2885
Sök

Trimma disel bil

546 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#1
någon som vet om detta stämmer? dom som trimmar disel bilar skickar iväg disel pumpen till Finland. Som fixar med den sen när pumpen kommer tillbaka så ökar det med sjukt många hästar.
Stämmer det att det är så lätt att få utt mkt power ur en disel bil?



MVH

926 Inlägg
14 december 2009
#2
ante123 skrev:
någon som vet om detta stämmer? dom som trimmar disel bilar skickar iväg disel pumpen till Finland. Som fixar med den sen när pumpen kommer tillbaka så ökar det med sjukt många hästar.
Stämmer det att det är så lätt att få utt mkt power ur en disel bil?



MVH

Ja, det stämmer, gamla Merca pumpar.

Fixad pump, grövre spridare och Stor Turbo. Blir fett med effekt.
Kostar dock en del. Men ser man till effektökningen så är det prisvärd ändå.
Man kan komma väldigt långt utan att öppna motorn

Mats

546 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#3
ahh okej gäller det bara Merca? eller alla disel bilar t.ex D5?

820 Inlägg
14 december 2009
#4
ante123 skrev:
ahh okej gäller det bara Merca? eller alla disel bilar t.ex D5?

Det beror ju på, om du vill trimma en förkammarediesel(äldre bilar, 70-80tal tidigt 90) eller direktinsprutade.

Vad är det för bil du vill trimma?

Om man säger

546 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#5
inte jag som ska trimma hörde att en polare skulle trimma sin D5a och då skulle han bara skicka i väg pumpen till Finland då prata han om att han skulle få ca 300-350HK
Senast redigerat av ante123 (14 december 2009)

294 Inlägg
14 december 2009
#6
D5an är en commonrailmotor,
Börja med större turbo, spridare och mappning.

Pumpen i en commonrail motor har inte alls samma egenskaper, då den jobbar för ett konstant tryck till spridarkretsen, och spridarna öppnas elektroniskt, precis som på en bensinare.

Så att uppgradera pumpen är nog absolut siste steget vid trimmning av en D5a!

Bara en större turbo och mappning skall ge ca 250hk/500Nm
Senast redigerat av unpatterned (14 december 2009)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 december 2009
#7
Bara "Finland" är en ganska luddig adress att skicka saker till. Bara där bör du dra öronen åt dig och börja undra om din kompis driver med dig.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Random Hero
4 047 Inlägg
14 december 2009
#8
torpis skrev:
Bara "Finland" är en ganska luddig adress att skicka saker till. Bara där bör du dra öronen åt dig och börja undra om din kompis driver med dig.

hehehe de tänkte ja me, de e ju inte bara o skriva finland på ett paket o räkna me o få en upphottad pump i brevlådan nästa vecka tongue sry för offtopic tongue

Dog food lid. Backwards

red daddy
14 december 2009
#9
Glöm inte och uppgradera kopplingen bara, "det är vridet som dödar"... smile

4 682 Inlägg
14 december 2009
#10
Det som din polare säkert syftade på var mynädiesel, en välkänd dieselverkstad i Mynämäki.
Det som dom gör är att de byter till större element i pumpen och ställer in den, således levererar pumpen mera diesel och du kan ladda mera. Men du får ju nästan ingen mer effekt utan att du ökar laddtrycket.

mats757 skrev:
Fixad pump, grövre spridare och Stor Turbo. Blir fett med effekt.

Grövre spridare byter man inte till, då dom som sitter original på de större radpumpsmotorerna räcker till över 500 hk.

546 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#11
okej tack för alla svar så min vänn har fått de hela lite om bakfoten lr vad man ska säga?

820 Inlägg
14 december 2009
#12
ante123 skrev:
okej tack för alla svar så min vänn har fått de hela lite om bakfoten lr vad man ska säga?

Iaf om han tror att han ska kunna få ut massa häst på att skicka sin d-pump från D5an till mynä!

Om man säger

926 Inlägg
14 december 2009
#13
Moparboy440 skrev:
mats757 skrev:
Fixad pump, grövre spridare och Stor Turbo. Blir fett med effekt.

Grövre spridare byter man inte till, då dom som sitter original på de större radpumpsmotorerna räcker till över 500 hk.

Så kanske det är på en del motorer. På VW TDI 4 cyl, så är marginalen bar 20 hk med orginalspridare.
Dom kan man förövrigt själv lätt byta kamskiva i och få väldigt mycket mer effekt.
Turbon byter man när det börjar ryka i avgasröret.
VNT Turbo har rejäl överkapasitet. Däremot den fasta Turbon som sitter på TDI 90 hk räcker bara upp till 120 hk.

Mao, det beror en hel del på vad man har att utgå ifrån.

Mats

546 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#14
okej tack för all info:)

4 682 Inlägg
15 december 2009
#15
mats757 skrev:
Så kanske det är på en del motorer. På VW TDI 4 cyl, så är marginalen bar 20 hk med orginalspridare.
Dom kan man förövrigt själv lätt byta kamskiva i och få väldigt mycket mer effekt.
Turbon byter man när det börjar ryka i avgasröret.

Ja, men om vi pratar om gamla Merca pumpar som du skrev tidigare så är det de som gäller.

Varför skulle man byta turbo när det börjar ryka i avgasröret?

294 Inlägg
15 december 2009
#16
Moparboy440 skrev:
mats757 skrev:
Så kanske det är på en del motorer. På VW TDI 4 cyl, så är marginalen bar 20 hk med orginalspridare.
Dom kan man förövrigt själv lätt byta kamskiva i och få väldigt mycket mer effekt.
Turbon byter man när det börjar ryka i avgasröret.

Ja, men om vi pratar om gamla Merca pumpar som du skrev tidigare så är det de som gäller.

Varför skulle man byta turbo när det börjar ryka i avgasröret?

Svartrök = underskott på luft.

Får man in mer syre kan man elda mera diesel. en riktigt bra inställt diesel ryker ingenting!
Senast redigerat av unpatterned (15 december 2009)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

152 Inlägg
15 december 2009
#17
Hmmm....undrar om det går att modifiera Paloosapumpar på det sättet?
Merca är intressant då det visst ska gå att byta pumpar mellan vissa modeller. Några av de större lastbilspumparna (600-serien tror jag det är-c:a tre liter på fyra clindrar) lär visst gå att montera på en personbilsfyra.
Senast redigerat av SevilleDiesel (15 december 2009)

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!


Sök