i min motor, om nu bilen har gått på mineralolja innan så rinner den fina oljan genom packningen. Och att jag borde använda halvsyntet.

min bil har gått 79k mil och jag kör på helsyntet.

se till att varmkör bilen riktigt och kolla ifall det försvinner kylvätska eller olja.
Kylvätskan kan bli brun eftersom bilen stått ett tag och därför har det blivit rostavlagringar, luktar det avgaser i explantionskärlet?
Hur håller temperaturen sig?
Är det vitt/grått skum om du tittar ner i toppen genom oljepåfyllningslocket?

Ang. vilken olja du ska ha så kolla i instruktionsboken så står det där i eller kolla med Autoexperten/mekonomen/meca/volvo så kan dom svara på det.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

76 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#8
Pappa köpte idag semisyntetisk olja, 10w-40.
Tveksam om jag ska använda det? Går det? Ska jag? Borde jag använda helsyntet ist?

1 043 Inlägg
25 november 2009
#9
Det funkar också men det är ju bäst med helsyntet.
Om du kör mycket korta sträckor så kan du ju byta olja och filtret 2 ggr / år istället.


Sök