2910
Sök

Felsökning av defekt/dålig styrservo? Volvo 745 -90

107 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
Hej!

Tänkte fråga efter lite hjälp över att felsöka och möjligen fixa styrservon på min bil, eftersom alla jag pratat med säger olika. Och jo, olja finns och den är bytt (däremot vet jag inte hur noggrant den byttes då jag inte var med vid tillfället).

Symptomerna är i alla fall som så att styrservon inte fungerar när motorn är kall, men efter att jag åkt en längre bit så börjar den fungera oftare o oftare. Sen det som jag tycker är konstigt, är att servon fungerar oftare åt vänster än åt höger. Men oavsett håll så går inte servon igång direkt när man svänger, utan man måste ungefär "bygga upp ett tryck" först.
Någon nämnde något om nå inställning på "balans" (minns inte vad det hette) som anledning till att den fungera bättre åt vänster än åt höger. Kan det vara något?

Jag hade i alla fall gissat på pumpen, men jag tycker ju att den inte ska kunna känna någon skillnad på höger och vänster. Det enda jag kan tänka mig är att pumpen ger ett lågt tryck, och att styrväxeln är trögare åt höger än åt vänster. Jag har dock ingen koll på hur det fungerar, så någon annan kanske vet?

Men ja, är det någon som kan ha en aning om vad som är fel och vad som kan göras åt det?

107 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
Och hur är det med servopump till 740 förresten, har de olika utseende beroende på vilken motor man har, eller finns det fästen på dem för att sitta på båda sidorna av motorn?

Sök