Har haft ett himla meck med min saab 9000 CD. Slaven var trasig. Så jag kämpade och slet för att få ut växellådan ur motor rummet. (via hjulhuset som jag blev tipsad om) Nu är slaven fixas. Packningarna var inte fina alls som tur är. så de måste vara därför de läckte. Nu kommer mitt problem. Det är svin svårt att få den på plats. Någon som har tips hur jag kan lättare få dit växellådan.
Värt ett försök att fråga
Här är före bilden på slavcylindern.
Här är efter bilden när jag har finat till den lite.
Tur det inte är en automatlåda. Den väger 50kg extra.
Om du har tillgång till nåt block i taket eller liknande underlättar det enormt. På 850ns låda sitter det ett fäste precis ovanför mittpunkten på lådan, så om man krokar i där kan man balansera lådan bra. Finns kanske nåt sånt på saabens låda också?
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
som sagt skaffa någon mer som kan hjälpa dig när jag gjorde detta på en 9000 var vi två när vi tog ur o 3 st när vi satt i den sen hade vi nog en motorlyft också har ja för mig
Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Nu har de äntiligen hänt saker..vi har försökt att få in växellådan i flera timmar..så sa de bara klick så gick den i..nu är de bara dem där 2 sista jobbiga cm som inte går i. men de är la bara att kämpa på och kolla efter vad som tar emot
inget ligger i kläm längre. men dock tror jag att något inte sitter rätt..någon kugg som inte har kommit rätt. så jag försöker fixa detta. om folk vill så kan jag skriva en tråd hur jag bytte slavcylindern. eftersom jag inte har hittat nån annan som har gjort detta.(kommer bli en plågsam historia i så fall)
inget ligger i kläm längre. men dock tror jag att något inte sitter rätt..någon kugg som inte har kommit rätt. så jag försöker fixa detta. om folk vill så kan jag skriva en tråd hur jag bytte slavcylindern. eftersom jag inte har hittat nån annan som har gjort detta.(kommer bli en plågsam historia i så fall)
Är du säker på att splinesen på ingående axeln verkligen har "tagit" i lamellen?. eller att inte utrampningslagret har satt sig på "tvären", på något lattjo sätt ?..
hmm..ingen aning faktiskt...själva kullagret som sitter vid slaven sitter ju väldigt bra. sen kanske axeln eller något inte går i riktigt. men de är bara att kämpa på
Dom är rätt jävliga. Hade bekymmer med att splinesen (stava) låg nån mm fel så den kom inte på. Bara riva och snurra lite på den så hoppar den in till slut
vad är splinesen ? nu har jag försökt att få in den men de är boom stopp totalt. Blir riktigt arg på detta... Vet inte vad som är fel..vad som tar emot..har hissat upp motorn och allt för att försöka underlätta saker och ting men inget händer. nu funderar jag på att låssa andra däcket osv för att se så axeln går in riktigt..är de nån ide ? eller spiller jag min tid?
Spines är namnet på det "mönster" axlar kan ha för att greppa i varandra. Du har splines på ingående axeln i lådan som skall passa mot lamellen och splines på mellanaxeln mellan låda och höger drivknut. Det kan vara de som felar...... Du kan ändra läget på mellanaxelsplinesen genom att vrida på höger hjul-->testa. Ingående axel genom att låsa höger hjul och vrida på vänster drivknut-->testa
Det kan vara rätt jävligt.....och tungt som hejsan:)
tack så jätte mycket för en sådan lätt förklarning. förståg vad du menade direkt. känns gått. nu..nu har jag fått in växellådan hela vägen..de som var fel var alltså ena axeln som går från växellådan.. den långa på höger sida..för att sätta den riktigt på plats så låssade jag hjulet på höger sida också och kollade noga..gick fint. så nu är de bara att skruva tillbaka allt. om jag får några problem så kommer jag tillbaka! tack alla så länge
Sådär. Nu har jag skruvat fast allt förutom plastkopan på in sidan av hjulhuset. Tog mig en sväng och koppling samt drivknut som jag bytte fungerar perfekt. För er som skall byta drivknut kan jag säga att de var ingen konst. För er som vill byta slav på en 9000..har ni garage och massa tid? why not..ute i regn som mig? Never. Tack för alla svar!