4088
Sök

Motorvärmare på för länge? Verkligen???

113 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#1
Har tillgång till el i min carport dygnet runt och sätter alltid i kabeln. Förutom miljöboven i dramat elförbrukning, så vill jag sätta mig i varm bil närhelst det passar mig. roll
Vad exakt värms upp med motorvärmare och kan något somhelst slitage uppstå om den står på i tid o otid? hmm Aldrig reflekterat över det tidigare förrän någon hade hört att det skulle vara skadligt för bilen...


1 207 Inlägg
12 december 2009
#2
På förra jobbet hade vi motorvärmarna igång 24/7 och det var många som sade att det var skadligt att ha bilen kopplad på motor värmaren, vet dock inte varför. Hur som haver har ju alla saker här i världen en livslängd så desto längre du har igång det desto tidigare kommer den paja.

edit: kom just på att något argument var att värmen skulle skada inredningen(??), totalt BS enligt mig. Fastän jag absolut skulle vara den som var i riskgruppen iom att jag hade en kupévärmare från tidiga 90-talet utan termostat så bilen var alltid varmare än fans armhåla, nästintill så marken var tjälfri under bilen (liten överdrift men endå), så märkte jag då inga negativa effekter.
Senast redigerat av maco (12 december 2009)

4 001 Inlägg
12 december 2009
#3
Motorvärmaren blir ju som sagt sliten men nåt annat kan jag inte tänka mig kan hända, eventuellt lite ökad avdustning på kylarvattnet.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

4 Inlägg
12 december 2009
#4
Som alla elektriska/elektroniska komponeneter så finns en livslängd !men o andra sidan kostar en motorvärmare en bråkdel av en snabbare sliten motor pga kallstarter !använd du värmaren


113 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#5
Mao, priset för slitage på grejerna kanske övervägs av bekvämlighetens sötma helt enkelt lol??!! Och självklart är faktorn att undvika kallstarter också värd mycket!
Senast redigerat av Kia-fia (12 december 2009)


21 761 Inlägg
12 december 2009
#6
Motorn ska inte ta någon skada av att ha motorvärmaren inkopplad länge, jag håller med helt. Det enda som brukar hända är att själva värmeelementet slits ut fortare eftersom det blir använt ganska många timmar varje dag.

Det rekommenderas ju att bara ha värmaren inkopplad i högst 3 timmar, men orsaken till det är endast av "miljöskäl" som jag förstår iaf. När värmaren är inkopplad längre tid än runt 3 timmar så blir det slöseri med energi, värmaren har redan värmt upp så mycket det går i princip.

Det som brukar värmas upp med en vanlig blockvärmare är kylvattnet, när vattnet värms upp så uppstår en självcirkulation och resten av motorn blir då också uppvärmd till viss del.

Inne i kupen är det ju kupevärmaren som värmer upp. Man kan nog säga att samma sak gäller där angående hur länge den högst bör vara inkopplad, dvs efter en viss tid är det slöseri med energi att ha värmaren igång. Fast ibland måste den vara inkopplad i flera timmar för att frost och is på rutorna ska tina bort. smile

1 207 Inlägg
12 december 2009
#7
Kia-fia skrev:
Mao, priset för slitage på grejerna kanske övervägs av bekvämlighetens sötma helt enkelt lol??!!

Sj så skulle jag personligen inte ha motorvärmaren i gång 24/7. Det är rätt mycket pengar det handlar om. Vad drar motor och kupévärmare tillsammans, 1500w? Det blir 30kw/h om du har det på 20h/dygn. Det blir ca:900kr om månaden. Här uppe kopplar vi väl fast våra bilar nov-mars. Det blir tot: 4500kr som du "värmer kråkorna" med som man brukar säga..

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
12 december 2009
#8
fördelen är ju att du slipper de skadliga kallstarterna, som sliter något oerhört på motorer.
enklaste sättet är ju att sätta en timer på uttaget eller en fjärrstyrning så den sätter igång via sms eller fjärr/sladd innifrån.


113 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#9
Självklart eldar jag åt kråkorna. Just nu ingår stolpen i fast hyra. Därav bekvämligheten. Blir timer inkopplade av hyresvärd så småningom, så då är mitt "miljö- & fastihets-ägar-ekonomi-samvete" löst hursomhelst...  Det jag var ute efter var resonemanget om det mekaniska i själva bilen, och tackar för goda svar!! smilesmile


1 207 Inlägg
12 december 2009
#10
Läste någonstans där skribenten alltid hade motorvärmarkabeln i kopplad i jacket men hade en strömbrytare till jacket inne i hallen. Det lät jävligt skönt.. smile

1 207 Inlägg
12 december 2009
#11
Kia-fia skrev:
Självklart eldar jag åt kråkorna. Just nu ingår stolpen i fast hyra. Därav bekvämligheten. Blir timer inkopplade av hyresvärd så småningom, så då är mitt "miljö- & fastihets-ägar-ekonomi-samvete" löst hursomhelst...  Det jag var ute efter var resonemanget om det mekaniska i själva bilen, och tackar för goda svar!! smilesmile

Aha, men då är ju elförbrukningen föga intressant. tongue In matter of fact, har du Bostaden som hyresvärd så insisterar jag i att du har motorvärmaren på konstant.big_smile

Men tyvärr, jag vet tyvärr inte om det är skadligt eller ej.

