3194
Sök

Slutsteget lyser till med sen slocknar igen!

54 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
Hej

Har en Nissan Micra -87 som jag satte in en mp3-spelare med lågnivå till.

Köpte igår ett slutsteg, 4*100w, och provade det i en kompis bil som redan har slutsteg och bas, och där funkade det kanon. Men när jag kopplar in den i min så lyser bara powerlampan till på steget sen slocknar det, vad kan vara fel? Stereon är det inget fel då jag har provat med en annan.

Kan det vara jordningen i min bil som är dålig?
Tacksam för svar

//brallor

21 761 Inlägg
6 september 2006
Det skadar aldrig att kolla jorden en extra gång, vart sitter jordkabeln fastsatt nu?
Kolla även så att det inte glappar i säkringshållaren eller plusanslutningen till steget.
Senast redigerat av Drönirettab (6 september 2006)

54 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
#2, jag har borrat i bagaget och slipat och sen satt en mutter.
Kan det vara så att jordningen är dålig i motorrummet eftersom jag har haft lite problem med strömen i bilen tidigare, tex att baklysena inte har funkat...

21 761 Inlägg
6 september 2006
Ja, om du har haft problem förut så tycker jag att du bör kolla jordkabeln från batteriet och eventuellt byta ut den om den inte verkar bra. Även om det inte är något större fel på den så kan du ändå sätta dit en grövre kabel, originaljordkablar har en förmåga att vara lite klent gjorda.

Har du alltså svetsat fast en mutter i golvet och sedan skruvat fast stegets jordkabel där?
Senast redigerat av Drönirettab (6 september 2006)

Hamster
817 Inlägg
6 september 2006
Hej!
Kolla alla anslutningar. Men kolla speciellt remoten! Så att den verkligen ger signal hela tiden.

54 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
Keller, Hur kollar man så remoten ger signal hela tiden?  Det är helt ny remotkabel och den sitter med en liten "sockerbit" ifrån stereon till remot-kabeln till steget.

Drönirettab, jag har borrat ett hål och sen slipar med stålborste och sedan dragit en skruv igenom och satt en kabelsko på den.

21 761 Inlägg
6 september 2006
brallor skrev:
Keller, Hur kollar man så remoten ger signal hela tiden?  Det är helt ny remotkabel och den sitter med en liten "sockerbit" ifrån stereon till remot-kabeln till steget.

Man mäter spänningen på remotekabeln, den ska ge ut 12V eller högre hela tiden när stereon är påslagen.

21 761 Inlägg
6 september 2006
brallor skrev:
Drönirettab, jag har borrat ett hål och sen slipar med stålborste och sedan dragit en skruv igenom och satt en kabelsko på den.

Ok. Om det är ordentligt plåtrent där skruven sitter så borde det vara bra jord.

74 Inlägg
7 september 2006
Som sagt.. remoten har en förmåga att knasa, funkar inte remoten ordentligt på stereon så dra 12 volt direkt från batteriet å sätt en strömbrytare nånstans :)

Skräddarn säger nej

Sök