Abomin skrev:
Jajustja, Audi A3 hade jag glömt bort helt. Det verkar också vara en trevlig bil. Synd att dom är lite dyra.
Mercedes A-klass var ett intressant alternativ också. Det hade jag aldrig tänkt på själv. Den är väl kanske inte den snyggaste bilen, men du har nog rätt i att det känns som en stor bil fast det inte är det. Det skulle vara intressant att provköra en sån. Jag antar att den inte välter i älgtesten nu för tiden
Den nya modellen är just det, en ny modell. Denna har inte kvar grundproblemet som fick första A-klass att välta. Och även gamla A-klass har ordnats dubbelt upp, genom att Mercedes dels;
1. Byggde om bla. fjädring och hjulupphängning. Detta enbart gjorde stor skillnad då modellen idag är styv nog att hålla sig på fyra hjul. (Tro mig, har kopplat bort antisladd och testat
)Nackdelen däremot står sig rätt uppenbar, styv fjädring är detsamma som hård fjädring. W168 är inte obekväm, tvärt om i högre fart funkar den styvare fjädringen utmärkt. Men över ojämnheter i låg fart blir kombinationen kort axelavstånd och hård fjädring lite odräglig, det slår rätt hårt i bilen.
2. Mercedes införde ett aktivt antisladdsystem som var världens första standardmonterade, och den teknik som togs fram för A-klass ligger bakom dagens system. W168 kan alltså kallas en föregångare till moderna stabilitetssystem. Problemet med första versionen av allt brukar vara barnsjukdommar, men det undvek Mercedes. Systemet lider däremot av ett annat "fel", det är helt enkelt allt annat än diskret, du märker när systemet arbeter för det klapprar och rycker har sig i bilen. Skönhetsfel alltså..
Så det är ingen risk för vältning, tvärt om går det att köra riktigt fort med W168, den vinner en del på att den är liten och har hjulen i hörnen. Men bra väghållning, det har den inte hur man än vrider och vänder på saken. Accepterar man bara det så är det inga fel på att köra en A-klass!
Mitt tips är ändå den nya modellen som inte lider av den gamla W168ans brister. En sådan med de mindre motorerna går att hitta inom din budget, men visst hade du hittat en A210 Evolution av den gamla modellen så kanske det funkat med. A210 är en A190 trimmad av AMG, men A-klassen är inte fin nog att bara de tre bokstävernna på bakluckan utan fick därför heta "Evolution" istället. På denna modell är W168ans nackdelar ytterligare lite mer närvarande, men det kan det kanske vara värt för att få äga en så ovanlig bil?
Vill du trots allt ha en av den gamla sorten fast inte specialvarianten, eller inte hittar denna då den är riktigt ovanlig, så tycker jag du skall köpa en A190 pga av samma råd som jag fick av en Mercedeshandlare; Dels för att denna modellen har andra (bättre) bromsar än svagare versioner och dels för att fjädringen är mjukare på 190 oavsett Avantgarde (sport) eller Elegance ("lyx"). Allra mjukast är den i A190 Elegance, och eftersom fjädringen är hård som den är även i denna versionen finns det ingen anledning till att välja dem andra.
Så en A190 Elegance är mitt tips, på grund av bäst bromsar, bekväm(are) fjädring och riktigt pigg motor!