113 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#12
Intressant detta med fjärrstyrning! Bra idé. Hade det till min dieselvärmare i senaste Chevan. Skickade bara ett sms när jag satt i biosalongen. Asbra! Men till själva stolpen antar jag att ni menar. Tips på leverantör av sådan pjäs för sms styrning? Strömbrytare i lgh låter mer avancerat o fasta installationer i hyreslägenhet känns inte aktuellt, även om det vore optimalt!


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
12 december 2009
#13
Det beror på vilken temperatur du lyckas komma upp i med din motorvärmare. Har du den inkopplad 24/7 och kommer upp i en temperatur över 80 grader i motorn så kommer oljan släppa från cylinderväggarna och återgå till tråget. Härvid kommer då ett ökat slitage att uppstå vid start jämfört med att starta utan motorvärme.

Optimal temperatur vid förvärmning av motorer är ung. 50 grader. Då kan motorvärmen ligga på flera dygn utan att oljefilmen släpper. Det är även den här temperaturen man eller något varmare man kör som förvärmning på stillastående motorer i bland annat reservkraftverk mm.

Fördelen är att man kan köra på en billigare singelgrade olja eftersom motorn aldrig kallstartar och ett extremt minskat slitage vid start eftersom oljetrycket finns där från början.

Jag tror det är riskfritt att köra sin motorvärme 24/7 då effekten är så låg. Även om man kopplar in motorvärmen på en driftvarm motor (d.v.s. direkt efter körning)  så kommer sannolikt temperaturen ändå sjunka till oskadliga nivåer. Det här går naturligtvis att räkna på för den som är intresserad.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 december 2009
#14
En elektrisk motorvärmare klarar aldrig att få upp motorn i mer än en "ljummen" temperatur (hur många bilar rör sig tempmätaren på bara genom en inkopplad värmare?) så det är som sagt temperaturmässigt ingen fara alls att ha en sån värmare inkopplad länge. Det är ju bara en liten värmeslinga som värmer kylvattnet.

Skillnad är det med diesel/bensinvärmare, dom har sån effekt att motorn oftast värms upp till (eller ganska nära) driftstemperatur. Men eftersom dom drivs av bilens egna el och bränsle, och dessutom har tidur så körs dom inte i "onödan" på samma sätt.
Senast redigerat av henke_99 (12 december 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Snål gnällspik
402 Inlägg
12 december 2009
#15
Kia-fia skrev:
Intressant detta med fjärrstyrning! Bra idé. Hade det till min dieselvärmare i senaste Chevan. Skickade bara ett sms när jag satt i biosalongen. Asbra! Men till själva stolpen antar jag att ni menar. Tips på leverantör av sådan pjäs för sms styrning? Strömbrytare i lgh låter mer avancerat o fasta installationer i hyreslägenhet känns inte aktuellt, även om det vore optimalt!

Jag köpte en fjärrstyrt eluttag på Rusta (!)  men det finns på clas ohlsson oxo för ett par hundra.
Det är en lite fjärrkontroll typ tv-fjärr med som funkar genom väggar via radiovågor. Ska gå 50 meter.
Motorvärmarkabeln sitter i hela tiden. Skönt när det är busväder big_smile

Volvo S80 2,9.

Sir
291 Inlägg
12 december 2009
#16
Både Kjell och Clas har grejer för SMS styrning. Se http://www.kjell.com/?item=50360&pa … ,331500000 till exempel. Annars har tillverkarna (DEFA & Calix) ha sånt som tillbehör med.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
12 december 2009
#17
farsan kpte en tesmostat till  motor utrymmet som man koppla på kabeln  så den höll +15 i motorutrymmet och en annan i kupeen så de  var lite varmare där inne.. så de vara bara att ha i kabeln hela tiden tills man skulle ut med bilen smile

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
12 december 2009
#18
henke_99 skrev:
En elektrisk motorvärmare klarar aldrig att få upp motorn i mer än en "ljummen" temperatur (hur många bilar rör sig tempmätaren på bara genom en inkopplad värmare?) så det är som sagt temperaturmässigt ingen fara alls att ha en sån värmare inkopplad länge. Det är ju bara en liten värmeslinga som värmer kylvattnet.

Skillnad är det med diesel/bensinvärmare, dom har sån effekt att motorn oftast värms upp till (eller ganska nära) driftstemperatur. Men eftersom dom drivs av bilens egna el och bränsle, och dessutom har tidur så körs dom inte i "onödan" på samma sätt.

om min sitter i 1 timma så går tempmätaren upp halvägs roll

Men det var för några år sen så hade Skf här i katrineholm timer på deras värmestolpar så dem gick 15min och stängdes av i 15min. efter 2-3 månader hade 1/3 fått bytt ut sina motorvärmare lol
Men det är kanske bara uppstarten av värmaren som sliter roll

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.


Sök