3249
Sök

Turbo till saab 9000 2.0T års 1990

glimmet
212 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#1
Hejsan.

Tänkte köpa mig en turbo till mitt bygge, vad tror ni om denna: http://www.blocket.se/skaraborg/__Turbo … =6&w=3 ? skulle den passa in på min saab 9000 årsmodell 90, har ju chip i den + värre spridare osv. eller är den i klass med den som sitter på org nu?.

tacksam för svar

Mvh // glimmet

1 497 Inlägg
11 december 2009
#2
glimmet skrev:
Hejsan.

Tänkte köpa mig en turbo till mitt bygge, vad tror ni om denna: http://www.blocket.se/skaraborg/__Turbo … =6&w=3 ? skulle den passa in på min saab 9000 årsmodell 90, har ju chip i den + värre spridare osv. eller är den i klass med den som sitter på org nu?.

tacksam för svar

Är din nuvarande turbo kass?

Skall du sätta dit större turbo så behöver du ett chip anpassat till den nya snurran.

glimmet
212 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#3
AxlSam skrev:
glimmet skrev:
Hejsan.

Tänkte köpa mig en turbo till mitt bygge, vad tror ni om denna: http://www.blocket.se/skaraborg/__Turbo … =6&w=3 ? skulle den passa in på min saab 9000 årsmodell 90, har ju chip i den + värre spridare osv. eller är den i klass med den som sitter på org nu?.

tacksam för svar

Är din nuvarande turbo kass?

Skall du sätta dit större turbo så behöver du ett chip anpassat till den nya snurran.

Ja den börjar nog sjunga på sista värsen..  har redan ett chip i bilen, + att jag får hem en annan apc box nu, som är lödd. som ska palla upp till 1.5 ladd.. men vad tror du om turbon? passar den? eller är den för liten?

Mvh // glimmet

4 670 Inlägg
11 december 2009
#4
glimmet skrev:
AxlSam skrev:
glimmet skrev:
Hejsan.

Tänkte köpa mig en turbo till mitt bygge, vad tror ni om denna: http://www.blocket.se/skaraborg/__Turbo … =6&w=3 ? skulle den passa in på min saab 9000 årsmodell 90, har ju chip i den + värre spridare osv. eller är den i klass med den som sitter på org nu?.

tacksam för svar

Är din nuvarande turbo kass?

Skall du sätta dit större turbo så behöver du ett chip anpassat till den nya snurran.

Ja den börjar nog sjunga på sista värsen..  har redan ett chip i bilen, + att jag får hem en annan apc box nu, som är lödd. som ska palla upp till 1.5 ladd.. men vad tror du om turbon? passar den? eller är den för liten?

Alltså de spelar ju ingen roll om ett chip eller box klarar 1,5 bar eller 2,5 bar,
du måste ju veta om du kommer få tillräckligt med soppa o luft till motorn med just den turbon du ska ha, har du en lastbilsturbo så måste motorn ha mycke mera Bränsle än en orginalturbo.
så du ska anpassa turbo efter vad du byggt med resten, dvs räkna ut hur mycke bränsle dina spridare matar ut och vad dom klarar av i effekt,
sen måste du veta att luften motorn tar in är rätt mängd till bränslet.

Annars kommer du spika sönder motorn illa kvickt!

Och antar att den turbon du ska köpa är en orginalturbo? eller snäppet större?
T25 börjar ju pumpa varmluft vid något visst laddtryck minns inte vad men runt 1,1 bar kanske o då tjänar du inget på o ladda 1,5 bar.

Du kan gå upp i storlek men då får du sänka laddet för o kompensera att du har större monterat
Senast redigerat av mickius (11 december 2009)


1 497 Inlägg
11 december 2009
#5
Står ju inget speciellt om turbon.
Och att du får hem ett chip som klarar 1,5bar tryck säger inget heller.

En garrett T25 levereras en viss mängd luft vid 1,5bar övertryck.
Medan en GT35 levererar mýcket mer vid 1,5 bar.

glimmet
212 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#6
Okej.. har köpt aero spridare, dom röda värstingarna, + BTR och sen ska jag köpa en AERO turbo, men tänkte om den turbon som är på bild där var något att ha till bygget

Mvh // glimmet

1 497 Inlägg
11 december 2009
#7
Om du har anpassat mjukvaran ja!

4 670 Inlägg
11 december 2009
#8
Du måste ju veta vad spridarna klarar av, man kan inte bara köpa spridare, montera en turbo o hoppas på det bästa.

Du måste ta reda på vad spridarna klarar vid ett visst tryck,
Vad turbon levererar vid ett visst tryck, det du tänkt köra med.
Veta att motorn kommer få in så mycke luft den klarar av med den lmm som sitter monterad på din motor, om du nu har lmm?

på många bilar måste man öka lmm om man ska trimma bilen då den inte klarar av o mäta upp luft över ett visst HK antal

Annars kommer du få in den mängd soppa du ska ha men inte luftmängd till soppan som resulterar till att den kommer gå fett,


Har inte trimmat saab på många år nu så vet inte hur allt funkar, men de ja vet är att motorn inte mår bra av o köra med en t25 på 1,5 bar. körde 1,6 i min med aero snurra ifrån nyare saab o aerospridare o inte anpassat luft för de. motorn överlevde ifs över förväntan i 1 år men när den plockades isär sen så var det inte allt för vacker syn.
Senast redigerat av mickius (11 december 2009)


glimmet
212 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#9
mickius skrev:
Du måste ju veta vad spridarna klarar av, man kan inte bara köpa spridare, montera en turbo o hoppas på det bästa.

