2309
Sök

Xenon ljus och besiktning ?

8 Inlägg
21 februari 2009
#21
i bland kan ma ha tur också

//Bolle

Argy skrev:
Bollebus skrev:
Hej

en liten fråga

jag har xenon ljus orginal med automatisk nivåreglering 

har 4300K orginal

vad säger besiktingen om jag sätter i 6000K

//Bolle

Besiktade min förra bil med 8000k och vita LED-positionsljus, utan problem.


8 Inlägg
21 februari 2009
#22
ok   skriv gäna hur det gått

har inte besiktning fören 2010

//Bolle

ChriZtoffer skrev:
Vad jag har läst så brukar dom inte bry sig i om man har 4350k eller 6000k, kör man högre än så dock så kan dom bli gnälliga. Får se på måndag hur det går med min, ska besikta då med 6000k i halvljus. smile


8 156 Inlägg
22 februari 2009
#23
Bollebus skrev:
Hej

en liten fråga

jag har xenon ljus orginal med automatisk nivåreglering 

har 4300K orginal

vad säger besiktingen om jag sätter i 6000K

//Bolle

Det är inte lagligt, men samtidigt så vet ju dom på bilprovningen om att din bil har xenon original.
Det besiktningsmännen troligen säger att dina xenon-lampor börja bli gamla och slitna och därför kanske borde bytas ut. (Gamla lampor får en lila ton och bör bytas ut...)
Om dom nu ens säger något vill säga.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 210 Inlägg
22 februari 2009
#24
Men vad spelar de för roll!!??? de är ju så enkelt att montera tillbaka orginal ljus när de ska till och besiktigas... sen är de bara att rulla hem och montera xeon kitet igen..

Enkelt!! slut diskuterat om man får ha xeon lr ej..

Ska vi hårdra allt så får du inte öka effekt mer än viss % du får inte eftermontera lysen, bakjlus vingar spoiler bla bla bla osv...

Om man sköter de hela med stil och vett så brukar de lösa sig.. 
jag skulle sätta i orginal igen innan bes ialla fall...

//mvh Micke

8 156 Inlägg
22 februari 2009
#25
Ekis! skrev:
Men vad spelar de för roll!!??? de är ju så enkelt att montera tillbaka orginal ljus när de ska till och besiktigas... sen är de bara att rulla hem och montera xeon kitet igen..

Enkelt!! slut diskuterat om man får ha xeon lr ej..

Ska vi hårdra allt så får du inte öka effekt mer än viss % du får inte eftermontera lysen, bakjlus vingar spoiler bla bla bla osv...

Om man sköter de hela med stil och vett så brukar de lösa sig.. 
jag skulle sätta i orginal igen innan bes ialla fall...

//mvh Micke

Jag hoppas att du inte bytt till ett annat märke av tändstift i din bil, eller gud förbjude, använder ett annat luftfilter? big_smile
När det gäller effektökning så gäller det bara äldre bilar (gränsen går vid 1971).

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 210 Inlägg
23 februari 2009
#26
Phaetoon skrev:
Ekis! skrev:
Men vad spelar de för roll!!??? de är ju så enkelt att montera tillbaka orginal ljus när de ska till och besiktigas... sen är de bara att rulla hem och montera xeon kitet igen..

Enkelt!! slut diskuterat om man får ha xeon lr ej..

Ska vi hårdra allt så får du inte öka effekt mer än viss % du får inte eftermontera lysen, bakjlus vingar spoiler bla bla bla osv...

Om man sköter de hela med stil och vett så brukar de lösa sig.. 
jag skulle sätta i orginal igen innan bes ialla fall...

//mvh Micke

Jag hoppas att du inte bytt till ett annat märke av tändstift i din bil, eller gud förbjude, använder ett annat luftfilter? big_smile
När det gäller effektökning så gäller det bara äldre bilar (gränsen går vid 1971).

say what!??


heltypsgodkänd bilar är ifrån årsmodell -97 och uppåt och igenom den reglen får du inte ändra nått på en bil så som luftfilter! lr nått annat tjaffs i styling väg osv.. du får även göra en max effekt ökning på max 10% har jag för mig... så de där med 1971 de vet jag inte vad du fått ifrån??

