3548
Sök

Sportluftfilter

29 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#1
Tjena! Kan börja med och säga att jag inte är expert på bilar, men är på inlärningsstadiet wink
Men i alla fall. Köpte för någon vecka sedan en Volvo v40 2.0t, riktigt nöjd med köpet faktiskt.
Men nu till frågan, under huven satt det ett ganska så smutsigt sportluftfilter av märket JR,
som verkar ha varit med under en väldigt lång tid utan rengöring. Är detta något som kan skada
motorn drastiskt? Eller spelar det ingen större roll?

Har nu i alla fall tagit loss det och rengjort det i ljummet vatten, och det blev faktiskt gaska så rent
om jag får säga det själv. Måste jag olja in det med sånt rengöringskitt som finns på typ Mekonomen
och Autoexperten, eller är går det bra att enbart göra rent ett sådant under kranen?

Väldigt tacksam för svar, då jag inte kan så mycket själv smile

Edit: Hoppas jag skrev i rätt forumdel, annars får någon mod flytta det.
Senast redigerat av ConTigent (2 december 2009)

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 december 2009
#2
Nu är jag en färgad original-fantast men ändå: I de allra flesta fall så ger sk "sportluft-filter" liten eller ingen effekt-ökning alls, i vissa fall får man till o med LÄGRE effekt, tex om filtret är dåligt avskärmat (då suger motorn varm luft, vilket kan leda till lägre effekt. Ju lägre temp på insugsluften dessto bättre!). Har du rengjort filtret så bör du oxå olja in det enligt tillverkarens föreskrifter. Jag skulle rekommendera dig att sätta tillbaka original-luftfiltrer o byta det minst så ofta som det föreskrivs, men det är endast min åsikt som "original-fantast"smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
2 december 2009
#3
Motorn får ju svårare o andas om filtret är igenfyllt men skada tar de int om du int har håll på filtret...

Beror på om de är tvättbart eller int, e ju int säkert att de går att tvätta bara för att de är ett sportfilter, finns ju modeller som bara e engångs filter...KN vet ja att oftast har tvättbara o då finns de speciellt tvätt medel o köpa o sen ska de oljas in så om dit är tvättbart så ska de högst troligen oljas in eftersom de är oljan som plockar upp den värsta skiten...

Annars om du e osäker e du ju bara fara o köpa ett nytt e ju inga dyra grejer precis...
Senast redigerat av Toffe10 (2 december 2009)


Med.lem
3 759 Inlägg
2 december 2009
#4
Köp nytt av bra kvalitet är mitt råd.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

29 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#5
Okej, men vet inte om de säljer JRs rengöringskitt någonstans nära mig. Dock så vet jag att de har K&Rs kit. Det kanske går lika bra det? Borde vara nästan samma sak i alla fall. Mitt filter är tvättbart, står det på några ställen i motorrummet med klistermärken tongue

Filtret är bra avskärmat från värmekällor. Så en liten effektökning borde det ju ge wink

29 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#6
Mr_EmCom skrev:
Köp nytt av bra kvalitet är mitt råd.
Är inte JR ett bra märke med hög kvalité? Vad rekommenderar du?

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 december 2009
#7
ConTingent: Tveksamt att du får högre effekt, däremot så brukar insugsljudet förändras..."Tuffare ljud" = mer effekt, det vet ju "alla"smile. Jag förespråkar fortfarande original luftfilter i original luftboxen.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

29 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#8
dawwe skrev:
ConTingent: Tveksamt att du får högre effekt, däremot så brukar insugsljudet förändras..."Tuffare ljud" = mer effekt, det vet ju "alla"smile. Jag förespråkar fortfarande original luftfilter i original luftboxen.
Jag är nog en av dem "alla" som tror på den teorin i detta fallet tongue

34 Inlägg
2 december 2009
#9
mitt råd är att köpa ett nytt K&N filter å köpa K&N:s filterspray till de då blir de bra (Y)


29 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#10
GurraR skrev:
mitt råd är att köpa ett nytt K&N filter å köpa K&N:s filterspray till de då blir de bra (Y)
Har funderat på det också faktiskt, så man får nya och fräscha saker. Vad brukar K&N filter ligga på för pris?
Senast redigerat av ConTigent (2 december 2009)

138 Inlägg
2 december 2009
#11
Runt en tusing.

Med.lem
3 759 Inlägg
3 december 2009
#12
Necrocide skrev:
Runt en tusing.
Ganska dyrt, men billigt jämfört med en motor renovering..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Ointresserad.
936 Inlägg
3 december 2009
#13
Smacka dit det största Lintec filtret wink

Teabag appreciation club.

8 Inlägg
5 december 2009
#14
mm, ett sprillans nytt K&N filter får min röst. (kostar dock MINST en tusing)

finns många sportluftfilter som gör mer skada än nytta, inte bara effektmässigt. många filter (inoljade) släpper in en massa av "oljan" till motorn och kladdar igen, andra filtrerar lika mycket som ett använt kaffefilter och släpper in en massa partiklar som sedan slipar sönder lmm, kolvar o ringar. så se till att det är ett bra filter du införskaffar (tex. K&N)

tänk dock på att ett sportluftfilter (nästan)aldrig kan filtrera luften lika bra som orginal, så du byter med andra ord ren luft i mindre mängd, mot relativt "smutsig" luft men i större mängd.

En anna sak du bör tänka på är att för att få ut ngn som helst effekt av ett öppet/sportfilter måste du justera soppatillförseln så den matchar luft/soppar ratio. (vissa bilar klarar av detta själva men räkna inte med det)
Justerar du inte soppamängden så är den enda skillnad du kommer märka är sk. "flatspots". dvs motorn varvar och låter, men inte accelererar inte mellan säg 3500rpm-4300rpm, och sedan kommer kraften i ett "hugg" (motorn är inte beredd på all den nya luften som strömmar in och hinner inte/kan inte matcha med soppa)

Sist men inte minst är det som redan är sagt i tråden, bilen behöver syret i luften, varm luft innehåller mindre syre än kall, så se till att du inte suger in varm motorrumsluft. brukligt är att räkna på: 10grader varmare luft = 5hk färre. (LMM kan även balla ur om du får in varmluft eftersom dess jobb är att "väga" luften o ta reda på hur mkt syre luften innehåller)

Lycka till:)
Senast redigerat av Lundaren (5 december 2009)



Sök