4267
Sök

Hur mycket Watt i ett ALPINE MRP-M1000? Ny fråga!!

141 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
Hallå, har ett Apline Mrp-m1000 slutsteg, och undrar om nån vet hur mycket watt det är i det?

Vet att det är 1000RMS watt, och att den vanliga watten inte spelar någon större roll, men bara för att min vän säger att det inte har över 1500watt..
Och det borde det väl ha?

Nåja, kalla mig fjantig som bryr mig om vad andra säger, men han ska inte komma med sitt 500wrms steg å säga att hans är värre!!!

Sen när jag väl är på G så kan man ju fråga om det är ett bra steg? Betalade 2200kr för det iallafall.

EDIT: NY FRÅGA! kolla inlägg nr. 3!
Senast redigerat av Sjoberg_W (11 december 2009)

stahre
11 december 2009
Alpine MRP-M1000 Monoblock 1x1900W max 1x1000W RMS 2 ohm 1x600W RMS 4 ohm Lågnivå och high level input
går att googla...
Senast redigerat av stahre (11 december 2009)

141 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
stahre skrev:
Alpine MRP-M1000 Monoblock 1x1900W max 1x1000W RMS 2 ohm 1x600W RMS 4 ohm Lågnivå och high level input
går att googla...

hittade inget på google;P

Nåja då har jag fått svaret på det, vå kan byta fråga!

Varför bryter steget när jag höjer nog högt?

Kan höja en bra bit men sen så bryter det bara, och då får jag sänka en bit så kommer det igång igen.

Provat sänka gainen lite men det händer samma sak ändå, kan det vara för tunna kablar? har rättså tunn + och minus kabel, kan det vara det?
Senast redigerat av Sjoberg_W (11 december 2009)

stahre
11 december 2009
kolla prisjakt då det finns ett par butiker som säljer dessa wink

141 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
stahre skrev:
kolla prisjakt då det finns ett par butiker som säljer dessa wink

Okej tack så mycket!smile ny fråga nu..

7 277 Inlägg
11 december 2009
Sjoberg_W skrev:
stahre skrev:
går att googla...

Kan höja en bra bit men sen så bryter det bara, och då får jag sänka en bit så kommer det igång igen.

Provat sänka gainen lite men det händer samma sak ändå, kan det vara för tunna kablar? har rättså tunn + och minus kabel, kan det vara det?

Ja det kan definitivt vara det.
Har du otur bränner du både steget och basen...

21 761 Inlägg
11 december 2009
Sjoberg_W skrev:

Exakt vilken area är det på kablarna till steget?
Vilken impedans belastas steget med?

För att få reda på om spänningen till steget inte räcker till av någon anledning så gör du en vanlig spänningsmätning direkt på stegets kopplingsplint där strömkablarna sitter fast. smile

141 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Sjoberg_W skrev:
stahre skrev:
går att googla...

Ja det kan definitivt vara det.
Har du otur bränner du både steget och basen...

Okej inte bra det! Men har en grov pluskabel liggandes smile Behöver bara skaffa en grov - kabel då..

141 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Sjoberg_W skrev:

För att få reda på om spänningen till steget inte räcker till av någon anledning så gör du en vanlig spänningsmätning direkt på stegets kopplingsplint där strömkablarna sitter fast. smile

Okej, måste bara låna en multimeter av någon då:) Det är väl kanske 5-6mm tror jag.. och det är ju ändå inte så klent steg så det borde ju bejöva ganska grov kabel..

2Ohm är det:)

stahre
11 december 2009
Då är det garanterat för liten kabel area... om du lastar det i 2 ohm speciellt... 21mm2 skulle nog vara bra om du vill ha kvar steget smile

141 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
stahre skrev:
Då är det garanterat för liten kabel area... om du lastar det i 2 ohm speciellt... 21mm2 skulle nog vara bra om du vill ha kvar steget smile

Okej,men är lite dålig på matte, hur grov är en sådan i diameter ungefär?

141 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
Sjoberg_W skrev:
stahre skrev:

Okej,men är lite dålig på matte, hur grov är en sådan i diameter ungefär?

Det borde väl bli ca. 6-7mm i diameter? har ju en liggandes som ser ut att vara ca. 6mm i diameter, men den har ju så tjockt hölje så det är svårt att avgöra!

stahre
11 december 2009
vet inte riktigt men kan låta rimligt, har inte formeln för hur man räknar ut det i huvudet tongue

141 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Sjoberg_W skrev:

Hoppsan, såg att jag skrev fel, DIAMETERN på kabeln är alltså ungefär 4mm.. men har en liggandes som är 5-6mm,

Men ska iallafall sätta in den grövre kabeln imorgon och testa igen så ska vi se:)

stahre
11 december 2009
kom ihåg att säkra av den rätt också wink

21 761 Inlägg
11 december 2009
När man använder strömkablar så ska man veta vilken area det handlar om, att utgå ifrån diametern är inte ett säkert sätt att få reda på kabelarean eftersom höljet kan variera mellan olika kablar.

I stegets manual står det tydligt att 21 mm2 kabel är den minsta rekommenderade kabelarean. Räknar man på vad steget kan dra vid 2 Ohms belastning så hamnar man på strax under 100 A, vilket gör att 21 mm2 kabel är på gränsen. En sån kabel får ha upp till 100 A säkring och du bör ha en sån stor säkring med tanke på stegets teoretiska strömförbrukning. smile

Sök