Du måste ta reda på vad spridarna klarar vid ett visst tryck,
Vad turbon levererar vid ett visst tryck, det du tänkt köra med.
Veta att motorn kommer få in så mycke luft den klarar av med den lmm som sitter monterad på din motor, om du nu har lmm?

på många bilar måste man öka lmm om man ska trimma bilen då den inte klarar av o mäta upp luft över ett visst HK antal

Annars kommer du få in den mängd soppa du ska ha men inte luftmängd till soppan som resulterar till att den kommer gå fett,


Har inte trimmat saab på många år nu så vet inte hur allt funkar, men de ja vet är att motorn inte mår bra av o köra med en t25 på 1,5 bar. körde 1,6 i min med aero snurra ifrån nyare saab o aerospridare o inte anpassat luft för de. motorn överlevde ifs över förväntan i 1 år men när den plockades isär sen så var det inte allt för vacker syn.

okej, det sitter en större LMM på redan och det är chippat + får hem en annan trimbox, och annat smått och gott,

Mvh // glimmet

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
11 december 2009
#10
glimmet skrev:
mickius skrev:
Du måste ju veta vad spridarna klarar av, man kan inte bara köpa spridare, montera en turbo o hoppas på det bästa.

Du måste ta reda på vad spridarna klarar vid ett visst tryck,
Vad turbon levererar vid ett visst tryck, det du tänkt köra med.
Veta att motorn kommer få in så mycke luft den klarar av med den lmm som sitter monterad på din motor, om du nu har lmm?

på många bilar måste man öka lmm om man ska trimma bilen då den inte klarar av o mäta upp luft över ett visst HK antal

Annars kommer du få in den mängd soppa du ska ha men inte luftmängd till soppan som resulterar till att den kommer gå fett,


Har inte trimmat saab på många år nu så vet inte hur allt funkar, men de ja vet är att motorn inte mår bra av o köra med en t25 på 1,5 bar. körde 1,6 i min med aero snurra ifrån nyare saab o aerospridare o inte anpassat luft för de. motorn överlevde ifs över förväntan i 1 år men när den plockades isär sen så var det inte allt för vacker syn.

okej, det sitter en större LMM på redan och det är chippat + får hem en annan trimbox, och annat smått och gott,

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med alla dessa trådar... Tyder dock på en viss förvirring från din sida men men

TB25an sitter väl original på din motor och det kommer funka utmärkt om du bara vill ha en fräsch turbo, men ska du trimma så är en större att rekomendera. Sen att bilen är chippad gör varken till eller från, stoppar du i en annan turbo SKA du ha ett annat bränslechipp, annars kommer motorn din få för mager/fet blandning
Senast redigerat av TenZer (11 december 2009)

Rock'n Roll

Size matters 632" always wins...
69 Inlägg
11 december 2009
#11
Tobbe... Man springer inte precis maraton i gummistövlar... Börja och gör en riktig bottendel och helst balanserad m.m   SEN kan du börja fundera på resten...

Ta reda på fakta innan du handlar det blir också billigare i längden... Finns många duktiga killar här som har kunskapen och det handlar väl om att prata lite med dom först... wink

Sen kan du alltid använda Internet att söka fakta på det finns en hel del... Men slå hårt nog på tangentbordet så du söker rätt... wink

Mvh Svenne

Over and out!

2 021 Inlägg
12 december 2009
#12
T25 är ju knappast nån uppgraderingsturbo, sitter original i många saabar och går knappast o komma över 300 hästar med. skaffa ett t3 grenrör från en äldre 9000 (eller så sitter det redan på din motor) och köp nån billig t04e eller nått i lämplig storlek, sen 3 tums system och lämplig programvara så har du en rolig bil.


5 710 Inlägg
12 december 2009
#13
Vet inte om du valde att ignorera det jag skrev till dig i din förra tråd eller om du inte förstod så jag tar det igen i en kanske enklare version....:

Det svåra med din bil är styrsystemet (det som styr motorn).
Du har en box som styr laddtryck och tändning DI/APC (under förarstolen)och en som styr bränslet (LH-boxen i akvariet)
Bägge dessa har ett chipp som går att byta ut.
Ett steg 3 alltså att man byter luftfilter, monterar 3" avgsystem  är beprövat och funkar ofta bra med skapligt med snurr.
Vill man ha mer såsom större turbo och stora spridare blir det värre.
För att få någon nytta av  sin större turbo, spridare mm mm så måste man ju ha en programvara som lirar med detta och där ligger svårigheten.
Att bara hänga dit stor fläskiga saker utan att h ett anpassat program har man inget för och det kan rentav vara skadligt.
Att det på din bil sitter "större luftmassemätare" och "vassare kam" gör inte saken lättare.

Det är få aktörer på markanden som håller på med sådanahär gamla bilar och deras chipp, de enda är Speedparts men det är nog gammal skåpmat från förr de säljer = de utvecklar inget nytt.
Så att vända sig dit med massa smarrig hårdvara för att få en passande mjukvara är ingen idé.
Det finns några privata brännare men igen.... det är svårt att få till.

Hur vet jag detta då......jo jag försökte själv med min egna bil under att antal år.
Jag vet inte hur många omgångar chipp jag bytt ut.......
Tillslut tröttnade och bytte till ett nyare styrsystem som öppnade mååååånga dörrar.

Så mitt råd är.....ett bra steg 3 kanske med röda spridare med avstämt LH-chipp brukar bli bra på dessa bilar.
Skall man vidare så byt styrsystem eller kanske ännu bättre byt bil.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............


Sök