2846
Sök

SAAB 900i -88 startar inte

6 Inlägg
23 augusti 2006
Trådstartare
#1
Hallå, har problem med min SAAB 900i -88 med 8 ventiler.
Helt plötsligt en dag vägrar den starta, hostar inte ens, gick perfekt innan.
motorn går runt på startmotorn men vägrar starta.
behöver hjälp med ideér på vad jag kan kolla..

Har hjort följande:
- bytt tändstift, fördelardosa+rotor
- kollat alla säkringar (t.o.m. varenda en med ohmmeter)
- kollat gnista
- kollat att bränsle kommer till kallstartsventilen
- kollat att bränsle kommer fram genom spridarna
- provat med startgas
- provat med hjälpbatteri
- kollat att mätskivan i luftmängsdsmätaren går lätt att lyfta
- försökt rullstarta på tvåans växel

motorn gör inte som sagt inte ens några hostningar i samband med startgas eller hjälpbatteri..

vad kan vara fel?
misstänker att trycket på soppan ut i spridarna kanske är för dåligt, men känns som att bilen borde reagera på den soppa som kommer fram.

61 Inlägg
23 augusti 2006
#2
Var det längesedan kamremmen byttes lr? tänkte ifall den typ har pajat lr kuggat över..?


1 453 Inlägg
23 augusti 2006
#3
johanmoller skrev:
Var det längesedan kamremmen byttes lr? tänkte ifall den typ har pajat lr kuggat över..?

Sitter väl kejda i alla SAAB-4or?


6 Inlägg
23 augusti 2006
Trådstartare
#4
Kamkedjan är nog inte bytt på ett tag..om än alls. Men hur vet jag om det är den? kan man kolla det på något enkelt sätt.. utan att plocka isär halva motorn?

Fordonsmekaniker, galen o allmänt jävla envis
78 Inlägg
23 augusti 2006
#5
Hur långt har den rullat?
Senast redigerat av Jokero (23 augusti 2006)

Allmänt jävla envis!

6 Inlägg
24 augusti 2006
Trådstartare
#6
cirka 18500 mil har den gått..

Fordonsmekaniker, galen o allmänt jävla envis
78 Inlägg
24 augusti 2006
#7
Jag har iaf svårt att tro att det skulle vara kamkedjan som lämnat in.
Eftersom den inte ens reagerar när du försöker med bla startgas får mig att fundera på tändförstärkaren (effektförstärkaren).
Funkar inte den så får du för svag alt. ingen gnista alls på stiften.
Jag har själv bytt ett flertal sådana på just og900.
På en bil fanns det ingen gnista alls.
Men på en annan så gick bilen bra tills den blev varm, sen dog den för att senare starta igen när dem svalnat av lite, men sen så dog bara efter ca 1km. Det vart en lång kväll när vi hade 8 mil hem smile.

Men som sagt: Jag lägger mitt bud på tändförstärkaren, den sitter mellan skärmarna på vänster sida. En liten "platta" som sitter på innerskärmen med 2st skruvar och en kabel.

Allmänt jävla envis!

6 Inlägg
26 augusti 2006
Trådstartare
#8
Någon som vet om det måste vara ett visst tryck i bränsleledningarna från bränslefördelaren för att spridarna ska släppa igenom nåt? Tänkte om det sitter nån ventil eller liknande som bara öpnas om flödet har ett visst tryck..
Har kollat att det kommer soppa ut i bränslelednignarna men inte lossat på spridarna o kollat att det verkligen kommer där..

Om det nu krävs ett visst tryck så kan det ju vara styrtrycksventilen som spökar kanske...

Gnista kommer, och den är normal så att tändmodulen borde funka som den ska.

Vart ska man egentligen spruta in startgas? Är det i det trattliknande svarta intaget till höger om bränslefördelaren?

21 761 Inlägg
26 augusti 2006
#9
Du skriver att du har kollat mätskivan i mängdmätaren, är det K-Jetronic i din bil?

I så fall kan man kontrollera insprutningsventilerna genom att lyfta mätskivan lite grann och hålla den stilla, då ska det inte höras något från ventilerna. När man släpper ner mätskivan så ska det "sjunga" från ventilerna om allt är i ordning. Om det inte låter något från ventilerna så kan det vara fel i systemtrycket. Tändningen måste alltså vara påslagen.
Detta har jag läst i min rephandbok för Volvo 240.

6 Inlägg
7 september 2006
Trådstartare
#10
Fortsättningen följer..skulle egentligen bogserat in den till verkstad idag, men innan det kollade jag spridarna igen och blir tveksam till om det inte är bränslepumpsrelät som kan va sönder.

Följande händer:
- När jag kopplar bort relät och bryggar det samt lyfter lite på mätskivan i luftmängdsmätaren så kommer soppa grnom spridarna (+ att hörs ett susande ljud).

- När jag har relät kvar men vrider om tändningen så att motorn snurrar så kommer ingen soppa ur spridarna. Här borde det väl komma bränsle?? eller har jag fel?

Blev liiite förvånad att ett sånt här relä kostar cirka 700-800 hos mekonomen och andra bildelsförsäljare. Känns som en standardkomponenet.. men ok omsättningen är väl inte så stor.

21 761 Inlägg
7 september 2006
#11
Om det nu är K-Jetronic i din bil(samma som i min 240)så går det flera kablar ut från pumprelät, bla en till styrtrycksventilen. Jag kan tänka mig att den ventilen inte öppnar om det inte kommer spänning dit, då är det logiskt att det kan vara relät som spökar eftersom det kom soppa när du bryggade relät.

6 Inlägg
8 september 2006
Trådstartare
#12
Japp, det är K-jetronic i bilen. Det är 5 st kontakter på relät
ser ut så här: (siffrorna är kontaknummer).

          | (30)

(15)   (31)    (TD)
|        __       |     

         __
        (87)

Man kan brygga 87 och 30 och på så sätt ge ström till bränslepumpen. På relät finnsdet en spole, en timerkrets (MC1455P), transistorer, några motstånd och dioder. Ska ta och mäta så att jag har 12 v över 30 och 87 där relät sitter. Vet du någonting mer om hur relät funkar? Vore bra om jag kunde testa om relät funkar genom att lägga på 12 v och se att det slår till, men vet hur.
Bifogar även några suddiga bilder.

http://www.cyd.liu.se/~andru193/DSC00032.JPG
http://www.cyd.liu.se/~andru193/DSC00033.JPG
http://www.cyd.liu.se/~andru193/DSC00034.JPG
http://www.cyd.liu.se/~andru193/DSC00035.JPG

21 761 Inlägg
8 september 2006
#13
Jag vet egentligen inte så hemskt mycket om pumprelät men ett "standardfel" som brukar hända är att huvudplusen inuti relät börjar att glappa i lödningarna och då kan man löda om dem så att det fungerar igen, har själv fått göra så på mitt relä när motorn helt plötsligt vägrade att starta utan anledning för ett antal år sedan.

Jag ser att det inte är samma sifferangivning på ditt och mitt relä så att det är lite knepigt att föreslå hur du ska göra, mitt relä har dessutom 6 stift. Men nr 30 brukar vara inkommande huvudplus så att det är nog bra att kolla där så att det kommer 12V, det har du rätt i.


Sök