Så är de grininga gubbar på besiktningen lr polisen som stoppar dig så är de en reg besiktning och ett dokument med en ny heltypsgodkänande som gäller med dina modds...

försöker hitta mera fakta om de hela så jag kan styrka de jag skrivit med fakta! men i runda slängar har jag rätt.... tongue

och du har fel!!! wink hehe

Här har du "lagboken" vad som gäller med en heltypsgodkänd bil ... en jävla massa paragrefer om vad som ska gälla.. i stora drag om du ifrån går detta så åker du på en reg besiktning för ombyggt fordon lr krav att ifrån säljare/tillverkare få ett nytt heltypgodkännande med dina modd du gjort... typ lysen spoiler mm

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022%20.pdf

Nu är jag välldigt novis på detta ämne så dom som kan detta.. rätta mig gärna! smile
Senast redigerat av Ekis! (23 februari 2009)

33 Inlägg
23 februari 2009
#27
Vad säger bilbesiktningen?
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-). Detta gäller även xenon i dimljus.

865 Inlägg
23 februari 2009
#28
bara dra ut kontakten till dimljusen om man har xenon där...


58 Inlägg
17 december 2009
#29
Får man alltså inte ha Xenon i dimljusen?
och om man har dimljus, måste inte dom lysa då?
får man en 2a om man har "trasiga" lampor dvs utdragen kontakt

Jag har xenon konverterat dimljusen och ska besikta imorgon
Tacksam för snabba svar


865 Inlägg
17 december 2009
#30
vwracing skrev:
Får man alltså inte ha Xenon i dimljusen?
och om man har dimljus, måste inte dom lysa då?
får man en 2a om man har "trasiga" lampor dvs utdragen kontakt

Jag har xenon konverterat dimljusen och ska besikta imorgon
Tacksam för snabba svar

nej du behöver inte ha dimljus på en bil finns ingen lag som säger att du måste ha det


BMW fantast
1 172 Inlägg
17 december 2009
#31
vwracing skrev:
Får man alltså inte ha Xenon i dimljusen?
och om man har dimljus, måste inte dom lysa då?
får man en 2a om man har "trasiga" lampor dvs utdragen kontakt

Jag har xenon konverterat dimljusen och ska besikta imorgon
Tacksam för snabba svar

bara dra ut kontakterna så är det lugnt. så gjorde farsan pga att dom lös för högt. ser dom dimljus så testardom att tända dem, och tänds dom inte så tänds dom inte... men tänds dom så kollar dom ljushöjd m.m

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Skogskonsult
214 Inlägg
19 december 2009
#32
Phaetoon skrev:
Man får väl montera xenon i helljus och extraljus?
Det är väl bara halvljuset som man måste ha automatisk nivåjustering på?

När det gäller färgen så finns det ett regelverk där med.
(Men jag har ingen aning om hur man tolkar det.)
Saxat från "Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar"
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm


7 §     Ljusets färg skall vid nominell spänning ligga inom det område som bestäms av följande gränser i det av internationella belysningskommissionen (CIE) fastställda koordinatsystemet.

För vitt ljus gäller följande gränser
1.       Gräns mot blått     x ³ 0,310
2.       Gräns mot gult      x £ 0,500
3.       Gräns mot grönt   y £ 0,150 + 0,640x; y £ 0,440
4.       Gräns mot rött      y ³ 0,382

För gult ljus gäller följande gränser
1.       Gräns mot rött      y ³ 0,138 + 0,580x
2.       Gräns mot grönt   y £ 1,29x – 0,100
3.       Gräns mot vitt      y ³ -x + 0,966
4.       Gräns mot spektralt ren färg y £ -x + 0,992

För orangegult ljus gäller följande gränser
1.       Gräns mot gult      y £ 0,429
2.       Gräns mot rött      y ³ 0,398
3.       Gräns mot vitt      z £ 0,007

För rött ljus gäller följande gränser
1.       Gräns mot gult      y £ 0,335
2.       Gräns mot purpur z £ 0,008

Eftermontering av xenon på hel och extraljus är till 99% olaglig också, lyktorna måste vara E-godkända för just xenon. Finns få bilar med xenon-godkända helljuslyktor, med de finns, dock endast med 4200k. Det handlar ju om tillval ofta lyxbilar. Alla andra är ej E-godkända för just xenon.

Samma gäller Extraljus, Lyktorna ska också vara E-godkända, finns några märken som erbjuder konverterat också där. Men att konvertera själv är inte lagligt heller, de godkända extraljusen får typ bara lysa 350meter. Och tex mina konverterade lyser 900m...

Som tur är kan näst intill inga poliser detta, eller bara skiter i det.

De är bara intresserade av att stoppa bilar som är trafikfarliga och bländar andra trafikanter...

Så för att förenkla, sköter du ditt sköter dom sitt big_smile
Senast redigerat av Aleck (19 december 2009)


Sök