4087
Sök

Installation av framsystem

173 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
Tjena!

Skaffade mig ett nytt 5.25'' Hertz HSK 130 högtalarkit, och har lite funderingar över installation.

Har läst en hel del hur "installationen är mer hälften av ljudet" osv, men jag har inte riktigt förstått hur man ska göra för att det ska bli så bra som möjligt.

Just nu i bilen (volvo 240) har jag en mdf bit fastskruvad i dörrsidan som baffel för de gamla högtalarna, är inte original men var så när jag köpte bilen. Vad jag hade tänkt göra när jag monterar dom nya elementen är att köpa lite dämpmatta (kanske Bimast Bomb eller Vibroplast M1?) och sätta fast den på plåten bakom högtalarna så långt det räcker.

Är detta ett tillräckligt bra sätt att montera, utan att vara tvungen att plasta, spackla osv, eller vad med borde jag göra?

Hade inte tänkt lägga mer än 500kr på monteringen.

Mvh. Robert

ljudfantast
1 372 Inlägg
15 december 2009
Du är inne på rätt spår. Så länge du monterar in dina element i ett så slutet (tätt) och dämpat utrymme som möjligt med lite fri luft kring elementet i dörren så brukar det fungera bra. Problemet på äldre bilar (har en gammal bil själv) är att saker och ting (dörrsidan tex) inte är så stum som man vill ha den, det är därför man plastar saker för att stumma upp så att man får en bättre midbas och fylligare ljud ur sina element. I en äldre bil som min så är en ordentlig dämpning ett måste, det susar för mycket annars.

1 581 Inlägg
15 december 2009
Så här ser min installation ut. Har iof inte testat ännu men kommer nog bli bra.
Sitter STP mattor i och runt ringen och sedan tätningslister ovanpå.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/92228/819286_7ilzpv.jpg

173 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
Tack för era svar!

Om jag kör med en sån matta, räcker 2mm tjocklek eller är 4mm bättre?

1 727 Inlägg
15 december 2009
grena skrev:
Tack för era svar!

Om jag kör med en sån matta, räcker 2mm tjocklek eller är 4mm bättre?

Det beror på vilken kvalite du köper, bra 2mm:s är bättre än dålig 4a.
Dessutom lite smidigare att jobba med.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

173 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
Tänkte köra med ett paket på 8 ark Vibroplast M1 mattor (2mm), kostar 330kr.

http://www.vaasanykkosradio.fi/store/images/vibroM1.jpg

Bör jag stänga in elementet helt och hållet, genom att t.ex ha mdf-ringar mellan plåten och dörrsidan, eller är det inte nödvändigt? På Fellows bild ser elementet helt instängt ut, men så skulle det inte bli för mig om jag bara skruvar fast den i MDF skivan på dörrsidan.
Senast redigerat av grena (15 december 2009)

stRaend
15 december 2009
man ska ha tätt så att inte framsidan och baksidan inte spelar i samma utrymme eller hur man ska säga.

Om du förstår bilden ? smile

http://img269.imageshack.us/img269/7086/namnlsim.jpg

173 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
Ja det förstår jag, så med andra ord så ska baffeln vara precis rätt storlek, så det inte slipper luft in mellan fram- och baksidan?

Så det borde funka bra om jag fäster elementet i dörrsidan (som visserligen är ganska dålig, är något papp-aktigt material), gör baffeln tät, och dämpar ordentligt med M1 mattan på plåten bakom magneten?

stRaend
15 december 2009
aa det är en fördel om den är i rätt storlek annars kan du nog knappt fästa högtalaren ordentligt. Om den är väldigt ostabil så rekomenderar jag att du köper/gör en baffel så du kan skruva fast elementet lite stabilare än bara i pappskivan. Sedan så sätter du fast m1 mattan på plåten ja. Du kan alternativt sätta lite på dörrsidan också på insidan för att göra den lite tyngre och på så sätt stabilare.

224 Inlägg
15 december 2009
Vill du vara riktigt seriös så bygg en låda när du ändå håller på.

Ge fan i TexasBoB!

173 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
Har funderat på det, men vet inte hur jag ska fästa baffeln i plåten. Vet inte heller riktigt hur det skulle rymmas utan att göra större modifikationer eftersom originalhålen är 4''.

Bör jag täta på insidan, mellan dörrsidan och plåten, för att stänga in magneten, eller är det onödigt?

173 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
Mitsubishi3000GT skrev:
Vill du vara riktigt seriös så bygg en låda när du ändå håller på.

Tror knappast att jag får rum med någon låda eftersom fönster och fönsterväv förmodligen skulle ta i.

stRaend
15 december 2009
lättare med bilder än att skriva smile fast jag är inte så skillad i paint kanske.

men om du förstår mig rätt nu så sätter du fast baffeln på insidan av dörrsidan och skruvar igenom dörrsidan och in i baffeln när du monterar högtalaren. Och baffeln limmar du dit och skruvar utifrån eventuellt så skruvar du fast baffeln med skruvarna när du drar i högtalaren.

men hoppas du förstår bilden tongue

http://img706.imageshack.us/img706/3311/namnlsm.jpg

173 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
Tack, jag förstår bilden smile

Så är det ju i princip för tillfället i bilen redan, fast baffeln sitter på dörrsidans framsida istället för baksida. (nämnde tidigare att det sitter en MDF skiva fastborrad på dörrsidan)

stRaend
15 december 2009
aa just det tongue men fixa så det är tätt mellan baffeln och dörrsidan och sedan så sätt lite dämpmaterial i ytterplåten & innerplåten i dörren och sedan så om du får något över så sätt det på dörrsidans baksida runt högtalar/baffel hålet smile

Sök